تاریخ انتشار۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : 210442

اعلام نتایج رسمی انتخابات ترکیه ۱۱ روز دیگر

به رغم آنکه حزب عدالت وتوسعه پیروزی در انتخابات دیروز را جشن گرفت اما رئیس کمیسیون انتخابات ترکیه اعلام کرد نتایج رسمی و قطعی انتخابات پارلمانی زود هنگام یازده روز دیگر اعلام خواهد شد.
اعلام نتایج رسمی انتخابات ترکیه ۱۱ روز دیگر
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) بر اساس آخرین نتایج شمارش آراء حزب عدالت و توسعه با کسب ۴۹.۴ درصد از آراء شمارش شده صاحب اکثریت مطلق کرسیهای پارلمان ترکیه خواهد بود.

اگرچه دیشب احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در جمع هوادارانش پیروزی حزبش را تبریک گفت اما سادی گوون رئیس کمیسیون انتخابات ترکیه گفت : این مهلت به کمیسیون انتخابات امکان رسیدگی به شکایات احتمالی را خواهد داد.

حزب عدالت و توسعه ترکیه به رهبری  احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در  انتخاباتی که هفتم ژوئن برگزار شد با کسب چهل ممیز شش دهم درصد آرا در صدر قرار گرفت و دویست و پنجاه و هشت کرسی از مجموع پانصد و پنجاه کرسی پارلمان ترکیه را به دست آورد، اما اکثریت مطلق در پارلمان را که از زمان به قدرت رسیدن در ترکیه در سال دو هزار و دو در اختیار داشت، در این انتخابات از دست داد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم گفت: در انتخابات دیروز یکشنبه حزب حاکم عدالت و توسعه  توانست اکثریت را در پارلمان به دست آورد و این نتیجه نشان داد مردم حمایت از فضای ثبات و اطمینان را برگزیده اند.
اردوغان در بیانیه ای که از طریق پست الکترونیک منتشر شد گفت :« مهمترین پیامی که نتیجه انتخابات دارد به حزب کارگران کردستان است در خصوص اینکه خشونت و تهدیدات و کشتار نمی تواند با دموکراسی و حاکمیت قانون سازگار باشد.»  

درهمین حال پلیس ترکیه روز یکشنبه برای پراکنده کردن تظاهر کنندگان در شهر کردنشین دیاربکر از گاز اشک آور استفاده کرد. تظاهرکنندگان به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه اعتراض داشتند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، حزب دموکراتیک خلق ها را به داشتن ارتباطات با پ ک ک متهم کرده است، اما این حزب هر گونه ارتباط خود را با پ ک ک رد کرده است.

برخی از منتقدان اردوغان وی را به سرکوب شبه نظامیان کرد برای تثبیت جایگاه حزب عدالت و توسعه متهم کرده اند. به گفته این منتقدان، اردوغان برای آن که بتواند آرای ترک های ملی گرا را به خود جلب کند، به اتخاذ این گونه سیاستهای تند علیه کردها روی آورده است. این ملی گراها اردوغان و حزب عدالت و توسعه را به نرمش در برابر پ ک ک بعد از چهار سال گفتگوهای صلح متهم کرده اند.

حزب دمکراتیک خلق ها در انتخابات ماه ژوئن ترکیه موفق شد 13 درصد کرسی های پارلمان ترکیه را به دست آورد، اما در انتخابات اخیر تنها توانست 10 ممیز 6 دهم درصد از کرسی های پارلمان را به خود اختصاص دهد.

در جریان انتخابات روزیکشنبه ترکیه، حزب عدالت و توسعه، یعنی حزب حاکم ترکیه، موفق شد اکثریت پارلمان این کشور را به دست آورد و امکان تشکیل دولت توسط این حزب را فراهم ساخت. نتایج اولیه این انتخابات نشان می دهد که رجب طیب اردوغان جایگاه بهتری پیدا کرده است.

خبر دیگر اینکه رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه گفت، همچنان به وظیفه خود یعنی نظارت بر عملکرد حزب حاکم ادامه می دهیم. کمال کلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه گفت، افزایش شمار نمایندگان این حزب پیروزی محسوب نمی شود. نباید شهروندان را نگران کنیم، باید همچنان مراقب عملکرد حزب حاکم و قوانینی که به تصویب می رساند باشیم . تعداد نمایندگان ما افزایش یافته اما آن را پیروزی نمی دانیم. نتایج انتخابات را در کمیته اجرایی حزب بررسی می کنیم و در چارچوب تصمیمات مجمع عمومی حزب ادامه کار خواهیم داد.

صلاح الدین دمیرتاش، رییس حزب دموکراتیک خلق های ترکیه هم گفت، انتخابات عادلانه نبود و ما از اینکه خود را بازسازی کنیم منع شدیم اما به هر حال توانستیم یازده درصد آراء را کسب کنیم.
 
https://taghribnews.com/vdcaywnuu49n6y1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی