تاریخ انتشار۹ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : 27139
نوشتارِِی از ماموستا ملاقادر قادری؛

امام صادق ستاره درخشان هميشگی در ميان ائمه اطهار است

امام ابوحنیفه در ادامه خاطره آورده است:‌ هر سؤالی می‌كردم امام صادق می‌فرماید جواب شما به نظر فقهای مدینه فلان است و به نظر فقهای عراق چنان است و به نظر ما چنین است. تمامی ۴۰ سؤال را به وجه احسن و با رعایت نظر فقهای عراق و مدینه و نظر خود جواب داد.
ماموستا ملاقادر قادري، امام جمعه پاوه
ماموستا ملاقادر قادري، امام جمعه پاوه
اشاره: در آستانه فرارسيدن روز شهادت امام جعفر صادق(ع)، رئيس مذهب جعفری و با توجه به جايگاه علمي و معنوي اين امام همام نزد بزرگان و علماي مسلم اهل سنت، ماموستا ملاقادر قادري، امام جمعه پاوه، نوشتاري را در بيان شأن، جايگاه و رتبه امام صادق و ديدگاه اهل سنت نسبت به ايشان به خبرگزاری تقریب ارسال كرده كه متن آن به اين شرح است:

ائمه اطهار و اولاد و فرزندان حضرات علی و فاطمه زهرا (رضوان الله علیهم) جزو افراد مورد محبت و احترام تمامی مسلمانان هستند و حب آنها، ایمان و بعض آنها را نفاق می‌دانند و معتقدند امام همام جعفر صادق(ع)، ستاره درخشان همیشگی در میان ائمه اطهار است.
مورخ مشهور كرد و اهل سنت ابن خلكان، صاحب وقیات الاعیان درخصوص مقام امام جعفر می‌فرماید: «وفضله اشهر من ان یذكر؛ مقام و فضل امام صادق غنی از بحث و ذكر است». 

از طرف دیگر، اهل سنت با توجه به ریشه نسب طاهر امام صادق او را ذوخیرین و ذونورین می‌خوانند. شهرستانی صاحب ملل و نحل درخصوص جایگاه نسب امام صادق از نظر اهل سنت و تشیع چنین آورده است: امام صادق از جانب پدر به شجره طیبه نبوت و از جانب مادر به بیت ابوبكر صدیق(رض) می‌رسد؛ زیرا مادر بزرگوار امام صادق دختر قاسم بن محمد بن ابوبكر است و پدر بزرگوارش محمد بن زین‌العابدین بن حسین بن علی و دیگر راهی جز اجماع و اتفاق همه مسلمانان درخصوص محبت این بزرگوار نمانده است. 

در تاریخ درباره سیره و حیات این بزرگوار آمده است، بیت امام محمد باقر، بیت علم دین و تفسیر و سنت رسول الله بوده و بزرگان همه عصر امام محمد باقر چون سفیان ثوری و سفیان بن عینیه و امام ابوحنیفه و بزرگان دیگری از ائمه فقه همواره به بیت ایشان به جهت كسب علم و دانش رفت‌وآمد داشته‌اند. 

محمد ابوزهره به نقل از امام ابوحنیفه درخصوص مقام علمی امام صادق(ع) مطلبی را در كتاب تاریخ مذاهب اسلامی
آورده است به این مضمون كه روزی ابوجعفر منصور عباسی به امام ابوحنیفه گفت جعفربن محمد از نظر علم و حكمت و فضل و جایگاه خانوادگی كه دارد افراد جامعه را متوجه خود كرده و اگر به فكر ساكت كردن وی نباشیم در آینده به فتنه‌ای تبدیل خواهد شد و به امام ابوحنیفه گفت باید مسائل مهم و پیچیده فقهی را آماده كنید تا طی یك جلسه جعفربن محمد را در بین بزرگان و افراد جامعه آزمایش و مغلوب نموده و مردم را از اطراف وی دور كنیم. 

امام ابوحنیفه در خاطرات خود آورده است: ۴۰ سؤال پیچیده سخت و شدید را آماده كردم، روز موعود در بارگاه خلیفه عباسی ابومنصور حاضر شدم و مشاهده كردم امام صادق را قبل از من احضار كرده‌اند و بعد از تعارفی كه بین ما انجام شد،‌ منصور گفت: سل یا اباحنیفه؛ ای ابوحنیفه سؤالات خود را شروع كن. 

امام ابوحنیفه در ادامه خاطره آورده است:‌ هر سؤالی می‌كردم امام صادق می‌فرماید جواب شما به نظر فقهای مدینه فلان است و به نظر فقهای عراق چنان است و به نظر ما چنین است. تمامی ۴۰ سؤال را به وجه احسن و با رعایت نظر فقهای عراق و مدینه و نظر خود جواب داد و مقام و منزلت وی همه را دچار حیرت و تعمق و فكر كرد. 

امام صادق با توجه به مقام علمی و اخلاق پسندیده و شجاعت و سایر صفات حمیده‌ای كه داشته است، بزرگانی چون امام مالك (اما فقه دارالهجره) و سفیان ثوری و امام ابوحنیفه و ده‌ها نفر دیگر از فقهای هم‌عصر وی از محضرش استفاده و احادیث و مطالب را از وی روایت كرده‌اند. 

ابویوسف، شاگرد اول امام ابوحنیفه در كتاب معروفش الاثار، روایات عدیده‌ای به این مضمون آورده است: «عن ابوحنیفه و عن جعفر بن محمد و...». 

علمای اهل سنت عزت و ثبات قدم و استقلال امام صادق را در كتاب‌های خود بسيار ستوده‌اند از جمله آورده‌اند یك روز منصور عباسی، نامه‌ای به امام صادق نوشت كه در كنار ما باش و ما را از علم و تقوا و دانش خود به فیض برسان؛‌ امام در جواب ابوجعفر منصور نوشت: «یا ابامنصور من اراد الدنیا لاینصحك و من اراد الاخرة لایصحبك؛ ای منصور، طالبان دنیا نمی‌‌توانند شما را نصیحت كنند زیرا از دنیای خود می‌ترسند و اهل آخرت نمی‌توانند با شما همراهی كنند چون از دین خود می‌ترسند. من دنیایی از شما می‌خواهم و نه آخرت خود را خراب می‌كنم». 

زمانی كه منصور نامه امام جعفر را خواند از عزتش لذت برد و برای آینده خود افسوس و آه كشید.


https://taghribnews.com/vdcb98b5.rhbzfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

رحماني از تالش
با سلام و تشكر
مطلب بسيار زيبا و جالبي بود و به حقيقت ديدگاه واقعي اهل سنت را روشن بيان فرمودن . از جناب ماموستا بسيار سپاسگزارم.