>> عربستان فريضه حج را سياسي نکند | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۲۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب : 276018
کميته ملي حقوق بشر قطر:

عربستان فريضه حج را سياسي نکند

القدس العربي نوشت: کميته ملي حقوق بشر قطر از عربستان سعودي به سبب سياسي کردن فريضه حج امسال انتقاد کرد.
عربستان فريضه حج را سياسي نکند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، نسخه اينترنتي روزنامه القدس العربي چاپ لندن در گزارشي به قلم اسماعيل طلاي نوشت: کميته ملي حقوق بشر قطر تهديد کرد اگر محدوديتها براي حجاج قطري لغو نشود و اقدامات براي تسهيل مناسک حج و تامين امنيت و ايمني آنها به عمل نيايد، دولت قطر به راهکارهاي بين المللي متوسل خواهد شد.
 
اين کميته در بيانيه اي اعلام کرد به راهکارهاي حقوق بشري در سازمان ملل متحد از جمله شکايت به گزارشگر ويژه آزادي اديان و اعتقادات، متوسل خواهد شد. اين کميته تهديد کرد به سازمان يونسکو و ساير نهادهاي ذيربط بين المللي متوسل خواهد شد. در بيانيه اين کميته همچنين آمده است سياسي کردن شعائر ديني و منع مسلمانان از انجام فريضه حج با هر بهانه اي که باشد، غير قابل قبول است.
 
اين بيانيه درباره خبرهايي که در رسانه ها و از زبان مسئولين برخي کاروانهاي حج اعلام شد ابراز نگراني کرد و گفت: موانع و مشکلاتي که در انجام مناسک حج امسال به وجود مي آيد و حملات تحريک آميز ضد قطريها و جلوگيري از نقل و انتقالهاي مالي و استفاده از پول قطر در عربستان سعودي، نشان دهنده سياسي شدن شعائر ديني و دخالت دادن اختلافات سياسي در اين شعائر ديني است. اين اقدامات نقض آشکار ماده هجده اعلاميه جهاني حقوق بشر، ماده سي ام منشور حقوق بشر عربي، ماده هجده پيمان بين المللي حقوق مدني و سياسي و ماده شش اعلاميه حقوق بشر شوراي همکاري خليج (فارس) است.
 
اين بيانيه از مسئولين حج عربستان سعودي خواست شعائر ديني را وارد اختلافات سياسي کنوني نکنند يا از حج به عنوان ابزار فشار سياسي استفاده نکنند زيرا اين مسئله نقض آشکار توافقنامه هاي بين المللي حقوق بشر است.
 
در پايان اين بيانيه آمده است: سياسي کردن شعائر ديني و ايجاد مانع براي مسلمانان در انجام فريضه حج با هر بهانه اي که باشد، غير قابل قبول است.
 
پيش از اين روزنامه الشرق قطر گزارش داد مسئولين برخي از کاروانها در قطر از ثبت نام و اعزام قطريها به عربستان براي اداء فريضه حج خودداري کردند زيرا از محدوديتهايي که براي آنها ايجاد شده است نگرانند و قادر نيستند پيامدهاي آن را بر عهده بگيرند.

 
https://taghribnews.com/vdcb80b5wrhbzgp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی