تاریخ انتشار۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : 200912

خبرنگاری، همدلی ، وحدت

سعیدفانیان
خبرنگاری، همدلی ، وحدت

      هفده مرداد در ایران روز خبرنگار است .خبرنگاران هر روز در مورد مسایل ، مناسبت ها و رخداد های گوناگون سخن میگویند. خوب است که در روزخبرنگار تمرکز سخن بر موضوع خبر و حرفه خبرنگاری است .جایگاه خبرنگاران به دلیل نوع ارتباط و حاصل کار آنان کمابیش در همه جوامع با اهمیت و مورد توجه است . در همه کشورها و همه دیدگاه ها تعریفها و دستورالعمل هایی که در مورد چهارچوب های کار خبری ارایه شده و توصیه میشود بسیار انسانی ، سازنده و متمدنانه است . اینکه خبرنگاران باید صادق باشند. اینکه تلاششان بر نقل بدون دخل و تصرف و بی طرفانه باشد. اینکه خبرها با دقت، صداقت و بدون موضع گیری نقل شوند . همه این استانداردها ارزشمندند و در صورت توجه و تبعیت خبرنگاران و بنگاه های خبری کمک بزرگی برای آگاه سازی جامعه مخاطبان بویژه نسل جوان خواهد بود. امابه راستی آنچه را که امروز در صحنه جهانی شاهدش هستیم تا چه میزان با شعارها و آرمان های ترسیم شده همخوانی دارند ؟

در واقع اگر همه خبرنگاران به اصول کار حرفه ای پایبند بودند. خبرگزاری ها طبق شعار هایشان برای خدمت و آگاه سازی مردم نسبت به واقعیت های جهان پیرامون خودفعالیت میکردند. خبرها بی طرفانه و صادقانه منعکس و منتشر میشدند امروز مردم یمن، مردم فلسطین ،مردم بحرین و بسیاری دیگر از مردمان تحت ستم توسط خبرنگاران بسیاری از خبرگزاریهای بزرگ و بین المللی نادیده گرفته نمی شدند.

طبق تعریف های ارایه شده بی طرفی و بی واسطه با مخاطبان در تماس بودن از ویژگی های کار خبرنگاران است. به راستی این اصول تا چه میزان مورد توجه قرار گرفته شده و می شود. همین دوگانگی ها، طرفداریها و عدم شفافیت در بیان مسایل جهان متاسفانه جریان خبر را درجهان دو قطبی کرده است . به نحوی که کارکرد بخشی از رسانه ها و پایگاه های خبری در مسیر تخریب اذهان و تحمیق دیگران قرارگرفته است. جهانی که قرار بود با توسعه امکانات رسانه ای و پیشرفت تکنولوژی یک پارچه تر به سمت توسعه و هماهنگی جوامع بشری حرکت کند. به دلیل اعمال قدرت قدرت های بزرگ نوعی انحراف در اهداف بخشی از رسانه های خبری پدید آورد.

فارغ از گرایش و جهت گیری خبرگزاریها و سازمانهای خبری، اگر خبرنگاران در هرگوشه از جهان امکان داشته باشند تا آزادانه و صادقانه به امر تهیه و انتشار خبر بپردازند بسیاری از ناهمواری ها برطرف و عدم تعادل ها مرتفع میشود . جهانیان آسان تر به وفاق ، همدلی و همراهی می رسند. در این صورت راه وحدت، تقریب و همگرایی دور و دراز نیست. کافی است که ما خبری ها هرکدام به چهارچوبهای تعریف شده حرفه ای خود پا ی بند و وفادار باشیم .

 
 
https://taghribnews.com/vdcb8gb55rhbg9p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی