تاریخ انتشار۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : 280617

تأکید بر تقویت وطن گرایی در کشورهای منطقه

پژوهشگر الجزایری با تأکید بر اینکه، نباید اجازه داد از دین و مذهب و قومیت در مسائل سیاسی سوء استفاده شود، گفت: وطن گرایی باید در کشورهای منطقه تقویت شود و دموکراسی حقیقی شکل بگیرد.
تأکید بر تقویت وطن گرایی در کشورهای منطقه
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "ادریس ربوه" پژوهشگر الجزایری که در هم اندیشی جوانان جهان اسلام "اولویت کنونی جهان اسلام راهکارها و چالشها" سخن می گفت، اظهار داشت:منطقه خاورمیانه، منطقه ای است که به خاطر موقعیت ژئوپولوتیک،  بیشترین درگیریها را در تاریخ داشته است و به دلیل داشتن منابع نفت و گاز و .. همواره نظر قدرتهای بزرگ را در زمینه اقتصادی به خود جلب کرده است.

وی ادامه داد:استعمار نمی خواهد، نفوذ خود را در این کشورها از دست بدهد و دولتی در منطقه قدرتمند شود، بلکه هدفش این است که ما در ضعف دائمی باقی بمانیم.

ربوه اظهار داشت: یکی از مؤلفه های مهم موجود در کشورهای منطقه، عدم وجود دموکراسی حقیقی در برخی از این کشورهاست، و به همین دلیل شاهد سرکوب اعتراضهای مردمی در برخی از کشورها از جمله لیبی و به راه انداختن جنگ داخلی در برخی دیگر مثل سوریه و یمن بودیم.

وی افزود: نکته منفی دیگر در اتفاقات اخیر منطقه، سوء استفاده از مذهب و حدیث و دین و مبحث شیعه و سنی بود؛ ما نباید اجازه دهیم از دین و مذهب و قومیت در مسائل سیاسی سوء استفاده شود و از سویی باید وطن گرایی را در کشورهای منطقه تقویت کنیم تا این تقسیمات کنار گذاشته شود؛ مثلا در عراق نباید گفت، یک عراقی شیعی یا یک عراقی سنی! بلکه باید خود را یک عراقی معرفی کرد.

وی با تأکید بر اینکه، غربیها تا به حال هیچ سودی برای کشورهای منطقه نداشته اند، به ضرورت گفتگو بین این کشورها اشاره کرد و گفت:دموکراسی حقیقی باید وارد کشورهای منطقه شود تا صدای مردم شنیده شود، همچنین برای رسیدن به آزادی باید تعاملات منطقه ای در بین قدرتهای بزرگ منطقه برقرار شود و تعارضها از میان برداشته شود.

در پایان این هم اندیشی دکتر "جواد نیکی ملکی"  رئیس اندیشکده راهبردی تبیین گفت: اختلاف نظرها بین کشورهای  منطقه همیشه وجود دارد، اما اشتراکات خیلی پررنگتر است، مصداق مشترک مسلمانان منطقه، مسأله آزادی قدس است  و فلسطین ملاک تشخیص حقانیت عملکرد کشورهای منطقه است که امیدواریم با تشریک مساعی قدرتهای منطقه، پرداختن به این مسأله عمیقتر شود.

در ادامه، لوح یادبودی منقش به جمله ای از  رهبر معظم انقلاب اسلامی با این مضمون که" تقدیر خداوند این است که فلسطین آزاد خواهد شد" به میهمانان اهدا شد.
 
https://taghribnews.com/vdcb8gb5zrhbw0p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی