تاریخ انتشار۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : 269467

ماه مبارک رمضان در سیستان و بلوچستان

مردم سیستان و بلوچستان علاوه بر داشتن آیینها و مراسم مشترک با سایر استانهای ایران در ماه مبارک رمضان، برخی آیین های مخصوص به خود را نیز دارند که از جمله آن اقامه نماز تراویح و نماز قیام از طرف اهل سنت این استان است.
ماه مبارک رمضان در سیستان و بلوچستان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، اهالی شیعه و سنی استان پهناور سیستان و بلوچستان، آداب و رسوم ویژه‌ای در ماه مبارک رمضان دارند؛ آنها چند روزه مانده به آغاز ماه رمضان با برپایی آیینهای خاصی به پیشواز این ماه مبارک می‌روند.
 
تعمیر و غبارروبی مساجد، اهداء فرش به مکانهای مذهبی، کمک به نیازمندان و دادن خیرات از جمله برنامه‌های پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در سیستان و بلوچستان است؛ از دیگر آیینهای ماه رمضان در این استان، افطاری به نیازمندان و سحرخوانی و رمضان‌خوانی است. 

مردم خونگرم این منطقه با وجود شرایط تداوم خشکسالی در چند سال اخیر، امسال نیز فارغ از مشکلات معیشتی و کشاورزی، با اشتیاق بیشتری به استقبال ماه رمضان رفته‌اند.
 
در روستاهای این منطقه با وجود وسایل سمعی و بصری، بر اساس سنت دیرینه هنگام سحر صدای سحرخوانی ریش سفیدان به گوش می‌رسد که با خواندن دعاهای ویژه اقدام به بیدار کردن مردم می‌کنند؛ بر اساس برخی شنیده‌ها، آیین سحرخوانی و رمضان خوانی از بیش یک هزار و 400 سال پیش یعنی از اوایل اسلام، نزد ساکنان سیستان مرسوم بوده است.

در آیین سحرخوانی، ریش سفیدان و معتمدان روستاهای سیستان پیش از آغاز سحر از خواب بیدار شده و با رفتن به پشت بام منازل خود، با خواندن اشعار محلی و مذهبی و سروده‌های شاعران کشور از جمله "خواجه عبدالله انصاری" و "باباطاهر عریان" مردم روستا را از فرا رسیدن وقت سحر با خبر می‌کنند.
 
ترانه‌های عامیانه سیستانی نیز بخش مهمی از گنجینه فرهنگی این استان است که حکایت از زندگی بی‌غل و غش مادی و معنوی مردم آن دارد.
 
در آیین رمضان خوانی که از شب هشتم تا چهاردهم ماه رمضان در این استان جنوبی کشور برگزار می شود، تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان هر محله در مقابل منازل سایر مردم اجتماع کرده و اشعار محلی را با صدای رسا قرائت می‌کنند؛ شرکت‌کنندگان در این آیین پس از اجرای برنامه، منتظر دریافت انعام از سوی صاحبخانه می‌مانند؛ تعدادی از جوانان با ایمان هر شب غذاها و پول جمع‌آوری شده از این مراسم را میان نیازمندان و فقرا تقسیم می کنند.
 
اهالی سیستان و بلوچستان در موقع افطار پس از شنیدن اذان مغرب، ابتدا با افطاری مختصر مانند خرما و نان تافتون محلی روزه خود را در فضایی صمیمی باز می کنند.
 
حضور دسته‌جمعی نمازگزاران در ماه مبارک رمضان در مساجد و برگزاری نمازهای یومیه به صورت جماعت جلوه دیگری به این مکانها در مناطق شهری و روستایی سیستان و بلوچستان  داده است؛ نمازگزاران پس از اقامه نماز به تشریح احکام اسلامی که توسط روحانی بومی یا اعزامی ارائه می‌شود، گوش می کنند.
 
حضور در کلاسهای قرائت و تفسیر قرآن از برنامه‌هایی است که با حضور نمایندگان ولی‌فقیه در استان و امور اهل سنت بلوچستان در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود؛ شب زنده‌داری اهالی این منطقه نیز در ماه مبارک رمضان نسبت به گذشته پر رونق‌تر شده است.

 خواندن نماز تراویح یکی از آیینهای اهل سنت در ماه مبارک رمضان در این خطه است؛ مسلمانان اهل سنت نماز مستحب تراویح که 21رکعت است را پس از اذان و نماز عشا به صورت جماعت برپا می کنند.
 
اهل سنت همچنین از بیستم ماه رمضان، نماز قیام را برپا می‌کنند؛ این نماز از ساعت 12 شب آغاز و پیش از سحر به پایان می‌رسد، در نماز قیام هر شب نمازگزار باید سه جزء قرآن را در نماز تلاوت کند یا به امام جماعت که تلاوت می‌کند گوش فرا دهد.
 
خودداری از سفرهای طولانی، گرفتن روزه تمام و رؤیت هلال ماه از دیگر آیینهای مردم این منطقه در ماه رمضان است؛ در پایان این ماه مبارک نیز مردم سیستان و بلوچستان به بلندیهای اطراف می‌روند و بی‌صبرانه رؤیت هلال ماه شوال را جستجو می‌کنند.
 
مردم سیستان و بلوچستان در روز عید فطر، علاوه بر شرکت در نماز عید و پرداخت فطریه، به دید و بازدید یکدیگر می‌روند.
 
https://taghribnews.com/vdcb09b5zrhb0ap.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی