تاریخ انتشار۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : 219344
نشست خبری مشترک رییسان جمهوری ایران و چین:

فصل نوینی در روابط تهران – پکن آغاز شده است / افزایش رقم مبادلات تجاری دو کشور به 600 میلیارد دلار

رییس جمهوری، روابط ایران و چین را راهبردی خواند و تاکید کرد: در جریان مذاکرات، در حوزه هایی شامل "سیاسی"، " همکاری اجرایی"، "انسانی و فرهنگی"، "قضایی، امنیتی – دفاعی" و " منطقه ای و بین المللی" گفت و گو و توافقات گسترده ای حاصل شده است.
فصل نوینی در روابط تهران – پکن آغاز شده است /  افزایش رقم مبادلات تجاری دو کشور به 600 میلیارد دلار
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی پس از امضای 17 سند همکاری میان تهران – پکن ، در نشستی مطبوعاتی با همتای چینی خود اظهارداشت: دو کشور درباره سند جامع همکاریهای 25 ساله تهران – پکن گفت و گو و تبادل نظر کرده اند.

رییس جمهوری مناسبات ایران و چین را به لحاظ تاریخی و نزدیکی افکار و اندیشه‌های دو طرف نسبت به مسایل جهانی و منافع و همکاری‌های مشترک ، حائز اهمیت برشمرد و تصریح کرد: با سفر رییس جمهوری چین به تهران و توافقات حاصله، فصل نوینی در روابط تهران – پکن آغاز شده است.

دکتر روحانی گفت: در جریان مذاکرات و گفتگوهای امروز که در مقطع تاریخی مناسب پساتحریم و پسابرجام انجام شد، همه مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبال نظر قرار گرفت.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه درحوزه روابط راهبردی دو کشور و تنظیم سند جامع 25 ساله همکاری‌های ایران و چین و افزایش رقم مبادلات تجاری دو کشور طی 10 سال به سقف 600 میلیارد دلار ، گفتگوهای خوبی میان مسئولان دوطرف انجام شد، خاطر نشان کرد: مسایل مالی و بانکی و اعتبارات مورد نیاز، سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران دو کشور در پروژه‌های مختلف، مباحث مربوط به قراردادهای بلندمدت درانرژی، راه‌آهن، صنعت، معدن، گردشگری، شهرک‌های فناوری و سایر زمینه‌های همکاری در جلسات و دیدارهای مقامات عالی‌رتبه دو کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.علاوه بر مسایل اقتصادی در زمینه مسایل علمی، فناوری‌های نوین، فرهنگی و امنیتی و دفاعی نیز گفتگو شد.

دکتر روحانی گفت: ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه و رایزنی برای کمک به کشورهایی که گرفتار تروریسم هستند و نیز کمک‌های اطلاعاتی که باید در زمینه مبارزه با تروریسم داشته‌ باشیم، از جمله موضوعات مورد گفتگوی هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور و روسای جمهور ایران و چین بود.

رییس‌ جمهوری افزود: یکجانبه‌گرایی، آینده جهان و منطقه و تهدیداتی که در آینده میان‌مدت باید مدنظر قرار گیرد و همچنین اهداف بلندمدت ایران و چین در منطقه نیز در گفتگوهای امروز مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر روحانی سفر رییس‌ جمهوری چین به جمهوری اسلامی ایران را یک رویداد مهم تاریخی توصیف کرد و اظهار داشت: مطمئناً از امروز فصل نوینی در روابط ایران و چین آغاز خواهد شد.
رییس جمهوری چین نیز در این گفت وگو باتاکید بر اینکه این سفر، پایه های دوستی میان دو ملت و دو دولت را بیش از پیش تقویت کرد ، گفت: مذاکرات صادقانه و ثمربخشی در همه حوزه ها انجام شد و به توافقاتی گسترده ای نیز دست یافتیم.
" شی جین پینگ" افزود: با دستیابی به توافقی گسترده در تمامی حوزه های روابط دوجانبه و مسایل منطقه ای و بین المللی، تصمیم گرفتیم روابطی مبتنی بر «مشارکت جامع راهبردی» میان دو کشور بنا کنیم.

وی با ابراز خرسندی از سفر به ایران و دیدار با رییس‌ جمهوری و مقامات عالی‌رتبه ایرانی، گفت: در دیدار با مسئولان ایرانی چشم‌اندازی برای همکاری‌های مشترک ترسیم کردیم و مقرر شد تا روابط دو کشور توسعه یافته و دوستی دو ملت بیش از گذشته تقویت شود.

رییس‌ جمهوری چین افزود: در ملاقات هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور روند توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه های مورد علاقه مورد بررسی قرار گرفت. امروز چین بزرگترین شریک تجاری ایران و واردکننده نفت خام از این کشور است و ایران نیز بزرگترین شریک استراتژیک چین در منطقه است. به همین لحاظ ما همواره خواستار توسعه همکاری‌ها و روابط با ایران هستیم.

"شی" با بیان اینکه روابط دو کشور باید مبتنی بر توسعه مشارکت و به گونه‌ای راهبردی ادامه پیدا کرده و از ظرفیت‌های موجود در ایران و چین به بهترین شکل استفاده شود، افزود: ایران و چین به عنوان دو کشور در حال توسعه باید همکاری‌ها و رایزنی‌های خود را در راستای دفاع از منافع مشترک در سازمان‌های بین‌المللی تقویت و تحکیم کنند.

رییس‌ جمهوری چین افزود: گسترش همکاریهای ایران و چین نه تنها به نفع دو کشور بلکه به نفع توسعه صلح و امنیت جهانی خواهد بود.
https://taghribnews.com/vdcayonuy49n6e1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی