تاریخ انتشار۲۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب : 238442

آخرین اخبار از اوضاع ترکیه پس از کودتای نافرجام

آخرین اخبار از وضعیت ترکیه حاکی از ناکامی طرح کودتا و پیگرد کودتاچیان است؛‌ آمار قربانیان کودتا به ۱۶۱ نفر رسیده است و بیش از ۱۴۴۰ نفر زخمی شده‌اند؛ دولت با بازداشت ۲۸۳۹ کودتاچی اعلام کرد که اجرای حکم اعدام را درباره آن‌ها بررسی می‌کند.
آخرین اخبار از اوضاع ترکیه پس از کودتای نافرجام
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، تحرکات مسلحانه نیمه شب جمعه کودتاگران ترکیه، در کمتر از پنج ساعت، به شدت روبه افول گذاشت و به علت مواجه شدن با مخالفت های شدید مردمی، در اصلی ترین صحنه ها متوقف شد.
 
آخرین خبرها از وضعیت کودتای ترکیه حاکی از این است که ژنرال «ممدوح حق بیلن» فرمانده ستاد ارتش ترکیه در منطقه اژه واقع در غرب ترکیه بازداشت شد.
 
وزارت خارجه کره جنوبی نیز به شهروندان خود توصیه کرد به دلیل تلاش برای کودتا در ترکیه از سفر به این کشور امتناع کنند.
 
خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع اعلام کرد که سازمان اطلاعات ترکیه به منظور متوقف کردن عملیات‌های کودتاگران در استانبول و آنکارا درحال همکاری با نیروهای امنیتی است.
 
منابع خبری می گویند هاکان فیدان، رئیس اطلاعات ترکیه در سلامت کامل است و در تمام طول شب گذشته با اردوغان در ارتباط لحظه به لحظه بوده است.
 
صبح امروز پلیس تمام راه های منتهی به کاخ ریاست جمهوری را بست و از ورود  هر گونه خودرو جلوگیری کرد. در اطراف کاخ ریاست جمهوری در آنکارا نیز با وجود آن که فضا متشنج نبود اما صدای درگیری های مسلحانه به گوش رسید.
 
خبرگزاری رسمی ترکیه از تسلیم شدن 200 سرباز در مقر فرماندهی ارتش ترکیه خبر داد.
 
در همین حال، دولت آلمان با توجه به کودتای نظامی در ترکیه، با تاکید بر اینکه باید به نظم دموکراتیک در این کشور احترام گذاشته شود حمایت خود از دولت منتخب ترکیه را اعلام کرد.
 
آخرین آمار از کشته شدن 90 نفر و زخمی شدن 1150 نفر در پی کودتای ترکیه خبر می‌دهند.
 1563 نفر از نیروهای مسلح ترکیه نیز که در جریان کودتای این کشور نقش داشته‌اند بازداشت شدند.
 
در همین راستا، "دونالد تاسک" رئیس شورای اروپایی، امروز در سخنانی در جمع خبرنگاران، در حاشیه نشست آسیا- اروپا در مغولستان تاکید کرد: تنشها و چالشها برای ترکیه را نمی توان با اسلحه حل و فصل کرد. وی تصریح کرد: کودتاهای نظامی هیچ جایگاهی در ترکیه مدرن ندارند و هیچ جایگزینی برای دموکراسی و اجرای قانون وجود ندارد.
 
خبرگزاری رسمی ترکیه آناتولی نیز صبح امروز اعلام کرد، مقامات این کشور فرمانده تیپ تفنگداران دریایی ترکیه را در ازمیر بازداشت کردند. بر اساس این گزارش وی به علت تلاش برای مشارکت در کودتا علیه دولت ترکیه بازداشت شد.
 
در واکنش به کودتای نظامی در ترکیه، شب گذشته حدود 4 هزار نفر از طرفدارن اردوغان، رئیس جمهور این کشور، در وین پایتخت اتریش اعتراضاتی را به صورت صلح آمیز برگزار کردند.
 
هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز دیروز (جمعه) در سخنانی در واکنش به کودتای نظامی در ترکیه، تاکید کرد: من از دولت غیر نظامی و منتخب ترکیه حمایت می کنم.
 
وی افزود: من با نگرانی زیادی تحولات ترکیه را دنبال می کنم. ما باید از همه بخواهیم تا به قانون، نهادهای مدنی و حقوق و آزادی های اساسی انسانی احترام بگذارند و از دولت منتخب و غیر نظامی ترکیه حمایت نمایند.
 
بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز در جریان این کودتا از مردم خواهش کرد همچنان در میدان‌ها حضور داشته باشند و آن را ترک نکنند.
 
در این کودتا ژنرال «یونس کوتامان» فرمانده تیپ 49 تکاور و ژنرال اسماعیل گونیشار فرمانده لشکر دوم بازداشت شدند. بازداشت این دو فرمانده ارشد ارتش ترکیه در ارتباط با تلاش برای کودتا علیه دولت این کشور صورت گرفته است.
 
خبر دیگر اینکه ترکیه مرز خود با بلغارستان را بست. وزارت خارجه بلغارستان با هشدار به شهروندان خود نسبت به انجام هرگونه سفری به ترکیه، اعلام کرد که ترکیه 3 گذرگاه مرزی با بلغارستان را بسته است.
 
ظهر امروز ژنرال امیت دوندار، فرمانده موقت ستاد مشترک ارتش ترکیه با اعلام  شکست کودتا در این کشور، از کشته شدن 104 نفر از کودتاچیان خبر داد. وی همچنین اعلام کرد که کودتاچیان چندین فرمانده ارشد ارتش را به گروگان گرفته اند و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.
 
وی تاکید کرد که کودتا را عناصری از نیروهای هوایی ترکیه و برخی از نیروهای امنیتی انجام داده‌اند و در این عملیات ناکام کودتا، کودتاچی‌ها 41 پلیس، 2 سرباز و 47 غیرنظامی را به قتل رساندند.
 
 بعد از ظهر امروز، دفتر ریاست جمهوری ترکیه از مردم خواست تا امشب نیز در میدان‌ها همچنان حضور داشته باشند زیرا احتمال عملیات دوباره علیه دولت امشب نیز وجود دارد.
 
احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به ناکامی طرح کودتاچیان گفت: ملت ترکیه یکپارچگی خود را در مقابل کودتاچیان ثابت کردند.
 
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز برای سومین بار با همتای ترک خود به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. وی در این گفت‌وگو در خصوص آخرین تحولات داخلی ترکیه با همتای ترک خود رایزنی و تبادل نظر کرد. وزیر امور خارجه ترکیه هم گزارشی از آخرین وضعیت ترکیه را در اختیار وزیر امور خارجه کشورمان قرار داد.
 
بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز  در تازه ترین سخنان خود خاطرنشان کرد: حوادث جمعه شب لکه ننگی بر دموکراسی ترکیه بود. وی کشته شدن برخی از نیروهای امنیتی و پلیس و شماری غیرنظامی را تسلیت گفت.
 
نخست‌وزیر ترکیه در ادامه گفت: خدا را شکر که بلایی بزرگ را با پشتوانه ملت دفع کردیم.
وی تصریح کرد: بر اثر این کودتا در مجموع 161 نفر شهید و 1440 زخمی شده‌اند. همچنین تاکنون 2839 کودتاگر دستگیر شده‌اند. حدود 20 نفر از کودتاگران نیز کشته  و 30 نفر نیز زخمی شده‌اند.
 
شبکه خبری الجزیره بعد از ظهر امروز گزارش داد که صدای تیراندازی شدید در اطراف مقر فرماندهی ستاد مشترک ارتش ترکیه در آنکارا به گوش می رسد. بر اساس این گزارش، برخی از کودتاگران تعدادی از افسران ارتش را در داخل مقر فرماندهی ستاد مشترک به گروگان گرفته‌اند.
 
منابع خبری از فرار هشت نظامی ترکیه با یک بالگرد به یونان و ارائه درخواست پناهندگی سیاسی خبر دادند. به گفته منابع خبری، مقامات یونانی این هشت نفر را بازداشت کرده‌اند.
 
در همین زمینه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت که موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران محکومیت اقدام کودتاگران و حمایت از دولت قانونی این کشور و احترام به رأی و خواست مردم است.
https://taghribnews.com/vdcayanuu49ney1.k5k4.html
مرجع : تسنیم
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی