تاریخ انتشار۲۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : 214467

ایران پیش نویس قطعنامه جهان عاری ازخشونت و افراطی گری راتقدیم سازمان ملل کرد

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در مجمع عمومی سازمان ملل، پیش نویس بروز شده قطعنامه پیشنهادی کشورمان با عنوان 'جهان عاری از خشونت و افراطی گری' را تقدیم این مجمع کرد.
ایران پیش نویس قطعنامه جهان عاری ازخشونت و افراطی گری  راتقدیم سازمان ملل کرد

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) غلامعلی خوشرو گفت: اجماع نظر و حمایت کشورها از قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران گواهی بر ضرورت اقدام از طرف این نهاد در برخورد با چالش 'خشونت و افراطی گری خشونت آمیز' در جهان است.

وی با تاکید بر این که افراط گرایی خشونت آمیز در ادیان الهی جایی ندارد هشدار داد که دامن زدن به آتش تبعیض، نفرت پراکنی و اتهام به پیروان سایر ادیان ثمری جز تقویت اندیشه های کور وخشونت آمیز تروریست ها ندارد.

خوشرو گفت: پیش نویس امروز نسخه مکمل و به روز شده قطعنامه ای است که هیات نمایندگی کشورم در سال 1392 به مجمع شصت و هشتم ملل متحد ارائه کرد و با اجماع به تصویب رسید.

وی افزود: قطعنامه ای که به ابتکار دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی دو سال گذشته ارائه شد در واقع درمسیر شعارها و اهداف تبلیغات ریاست جمهوری ایشان مبنی بر گزینش تعامل، رواداری و اعتدال به جای خشونت و افراطی گری در جهان بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به این که افراطی گری خشونت آمیز و عارضه های مرتبط با آن از جمله خشونت های فرقه ای از زمان تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در دو سال گذشته رو به فزونی گذاشته گفت: سبعیت های دوسال گذشته گروههای افراطی در سوریه و عراق و اقدامات بیرحمانه اخیر در پاریس، بیروت، مصر، آنکارا و اخیرا در امریکا و نقاط دیگر ضرورت ایفای نقش جدی تر مجمع عمومی سازمان ملل در برخورد با این مسئله را دو چندان می سازد.

خوشرو در نشست مجمع عمومی که عصر پنجشنبه برگزار شد بر این نکته تاکید کرد که در دنیای امروز که تهدیدات تروریستی هیچگونه حد و مرزجغرافیایی نمی شناسند، تنها راه مقابله با این چالش را تلاش جمعی جامعه بین الملل عنوان کرد.

وی درادامه با تاکید بر ضرورت اجتناب از نسبت دادن افراط گرایی خشونت آمیز به هر دینی گفت کسانی که با وارد آوردن اتهام به ادیان الهی به نفرت پراکنی ضد پیروان ادیان دیگر متوسل شده و درکوره تبعیض می دمند در عمل به تروریستها یاری رسانده و آنها را در جذب نیروهای بیشتر و گسترش ایدئولوژی تاریک و خشونت آمیز خود تقویت می کنند.

سفیر کشورمان در سازمان ملل در ادامه گفت: گفتگو، اعتدال، رواداری و حقوق بشر موثرترین پادزهر مقابله با افراطی گری است ، این پدیده (افراطی گری) می کوشد ادیان را به انحراف کشانده و اندیشه بشریت را به سمت ویرانی و مرگ سوق دهد.

وی افزود به همین دلیل مشارکت جهانی و اقدامات موثر همه کشورها در برخورد با زمینه های رشد و تقویت افراطی گری در جوامع امروز یک ضرورت غیرقابل انکار است.

خوشرو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قطعنامه جهان علیه خشونت و افراطی گری فراخوانی است به فاصله گرفتن از گذشته، ارتقاء مفهوم شهروندی، باور داشتن به اولویت سعادت نسل آینده با نگاهی توام با امید و اعتدال و خودداری از تمرکز و تاکید بر تسویه حساب های گذشته است.

وی افزود تصویب این قطعنامه درواقع به معنی باور کشورهای عضو این نهاد به لزوم همکاری و اجتناب از ذهنیت های حاصل جمع صفر برای مقابله موثر با خشونت و افراط گرایی خواهد بود.

خوشرو درنهایت ضمن تشکر از اعضای مجمع عمومی سازمان ملل برای پیوستن به اجماع درتصویب این قطعنامه اظهار امیدواری کرد که در پرتو این قطعنامه روند همآهنگی میان کشورها برای مقابله با عوارض خشونت و افراط بیش از پیش تسریع شود.
 
https://taghribnews.com/vdcb0ab5zrhb8ap.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی