تاریخ انتشار۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : 167749

طیب نیا: نظام بانکداری فعلی کشور با نظام بانکداری اسلامی فاصله معناداری دارد/سیف: بانکداری اسلامی باید از حد دستور و قوانین فراتر رود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نظام بانکداری فعلی کشور هنوز با نظام بانکداری اسلامی فاصله معناداری دارد و شاکله آن خواست مراجع دینی و مردم دین باور ما را به صورت کامل تامین نکرده است.
طیب نیا: نظام بانکداری فعلی کشور با نظام بانکداری اسلامی فاصله معناداری دارد/سیف: بانکداری اسلامی باید از حد دستور و قوانین فراتر رود
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "علی طیب نیا" وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه امروز برای تحول در نظام بانکی ، عزمی ملی شکل گرفته است، گفت : تحول در نظام بانکی خواست رهبری، رئیس جمهور ، دولت ، بانک مرکزی ، کارآفرینان ، مدیران شبکه بانکی و مردم شده است.

وی افزود: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تحول در نظام بانکی را تکلیف کرده است و آن را یک الزام برای آسیب ناپذیر کردن اقتصاد کشور می داند.

وزیر اقتصاد افزود: در بند یک این سیاست ها تامین شرایط و فعال کردن همه امکانات و منابع مالی به منظور توسعه کارآفرینی را خواسته شده است.

طیب نیا گفت: همچنین در بند ۹ این سیاست ها اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی مد نظر است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه وضع کنونی نظام بانکی قابل تداوم نیست ، افزود: این نظام فعلی بانکی نه با پیشرفت ها و تحولات عرصه بین المللی در حوزه صنعت بانکداری تناسب دارد و نه با نیازهای رو به رشد سیاستگذاران اقتصادی کشور.

وی گفت: نظام بانکداری فعلی کشور هنوز با نظام بانکداری اسلامی فاصله معناداری دارد و شاکله آن خواست مراجع دینی و مردم دین باور ما را به صورت کامل تامین نکرده است.

وی افزود: دولت یازدهم مصمم است به این مطالبه عمومی پاسخ درخور توجه دهد و تغییر در نظام بانکی کشور را به عنوان یک اقدام راهبردی در اولویت های خود قرار داده است.

وزیر اقتصاد گفت: دولت درصدد است با مشارکت همه فعالان اقتصادی و صاحبنظران طرح تحول نظام بانکی را تدوین ، تکمیل و پس از تصویب در مراجع قانونی اجرایی کند و در این میان بانکداری اسلامی شاخص اصلی تحول در نظام بانکی خواهد بود.

طیب نیا با تاکید بر اینکه تحول در نظام بانکی کشور دارای چهار محور عمده است، گفت: نخستین شاخص تحول در ارکان نظام پولی کشور است و مقام پولی باید بتواند به نحو موثرتری بر عملکرد بازار بورس نظارت کند و از استقلال خاصی در سیاست گذاری و نظارت برخوردار باشد و البته با توجه به مسئولیت خود پاسخگو نیز باشد.

وزیر اقتصاد دومین شاخصه این تحول را تحول در عملیات بانکی دانست و گفت: بانکها باید فقط بر فعالیت بانکی متمرکز شود و حوزه فعالیت آنها در امور غیربانکی محدود شود.

وی گفت : البته باید نرخ ها به گونه ای اصلاح شود تا فعالیت های اصلی بانکی سودآور باشد ، زیرا اگر این فعالیت ها سودآور نشود ، امکان خروج بانک ها از سایر فعالیت های غیربانکی امکان ناپذیر است.

طیب نیا تاکید کرد : فعالیت های نظام بانکی کشور باید در خدمت بخش مولد کشور و نه سوداگری و غیرمولد باشد ، بنابراین با مهندسی مجدد ، فرایندها و عملیات بانکی باید طوری انجام شود که کارایی نظام بانکی در حوزه تقویت توان تولید و ثروت آفرینی کشور باشد.

وزیر اقتصاد سومین شاخصه تحول را ساختاری و نهادی دانست و گفت: ساختار مدیریتی و مالی بانکها باید تحت نظارت بانک مرکزی اصلاح شود.

وی چهارمین و آخرین شاخصه تحول را در فرایند استقرار سیستم یکپارچه بانکی دانست و گفت: تحولات فناوری و ارائه خدمات و نظارت بر عملکرد بانکی را متحول کرده است.

طیب نیا با بیان اینکه طراحی سیستم یکپارچه بانکی مطالبه دولت ،مقام معظم رهبری و مردم است، افزود: دولت در بسته سیاستی پیشنهادی خروج از رکود تورمی خود به این موضوع پرداخته است.
وی در پایان تاکید کرد: در یک سال اخیر نرخ تورم به شکل معناداری کاهش یافت و زمینه ای را فراهم آورد که بانک مرکزی نرخ سود سپرده های بانکی را ساماندهی کند و حداکثر ۲۲% تنظیم کند.

طیب نیا افزود: با کاهش مستمر نرخ تورم و امیدواری جدی تا انتهای سال جاری که این نرخ به زیر ۲۰% برسد ، در صددیم شرایطی فراهم شود که در نرخ سود سپرده و تسهیلات نیز تجدیدنظر جدی صورت گیرد.

بانکداری اسلامی باید از حد دستور و قوانین فراتر رود

"ولی الله سیف" رئیس کل بانک مرکزی طی سخنانی در بیست و پنجمین همایش بین المللی بانکداری اسلامی با اشاره به اینکه بانکها باید از ویژگی ها و دیدگاه های منتخب حداکثر انطباق با نظرات مشهور فقها و مراجع عظام را داشته باشند، گفت: بانکها باید به حذف ربا نه فقط در قراردادهای بانکی و مالی که نظام حاکمیتی شرکت ها ملتزم باشند.

وی دغدغه عملیات بانکی بدون ربا را نه تنها محدود به دوران پس از انقلاب که ایده متدینین پیش از انقلاب دانست و افزود: برهمین اساس نیز صندوق های قرض الحسنه در کشور راه اندازی شد.

سیف ایده استفاده از خدمات بانکداری اسلامی را نه فقط محدود به کشورهای اسلامی که مطالبه کشورهای غیراسلامی دانست و گفت: این بانکداری به علت نوپابودن همراه با بانکداری متعارف در کشورهای غیراسلامی نیز درحال رشد است.

سیف با اشاره به اینکه ایده بانکداری اسلامی با مصوبه قانونی آن برگرفته از دیدگاه های شهید صدر به تصویب رسید و به اجرا درآمد، افزود: در همان قانون بررسی و بازنگری پس از ۵ سال اجرا نیز دیده شده است که متاسفانه هم اکنون نیز با گذشت ۲۵ سال از تاریخ پیش بینی شده برای بازبینی نیز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی نقد و بررسی اقدامات بانکداری مبتنی بر شرع را پس از ۳۰ سال ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و گفت: بانک مرکزی برای تحقق بانکداری اسلامی راهبرد اساسی حذف ربا به عنوان پایین ترین سطح لازم الرعایه برای ورود به بانکداری اسلامی را مدنظر دارد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانکداری اسلامی باید از حد دستور و قوانین فراتر رفته و در حوزه های مختلف استقرار یابد ضمن آنکه طراحی نقشه راه بانکداری اسلامی از جمله کلیدی ترین برنامه های بانک مرکزی است.

سیف گفت: بانک مرکزی از اقدامات پژوهشی مبتنی بر فقه بانکی و فقه بانکداری مبتنی بر شریعت اسلام حمایت می کند و بر اعزام خبرگان در سطح بین المللی برای تشریح کردن بانکداری بدون ربا استقبال می کند ضمن اینکه معتقد است باید در زمینه انعقاد قراردادهای بانکی فرهنگ سازی آحاد مردم به صورت جدی پیگیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش از موارد موکد در ادای وظیفه اصلی بانکداری در کشور را تقویت نظام بانکی طبق بسته سیاستی برون رفت از رکود دانست و افزود: بانکها باید ظرف سه سال با خروج از بنگاه داری صرفا به وظیفه بانکداری خود بپردازند.

بانک اسلامی نمی تواند به کسب حداکثر سود بیاندیشد
مهدی رضوی رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران نیز طی سخنانی در بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به ارزش ۵۱۸ میلیارد دلاری بانکهای ایران آن را ۳۷% کل ارزش دارایی های بانک های اسلامی در سراسر جهان دانست.

وی با اشاره به دوره های مختلف بانکداری در کشورمان گفت: از سال ۶۲ با تصویب قانون بانکداری اسلامی ، بانکداری در ایران بر اساس ارزش ها و باورهای اسلامی نشأت گرفته از قرآن و حذف ربا پایه گذاری شد.

رضوی با بیان اینکه بانک اسلامی نمی تواند به کسب حداکثر سود بیاندیشد و منفعت جامعه را در نظر نگیرد، افزود: در سه دهه اخیر رشد تقاضا برای بانکداری اسلامی آن را به صنعتی نوین در سراسر جهان تبدیل کرده است و اینک نه فقط کشورهای اسلامی که بسیاری از کشورهای غیر اسلامی چون : لوکزامبورک، سوئیس، آمریکا ، انگلیس ، آلمان، ایتالیا ، سنگاپور و کره جنوبی از خدمات بانکداری اسلامی استفاده می کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در بسیاری از دانشگاه های معتبر چون هاروارد ، اکسفورد ، دورهام و کیوتو ۷۴۲ مرکز آموزش دانشگاهی و غیردانشگاهی در این باره به آموزش و پژوهش مشغولند.

رئیس موسسه آموزش بانکداری بحران اقتصادی بزرگ را در سه دهه گذشته از تایلند تا کشورهای غربی مزید بر این علت دانست و گفت: در حال حاضر ارزش کل بانک های جهان که به شیوه بانکداری اسلامی به فعالیت مشغولند به هزار و هشتصد میلیارد دلار در بیش از ششصد موسسه و بانک اسلامی می رسد که پیش بینی می شود این میزان در آینده نزدیک به سه هزار و چهارصد میلیارد دلار افزایش یابد .

لازم به ذکر است، بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی صبح روز دوشنبه در تهران آغاز به کار کرد.
https://taghribnews.com/vdcbazb89rhb0zp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی