تاریخ انتشار۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : 256218
ایندیپندنت:

سیاست های مداخله جویانه و جاه طلبانه ریاض در منطقه شکست خورده است

نشریه ایندیپندنت در گزارشی، با اشاره به شکست سیاست های مخرب مداخله جویانه و جاه طلبانه ریاض در منطقه از جمله در سوریه و یمن، نوشت: رؤیای عربستان سعودی برای تبدیل‌شدن به قدرت برتر جهان عرب و اسلام برباد رفته است.
سیاست های مداخله جویانه و جاه طلبانه ریاض در منطقه شکست خورده است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در این گزارش  "پاتریک کوکبرن" با اشاره به ناتوانی ریاض در پیشبرد برنامه‌هایش در منطقه از جمله در سوریه و یمن، عنوان کرد: دو سال پیش به نظر می‌رسید که تلاش پنجاه‌ ساله عربستان سعودی برای معرفی کردن خودش به ‌عنوان قدرت اصلی در میان کشورهای عربی و اسلامی موفقیت‌آمیز بوده است.

به نوشته ایندیپندنت، در سال 2014 میلادی، "هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا در یک ایمیل ارسالی که "ویکی لیکس" آن را منتشر کرده از عربستان و قطر به‌ عنوان دو کشور رقیب در حال رقابت برای سلطه بر جهان سنی یاد کرد.

ایندیپندنت افزود: یک سال بعد در دسامبر سال 2015، دستگاه اطلاعات خارجی آلمان(BND) به شکل غیرمعمول، در مورد افزایش نفوذ عربستان در منطقه، ابراز نگرانی کرد و گفت: مواضع احتیاط‌ آمیز دیپلماتیک اعضای قدیمی‌تر خانواده سلطنتی عربستان، دارد جای خودش را به سیاست مداخله‌جویانه می‌دهد.

این نشریه افزود: دستگاه اطلاعات خارجی آلمان تحت ‌فشار دولت این کشور مجبور شد که این گزارش را انکار کند، اما در سال گذشته میلادی هراس در مورد تأثیرات سیاست‌های بی‌ثبات کننده و هر چه بیشتر مداخله‌جویانه سعودی کاملا دیده می‌شد، اما آنچه پیش‌بینی نمی‌شد این بود که تقریبا تمامی جاه‌طلبی‌های عربستان شکست خورد و یا در بسیاری از جبهه‌ها دچار سرخوردگی شد.

ایندیپندنت اضافه کرد: در سال گذشته میلادی، متحدان عربستان سعودی در جنگ داخلی سوریه آخرین منطقه تحت کنترلشان را در شرق حلب از دست دادند؛ در اینجا حداقل دخالت عربستان غیرمستقیم بود اما در یمن ماشین نظامی این کشور برای به دست آوردن پیروزی، با شکست مواجه شد.

این نشریه افزود:سیاست پر انرژی عربستان به‌ جای آنکه نفوذ ایران را محدود سازد، دقیقاً نتیجه عکس داده است و در آخرین نشست اوپک عربستان با کاهش تولید نفت خام خود همزمان با افزایش تولید ایران موافقت کرد.

ایندیپندنت افزود: به ‌رغم دخالت اوباما و روابط نزدیک واشنگتن با ریاض، کنگره آمریکا حق شکایت خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر از دولت عربستان سعودی را به رسمیت شناخت و مطابق این مصوبه اگر نقش دولت عربستان در این حملات اثبات شود، خانواده‌های قربانیان اجازه دارند که از ریاض شکایت کنند.

این نشریه با اشاره به نقش و نفوذ "محمد بن سلمان" معاون ولیعهد عربستان در تغییرات صورت گرفته در سیاست خارجی این کشور از زمان روی کار آمدن ملک سلمان در 23 ژانویه 2015 میلادی، نوشت: در این دوران سیاست خارجی ریاض بیش‌ از پیش به سمت نظامی‌گری و ملی‌گرایی رفته است.

ایندیپندنت با اشاره به ناکام ماندن سیاست‌های مداخله‌جویانه ریاض در سوریه و شکست دخالت نظامی عربستان در یمن، نوشت: هیچ‌کدام از خواسته سعودی‌ها در این دو کشور تحقق‌ نیافته است.

این نشریه افزود: عربستانی‌ها انتظار داشتند که نیروهای تحت حمایت آنها در یمن به‌ راحتی حوثی‌ها را شکست دهند، اما بعد از گذشت 15 ماه از بمباران این کشور، "عبدالله صالح" رئیس جمهوری پیشین یمن همچنان شهر صنعا پایتخت و نیز شمال این کشور را تحت کنترل خودش دارد.

به نوشته ایندیپندنت؛ بمباران‌های عربستان و متحدانش تنها سبب شد که یمن به ‌عنوان فقیرترین کشور جهان دچار یک بحران انسانی شود و هم‌اینک حداقل 60 درصد از جمعیت 25 میلیون این کشور به غذا و آب سالم کافی دسترسی ندارند.

ایندیپندنت همچنین دخالت‌های عربستان را در سوریه در طی سال 2015 میلادی مخرب توصیف کرد و گفت: ریاض و نیز قطر بر این باور بودند که معارضان سوری می‌توانند دولت "بشار اسد" را شکست دهند و یا قادر هستند دولت آمریکا را برای این کار ترغیب کرده و فریب دهند، اما در عمل افزایش فشار بر دولت بشار اسد سبب شد که او به دنبال کمک هر چه بیشتر از روسیه و ایران برود که این مسأله در نهایت منجر به دخالت نظامی مسکو در این کشور در سپتامبر سال 2015 میلادی شد و آمریکا نیز آماده برای مخالفت با آن نبود.

این نشریه افزود:در این میان محمد بن سلمان هم از داخل و هم خارج از عربستان به دلیل نقش و قضاوت‌های غلطش، در شکست و یا به بن‌بست رسیدن جاه‌طلبی‌های ریاض مورد شماتت قرار دارد.

ایندیپندنت در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به تلاش‌های نافرجام عربستان و دولت‌های نفتی خلیج‌فارس برای کسب هژمونی در جهان عرب و مسلمان، افزود: بازپس‌گیری شرق حلب توسط نیروهای سوری و آزادسازی شهر موصل از دست نیروهای داعش توسط نیروهای عراقی به معنای شکست آنها برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه است.
 
https://taghribnews.com/vdcb80b5wrhbs5p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی