تاریخ انتشار۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۹:۰۹
کد مطلب : 266127
روحانی در دیدار نخست وزیر گرجستان:

ایران از گسترش و تعمیق همکاری ها با گرجستان استقبال می کند/ خطوط ریلی ایران می تواند گرجستان را به خلیج فارس متصل کند

رییس جمهور در دیدار "گئورگی کویریکاشویلی" نخست وزیر گرجستان ، با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه تهران – تفلیس ، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از گسترش و تعمیق روابط با گرجستان در همه عرصه ها ، استقبال می کند.
ایران از گسترش و تعمیق همکاری ها با گرجستان استقبال می کند/ خطوط ریلی ایران می تواند گرجستان را به خلیج فارس متصل کند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در این دیدار با اشاره به اینکه  جمهوری اسلامی ایران از ابتدا استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت، گفت: ایران و گرجستان از ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی، علمی و فرهنگی گسترده ای برای تقویت همکاری ها برخوردارند اما از این توانمندی ها به خوبی بهره گیری نشده و این سفر می تواند زمینه مناسبی برای توسعه مناسبات مشترک ایجاد نماید.
 
رییس جمهور با بیان اینکه ایران می تواند مسیر گرجستان و کشورهای منطقه به خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند بوده و گرجستان هم تسهیل بخش راه دسترسی ایران به دریای سیاه باشد،  افزود: امروز ترانزیت در منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به اتصال راه آهن ایران به آستارا و آذربایجان و ارتباطات ریلی و جاده ای مناسب در گرجستان، توسعه همکاری های تهران- تفلیس در این زمینه می تواند موجب تحول در منطقه شود.
 
روحانی با اشاره به ضرورت توسعه همکاری ها و روابط ایران و گرجستان در بخش های مختلف علمی، دانشگاهی، فناوری، تجاری، اقتصادی، کشاورزی و ارائه خدمات فنی و مهندسی از جمله در حوزه ساختمان، جاده و ساخت نیروگاه برق، گفت: باید سرمایه گذاران دو کشور بویژه در بخش خصوصی را برای توسعه همکاری های متقابل تشویق کرده و مورد حمایت قرار دهیم.
 
روحانی با اشاره به علائق و پیوندهای دیرینه دو ملت و وجود جاذبه های فراوان توریستی در دوکشور، توسعه روابط گردشگری ایران و گرجستان را حائز اهمیت دانست و بر ضرورت احترام و توجه به فرهنگ و شئونات ایرانی- اسلامی در برخورد با گردشگران کشورمان در گرجستان تاکید کرد.
 
رییس جمهور با اشاره به مشکلات منطقه ای ، تعاملات ایران و گرجستان را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: امروز منطقه دچار معضل بزرگی به نام تروریسم شده و باید در راستای مقابله و ریشه کن کردن آن همکاری های خود را افزایش دهیم.
 
گئورگی کویریکاشویلی نخست وزیر گرجستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهور کشورمان و اشاره به اینکه روابط دو کشور دارای پشتوانه تاریخی چند هزارساله است، گفت: روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری دو کشور در حال توسعه بوده و باید از ظرفیت ها و توانمندی های موجود برای گسترش بیش از پیش مناسبات و همکاری های همه جانبه بهره برداری کنیم.
 
وی ضمن تاکید بر ضرورت توسعه روابط دو ملت و گسترش گردشگری میان دو کشور، اظهارداشت: دولت و ملت گرجستان برای فرهنگ و اعتقادات مسلمانان و ایرانیان احترام قائل بوده و هرگز به میهمانان خود بی احترامی نمی کنند و در این راستا مقرر کردیم تا مقررات ویژه ای در مرزها اعمال و انجام شود.
 
نخست وزیر گرجستان توسعه همکاری ها و مناسبات دو کشور در زمینه ترانزیت کالا و حمل و نقل را مهم دانست و بر اراده تفلیس برای اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق مسیر جاده ای و ریلی ایران تاکید کرد.
 
وی همچنین توافق چهارجانبه ایران، روسیه، ارمنستان و گرجستان برای توسعه همکاری ها در حوزه برق را مهم دانست و خواستار گسترش این روابط شد.
 
https://taghribnews.com/vdcb50b5zrhb08p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی