تاریخ انتشار۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : 280266
سفير روسيه در تهران:

پايبندي به برجام را به آمريکا گوشزد مي‌کنيم

در شرايطي که ايران به‌واسطه اعمال تحريم‌هاي تازه در مجلس نمايندگان آمريکا به شيوه‌اي تازه در رابطه با اجراي برجام تحت فشار قرار گرفته و به نظر مي‌رسد ترامپ و اعضاي دولت تلاش مي‌کنند با استمرار اعمال اين دست محدوديت‌ها ايران را از اجراي برجام منصرف کنند، نماينده روسيه در تهران مدعي شده که مسکو در مذاکره با واشنگتن پايبندي ايران به برجام را گوشزد خواهد کرد.
پايبندي به برجام را به آمريکا گوشزد مي‌کنيم

لوان جاگاريان با اشاره به اينکه اظهار نگراني آمريکا بي‌دليل بوده، افزود: روابط فعلي مسکو و واشنگتن به مراتب حتي بدتر از زمان حضور اوباما در کاخ سفيد است اما باوجوداين کرملين بر مذاکره بين مقام‌هاي دو کشور تأکيد دارد. نقش آمريکا در منطقه و پايبندي به برجام از مواردي هستند که او مي‌گويد بايد درباره آنها با آمريکايي‌ها مذاکره شود. 
جاگاريان همچنين درباره تحريم‌هاي اعمال‌شده عليه ايران، کره‌شمالي و روسيه گفت: هرچند اين تحريم‌ها غيرقانوني هستند اما به کره‌شمالي مي‌گوييم که با آزمايش‌هاي موشکي بهانه به آمريکايي‌ها ندهد. جاگاريان از آينده منطقه و گسترش گروه‌هاي تروريستي در آن ابراز نگراني کرد زيرا به عقيده او با وجود تلاش‌هاي بسيار براي مقابله با آنها همچنان شاهد گسترش فعاليت‌هاي تروريستي در منطقه و حتي جهان هستيم. او همراهي‌نکردن برخي از کشورهاي غربي و آمريکا با ايران، روسيه و ترکيه در سوريه را از عواملي دانست که باعث کندي در مقابله با اين گروه‌ها شده است. 
او در پاسخ به اين سؤال که همکاري‌هاي دفاعي ايران و روسيه به‌ويژه در سوريه به چه صورت دنبال مي‌شود، گفت: در سوريه تهران و مسکو هماهنگي بسيار نزديکي دارند. بايد تأکيد کنم که سياست ما در سوريه با ايران شباهت زيادي دارد و فقط حضور نظامي ايران و روسيه در سوريه قانوني است. ساير کشورهاي خارجي که در اين کشور حضور نظامي دارند غيرقانوني هستند زيرا از دولت قانوني سوريه مجوز حضور را دريافت نکرده‌اند. ما با ايران در بعد نظامي و سياسي همکاري مي‌کنيم. 
سفير روسيه در تهران در جواب به اين سؤال که روسيه در مورد مذاکرات آستانه چقدر با آمريکايي‌ها هماهنگ بوده، يادآوری کرد: روابط روسيه با آمريکا خيلي بد است، حتي شايد بدتر از زمان اوباما باشد. مطلع هستيد که ما چند صد نفر از آمريکايي‌ها را از مسکو اخراج کرديم و ديگر اجازه دسترسي آنها به ييلاق‌هاي تابستاني را نمي‌دهيم ولي به‌هرحال چه بخواهيم و چه نخواهيم آمريکا در سوريه بازيگر مهمي است. ما با آمريکا و اردن در مورد ايجاد منطقه تنش‌زدايي در جنوب سوريه به نتيجه رسيده‌ايم که خودمان دعوت کرديم که آمريکا به‌عنوان ناظر و نه تضمين‌کننده در مذاکرات مثل اردن حضور داشته باشد. ابتدا در مذاکرات قزاقستان، سفير آمريکا شرکت کرد و بعد سطح حضور آنها کمي بالاتر رفت؛ بنا‌براين اگرچه روابط ما با آمريکا خوب نيست ولي بايد تلاش کنيم در زمينه‌هايي که امکان‌پذير است با هم همکاري داشته باشيم.
او در پاسخ به اينکه روسيه چه منافعي را در خاورميانه يا سوريه دنبال مي‌کند، افزود: حضور روسيه در خاورميانه به منظور حفظ ثبات و امنيت در منطقه است، مثل جمهوري‌اسلامي ايران. ما عليه مداخله ساير کشورهاي بيگانه اقدام مي‌کنيم. ما در رابطه با سوريه فعالانه عمل مي‌کنيم زيرا کشورهاي خارجي تلاش کردند دولت قانوني و رژيم قانوني اسد را با زور بر‌کنار کنند. ما ديگر دنبال پايگاه‌هاي نظامي نيستيم ولي مجبور هستيم در سوريه پايگاه داشته باشيم. هدف ما با ايران يکي است. 

او با تأکيد بر اينکه ما از آقاي اسد دفاع نمي‌کنيم، گفت: ما از حقوق بين‌المللي دفاع مي‌کنيم و اگر مردم سوريه رئيس‌جمهوري جديد ديگري را انتخاب کنند، به انتخاب آنها احترام خواهيم گذاشت ولي اين انتخابات بايد در فضاي آزاد و عادلانه برگزار شود. ما، شما و ساير کشورها بايد چنين شرايطي را براي مردم سوريه ايجاد کنيم. 
جاگاريان در پاسخ به اينکه برخي کارشناسان بر اين باورند که حجم روابط اقتصادي ايران و روسيه نسبت به روابط دوستانه و تعاملات سياسي و دفاعي دو کشور بسيار کم است.
شما همکاري‌هاي دو کشور را راهبردي مي‌دانيد، گفت: ما از سطح همکاري‌هاي دو‌جانبه تهران و مسکو در بعد سياسي راضي هستيم ولي همکاري‌هاي دو کشور در حوزه تجاري و بازرگاني اصلا رضايت‌بخش نيست زيرا پتانسيل و امکانات دو کشور بسيار زياد است و با استفاده از آنها مي‌توانيم شاهد روابط اقتصادي بيشتري نسبت به آنچه امروز وجود دارد، باشيم. ما به طرف ايراني پيشنهاد کرديم که ظرف دو ماه کميسيون مشترک ايران و روسيه در مسکو برگزار شود. الان منتظر جواب ايران هستيم. ما پنجم اکتبر را براي اين منظور پيشنهاد کرديم که اميدواريم اين جلسه کمک کند؛ البته قبل از اين جلسه رفت‌وآمدهاي بسياري داريم. در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور آقاي عراقچي، نعمت‌زاده و موذني قرارداد بسيار مهمي بين دو شرکت ايدرو و ترانس ماش هلدينگ بسته شد که قرار است براي مترو توليد واگن داشته باشند. اين يکي از الگوهاي همکاري‌ دوجانبه بين ايران و روسيه است که ادامه پيدا خواهد کرد. 

او در پاسخ به اينکه اگر اقدامي از سوي آمريکا جهت نقض برجام انجام شود، واکنش روسيه چه خواهد بود، افزود: ما درباره اظهارنظرهايي که از سوي ترامپ انجام مي‌شود، نگران هستيم. روسيه براي امضاي برجام تلاش بسيار کرده، برجام يک قرارداد دوجانبه بين ايران و آمريکا نبوده و قراردادي چندجانبه است. کشورهاي اروپايي هم با رويکرد آمريکا مخالفت کرده و بسيار نگران هستند. من تأکيد مي‌کنم که از نظر روسيه، ايران به صورت کامل به تعهدات خود درباره برجام پايبند بوده و آمريکايي‌ها اعتراضي نبايد داشته باشند؛ بنابراين در گفت‌وگوهايي که با آمريکايي‌ها داشته و خواهيم داشت بر اين موضوع تأکيد خواهيم کرد ولي اميدوارم که چين از سوي خود و به‌ويژه متحدان نظامي آمريکا يعني فرانسه، آلمان و به‌ويژه انگليس با آمريکا در رابطه با اين موضوع مذاکره کنند.
او در تحليل اينکه آيا آمريکايي‌ها برخوردي خارج از چارچوب برجام خواهند داشت، گفت: در شرايط فعلي به نظرم بعيد مي‌رسد. معتقدم که باز هم بايد با آمريکايي‌ها مذاکره کنيم. بايد ببينيم نزديک‌ترين زمان براي گفت‌وگو بر سر اجراي برجام و پايبند‌ماندن به تعهدات کجا و کي خواهد بود

سفير روسيه در تهران در پاسخ به اينکه، مسکو در حوزه انرژي اتمي چه همکاري‌هايي با تهران دارد و همکاري‌ها درباره نيروگاه بوشهر چطور پيش مي‌رود، گفت: هم‌اکنون در حال اجرايي‌شدن مرحله دوم نيروگاه بوشهر هستيم و آقاي کمالوندي چندي پيش به روسيه سفر و با مسئولان روس اتم ديدار کرد و اين رفت و آمدها همچنان ادامه دارد. هنوز در مرحله گفت‌وگوهاي کارشناسي هستيم. آقاي کمالوندي چندي پيش با همتاي روس خود ديدار کرد که قرار است پاييز هم سفري به تهران داشته باشد. 
او با تأکيد بر اينکه به آينده خاورميانه خوشبين نيستم، گفت: تروريست‌ها در حال مقاومت هستند و چنانچه مي‌دانيد روسيه، ايران و کشورهاي غربي مدت‌ها‌ست که عليه تروريست‌ها مي‌جنگند ولي نمي‌توانند در نهايت آنها را سرکوب کنند چون قوي هستند اما در هر حال ما به اين نوع همکاري‌ها ادامه خواهيم داد. حيف است که برخي از کشورهاي غربي که آمريکا در رأس آنهاست آماده همکاري با ايران و روسيه نيستند. ما آمادگي همکاري داريم ولي يک شرط داريم، آن هم اين است که اين نوع همکاري بايد مساوي و برابر باشد. 
او در جواب به اين سؤال که آيا اين همکاري مساوي و برابر نيست، گفت: ما سلطه آمريکايي‌ها را قبول نداريم. همه کشورها چه آنها که به‌لحاظ مساحت کوچک هستند و چه آنها که وسيع و پهناورند در نظام بين‌الملل مساوي و برابرند. 
سفير روسيه در ايران از برخي اظهارنظرهاي ايراني‌ها درباره روابط تاريخي تهران و مسکو گلايه داشته و براين باور است که اگر مردم تاريخ را بيشتر مطالعه کنند، خواهند ديد که اين فقط ايران نبوده که در طول تاريخ خساراتي متحمل شده است. ارزيابي او از رويکرد ايراني‌ها نسبت به روسيه کاملا مثبت بوده و گفت که در مجموع حدود 11 سال از عمر خود را در ايران گذرانده؛ يک‌بار در مأموريتي پنج‌ساله و بعد هم به‌عنوان سفير 6 سال مي‌شود که در ايران است. 
جاگاريان به تماس‌هايي که با مردم ايران داشته، اشاره و تأکيد کرد که اين نگاه مثبت نسبت به روسيه به‌ويژه در دوره رئيس‌جمهوري پوتين بيشتر بوده است زيرا او را فردي قوي، باتجربه و فعال مي‌داند که ديد مثبتي نسبت به مردم ايران دارد و مي‌گويد که اين امر باعث افتخارش است. جاگاريان با جديت مي‌گويد که سفير روسيه که تدوين عهدنامه ترکمانچاي را برعهده داشت در ايران کشته شد و مجسمه او در حياط سفارت موجود است. 
او در پاسخ به اين سؤال که برخي انتقادها نسبت به سياست‌هاي گذشته روسيه در قبال ايران را شنيده‌ايد، گفت: بله، مثلا مي‌گويند 200 سال پيش قفقاز جنوبي را از ما گرفته‌اند (قرارداد ترکمانچاي) . من ارمني هستم. از گرجستان. من هم مي‌گويم آقا محمدخان قاجار در سال 1793 به تفليس حمله کرد و آنجا را به آتش کشيد؛ بنابراين به نظرم بايد به آينده نگاه کرد چون گذشته ديگر گذشته است.

خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب بالا نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد

 
https://taghribnews.com/vdcb0gb50rhbw5p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی