>> رسانه جایگاه نظامی و هسته ای را به اشغال خود درآورده اسلام دین هدایت است | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : 160692
دبیركل مجمع تقریب در گفتگو با رسانه های لبنانی:

رسانه جایگاه نظامی و هسته ای را به اشغال خود درآورده/ اسلام دین هدایت است

تنا – بیروت
دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در جریان سفر اخیر خود به لبنان با تعدادی از رسانه های لبنانی و منطقه ای، گفت وگو و اهداف و برنامه های این مجمع را بویژه در زمینه تقویت وحدت اسلامی ، مقابله با فتنه مذهبی و جنایات گروه های تکفیری تروریستی و رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین تشریح کرد.
رسانه جایگاه نظامی و هسته ای را به اشغال خود درآورده/ اسلام دین هدایت است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در ابتدای این نشست خبری "زكریا قمر الدین" مدیر دفتر رسانه ای مجمع تقریب در بیروت اظهار داشت: این نشست خبری گفتگویی شفاف و صریح با دبیركل مجمع تقریب پیرامون نقش مطلوب اصحاب رسانه برای رویارویی با جریان تكفیری و رسانه های گمراه كننده غربی می باشد و مقدمه ای برای نشستی بزرگتر خواهد بود تا در نهایت به راهكاری عملی برای مقابله با توطئه های بی پایان دشمنان اسلام دست یافت.

سپس  آیت الله اراكی در سخنانی با بیان آیات {الَّذِینَ یبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیخْشَوْنَهُ وَلَا یخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا} ؛ {وَمَا عَلَینَا إِلاَّ الْبَلاَغُ الْمُبِینُ} ، { یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ} ، به نقش تبلیغی پیامبران اشاره كرد و گفت: پیامبر(ص) مرد هدایت و اسلام دین هدایت و تبلیغ هستند و مسلمانان دین خود را نه بر اساس زور و قدرت بلكه بر پایه تبلیغ و تنزیل بنا نهاده اند چنانكه در آیات قرآنی :{ وأنزلنا إلیك الذّكر لتبین للنّاس ما نزّل إلیهم ولعلّهم یتفكّرون } و { فمن شاء فلیؤمن ومن شاء فلیكفر} به این مسئله اشاره شده لذا بر ما مسلمانان واجب است كه بر اساس حق، مردم را دعوت و تبلیغ كنیم و پیام اسلام را در این عصر به جهانیان برسانیم.

وی نقش رسانه را در دوره كنونی مهم بر شمرد و خاطرنشان كرد: رسانه در حال حاضر قویترین و نافذترین جریان و قدرتی است كه بر جهان سیطره و تسلط دارد؛ این قدرتی است كه می تواند حاكمان را از سلطه خارج سازد و به دیگری ببخشد؛ دولتی را ساخته و دولتی دیگر را نابود سازد؛‌ مذهبی را پایه گذاری كند و...لذا اگر رسانه را به عنوان قدرتی بزرگ در جهان توصیف كنیم مبالغه نكرده ایم.

دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه تصریح نمود: انقلاب رسانه ای اینك جایگاه نیروی نظامی و هسته ای را به اشغال خود در آورده است و قدرتهای گذشته دیگر در سرنوشت آینده جهان نمی توانند تاثيرگذار باشند؛‌امروز قدرت در كلمه، رسانه و اینترنت است.

وی در ادامه با اشاره به گسترش پدیده تكفیر و فتنه مذهبی، خاطرنشان كرد: رسانه های وابسته به دستگاههای جاسوسی و اطلاعاتی غربی در گسترش آن نقش مهمی ایفا كردند و باعث شدند این امت با یكدیگر به درگیری مشغول باشند و دشمن صهیونیستی و ایالات متحده بر ثروتهای امت اسلامی هیمنه پیدا كنند.

آیت الله اراكی افزود: رسانه های سالم و مخلص در برابر این فتنه قدعلم كرده اند و نقش بزرگی در این راستا دارند؛‌امروز گردهم آمده ایم كه این مسئله مهم را اظهار داشته و مسئولیت رسانه ها را گوشزد كنیم؛‌امید است این نشست اولین گام برای ایجاد صفی یكپارچه و قوی در برابر منطق طرح نابودسازی دشمنان بر ضد امت ما باشد و امیدواریم شاهد خاموشی آتش فتنه مذهبی باشیم و ان شاء الله آن روز، نزدیك خواهد بود.

در ادامه این نشست اصحاب رسانه در رابطه با مسائل مختلف جهان اسلام و رسانه به اظهار نظر پرداخته و سوالاتی پیرامون مسئله تقریب و وحدت مطرح كردند.

ترویج فتنه و جریان تكفیری در جهان اسلام از سوی رسانه های وابسته به شركتهای غیراسلامی، لزوم گسترش همكاری بین ادیان و مذاهب، نقش رسانه های غربی برای صبغه اسلامی دادن به حوادث۱۱سپتامبر،‌ نقش رسانه ها در گسترش القاعده در اروپا و تكفیر بین مسلمانان، مقابله با رسانه های حامی مقاومت و فلسطین از سوی غرب، پخش و فعاليت رسانه های تكفیری در بریتانیا، نقش رسانه ها در گسترش اختلافات مذهبی و تلاش برای توسعه كمی و كیفی رسانه های جهان اسلام از جمله مسائل مطرح شده در این نشست خبری بود. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون متولیان رسانه در جهان گفت: امروز ۳۰۰شركت بزرگ منبع اطلاعات و اخبار در جهان هستند و این در حالی است كه در بین آنها حتی یك شركت اسلامی را نمی بینیم؛ واضح و مبرهن است كه مهمترین چیز برای جهان رسانه، منابع اطلاعاتی است و این شركتها و موسسات در ترویج اندیشه تكفیری نقش آفرین هستند لذا مسئولیت بزرگی بر دوش كشورهای عربی و اسلامی قرار دارد؛ مشكل اساسی این است كه تفسیرات بسیاری راجع به اسلام وجود دارد و این مسئله وظیفه شما را به عنوان رسانه های جهان اسلام سنگین تر می كند؛ اقدامات موثر شما می تواند نتایج مثبتی را برای مسلمانان خصوصا در غرب به همراه داشته باشد و در گسترش روابط بین ادیان مسیحیت و اسلام و توسعه روابط بین سنی و شیعه تاثیرگذار خواهد بود.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار روزنامه نیویورك تایمز درباره رسانه های غربی پرسشی را مطرح كرد كه آیت الله اراكی در پاسخ به آن اظهار داشت: رسانه های قدرتمندی وجود دارند كه امپراطوری رسانه ای در جهان را شكل داده اند؛ این رسانه ها خطرناكترین چیزهایی هستند كه بشریت تا به حال با آن روبرو شده است؛ رسانه های غربی برای گسترش پدیده تكفیر و برانگیختن فتنه بین مسلمانان و همچنین بین مسلمانان و مسیحیان مانند رخدادی كه در مصر به وقوع پیوست تلاش می كنند؛ در حوادث۱۱سپتامبر نیز فضا را بر ضد مسلمانان مهیا كردند و آن را به گونه ای توصیف كردند كه گویی خود رسول الله(ص) مراكز تجارت جهانی را منفجر كرده است؛‌آنها اسلام را متهم كرده و آن را به اسلام مرتبط ساختند.

وی در ادامه گفت: تبلیغات رسانه ای غرب به گونه ای بود كه حتی بر خطبای مساجد تاثیرگذار بود؛ آنها به دعوت كنندگان به تكفیر تبدیل شدند؛ چه كسی بود كه افكار القاعده را در بین جوانان اروپا گسترش داد؟ چه طور شد جوانی كه با تعالیم اسلام آشنا شده بود برای اقدامات تروریستی عازم سوریه گردید؟ صدها نفر به این شكل از اروپا به سوریه رفتند و دستگاههای اطلاعاتی و جاسوسی بریتانیا در این مهم تاثیر گذار بودند.

دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: جزوه ها و كتب تكفیری در ایستگاههای قطار و تجمعات عامه مردمی و در هر مكانی توزیع می شد؛ در حال حاضر رسانه های تكفیری از كجا پخش می شود؟ مگر نه این است كه از بریتانیا این برنامه ها پخش و نشر می شوند؟ چرا شبكه المنار و شبكه هایی كه از فلسطین حمایت می كردند، مسدود شدند؟ هر كس كه می گوید كه در آنجا آزادی وجود دارد در وهم و خیال به سر می برد؛ شبكه بی بی سی اخیرا مستندی را برای تبرئه دستگاههای جاسوسی انگلیس از كمك و حمایت از گروههای تكفیری به نمایش گذاشت اما این حقیقت ندارد و همگان می دانند كه بریتانیا در پشت پرده گروههای تكفیری قرار دارد.

وی در ادامه تاكید كرد: اگر آنها بخواهند فتنه را متوقف كنند باید از فعالیت شبكه های تكفیری كه از این كشور پخش می شوند جلوگیری كنند تا از ریختن خون مسلمانان در كشورهای اسلامی از پاكستان تا عراق ممانعت كنند؛ رسانه های غربی اگر می خواهند به معیارهای رسانه ای پایبند باشند نباید حقایق را كتمان كنند و به نشر اكاذیب بپردازند؛ آنان این اقدامات را در خدمت اهداف معینی به سامان می رسانند.

دبیركل مجمع تقریب در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با دستاوردهای تلاشهای تقریب گرا و این كه آیا شاهد تاثیر عكس این تلاشها در بین ملتها نبوده ایم؟ گفت: ما برای ایجاد تقریب نه تنها بین شیعه و سنی بلكه بین همه ادیان تلاش می كنیم اما در عین حال شاهد سنگ اندازیهایی نیز هستیم؛ ما حتی از جریان شیعه تكفیری نیز رنج می بریم؛ تكفیرگرایی و حمایت از آن خیانت و جنایت است؛ شبكه های ماهواره ای درگیری و اختلافات مذهبی را بر می انگیزند و جنایتی كه بر ضد "حسن شحاته" در مصر روی داد یكی از نمونه های آن است. جنایتی كه در تاریخ بی نظیر است و كشور مصر پیش از این، چنین جنایاتی را شاهد نبوده است؛‌ این جنایت نتیجه رسانه های فتنه انگیز بود؛ مرتكبین این جنایت وابسته به حزب و یا مجموعه تكفیری نبوده اند بلكه عامه مردم بودند كه تحت تاثیر رسانه های فتنه انگیز قرار گرفتند و در نهایت از كرده خویش پشیمان شدند لذا از همه رسانه ها و رسانه نگاران خواستارم كه برای خدمت به امت اسلامی با یكدیگر همكاری كنند.

آیت الله اراكی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون لزوم تاسیس رسانه ای بزرگ و قدرتمند تا این رسانه به منبعی برای اطلاعات و اخبار تبدیل شود، خاطرنشان كرد: كسانی كه در جهان حكمرانی می كنند و بر آن سیطره پیدا كرده اند نمی گذارند مركز رسانه ای بزرگی را شكل دهیم لكن در این راستا نباید از هیچ كوششی دریغ كنیم؛ محاصره شدیدی بر ضد كشورمان وجود دارد تا مانع نشر رسانه های صادق شوند؛ تحریم تحمیلی بر ضد ایران تنها اقتصادی نیست بلكه جنبه های دیگری مثل فكری، فرهنگی، علمی و رسانه ای را نیز شامل می شود لذا شاهدیم كه از نشر و توزیع كتابهای ما جلوگیری می شود؛ اما علی رغم این موارد می توانیم این محاصره را با وحدت، تعاون و صدق نیت خود بشكنیم.
https://taghribnews.com/vdcb9gb85rhb00p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی