تاریخ انتشار۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : 234843

درخواست عجیب عربستان از سازمان ملل

عربستان سعودی از سازمان ملل خواست منابعی را که باعث شدند نام عربستان در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار بگیرد، به این کشور معرفی کند.
درخواست عجیب عربستان از سازمان ملل
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، خبرگزاری رویترز دیروز گزارش داد: عبدالله المعلمی، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به بان کی مون، از دبیرکل سازمان ملل خواسته است تا منابعی که عربستان را به عنوان ناقض حقوق کودکان دانسته اند، را به وی معرفی کند.
 
سازمان ملل چندی پیش با انتشار گزارشی نام عربستان را در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار داد و اعلام کرد این رژیم در سال گذشته مسئول مرگ 60 درصد از کودکان کشته شده در یمن بوده است.
 
با این وجود، بان کی مون 17 خرداد نام عربستان را از این فهرست خارج و اعلام کرد پیشنهاد عربستان سعودی را برای تجدید نظر در مورد ارقام ذکر شده در این گزارش پذیرفته است.
 
دبیرکل سازمان ملل پس از این تغییر رویکرد ناگهانی تصدیق کرد که نام عربستان به دلیل تهدید به قطع کمک‌های مالی عربستان به برنامه‌های بشردوستانه این سازمان، از فهرست ناقضان حقوق کودکان حذف شده است.
 
تعدادی از نهادهای حقوق بشری از جمله سازمان دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و آکسفام این اقدام سازمان ملل را مورد انتقاد قرار دادند.
 
المعلمی در این نامه با ابراز ارادت و قدردانی از حذف نام عربستان از این فهرست، اعلام کرد ائتلاف تحت امر ریاض گزارشی دقیق از نحوه به دست آمدن آمار مذکور و همچنین منابعی را که در این مورد به آنها  اتکا شده، خواستار است.
 
مقامات سازمان ملل نیز در واکنش به این درخواست اعلام کردند که فکر نمی‌کنند بتوان منابع این گزارش را افشا کرد.
 
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل با اشاره به نامه عربستان اعلام کرد: ما در حال بررسی این موضوع هستیم و به طور حتم مشتاقیم بدانیم ائتلاف تحت امر سعودی چه اطلاعاتی می‌تواند در اختیار ما قرار دهد.
 
دوجاریک همچنین با ردّ دعوت عربستان برای سفر کارشناسان سازمان ملل به مقر این ائتلاف در ریاض و مذاکره درباره این گزارش، گفت ترجیح می‌دهیم چنین جلسه‌ای در سازمان ملل برگزار شود.
 
ائتلاف سعودی که حملات مرگبار خود به کشور فقیر یمن را از فروردین سال 1394 و با هدف بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی این کشور آغاز کرد، تا کنون با بهره‌گیری از تسلیحات پیشرفته و بعضاً ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌‎ای، باعث مرگ بیش از 9 هزار و 400 نفر شده است.
https://taghribnews.com/vdcbaab5frhbfwp.uiur.html
مرجع : پرس تی وی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی