تاریخ انتشار۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴۷
کد مطلب : 284037

تحریف و وارونه نمایی اصول اسلامی در رویه تکفیری

گروه تکفیری داعش در سال های گذشته با تحریف و ورارونه نمایی از برخی از اصول و فرایض دینی تلاش داشته است ضمن وارونه نمایی از این اصول جوانان مسلمان در مناطق مختلف را با اهداف شوم خود همراه نماید.
تحریف و وارونه نمایی اصول اسلامی در رویه تکفیری
دین اسلام از زمان بعثت حضرت رسول اکرم (ص) با تحریفات و انحرافات فکری زیادی مواجه بوده است. برخی از این انحرافات در صدر اسلام با برخورد قاطع خلفای راشدین جمیعا سرکوب شده، اما برخی دیگر با گذر زمان و پیدا کردن پیروانی برای خود در مناطق مختلف شاخ و برگ گرفته اند.
 
روش غالب مبلغان تفکرات انحرافی از همان آغاز این بوده است که با برداشتی کاملا وارونه از برخی از اصول و باورهای اسلامی، تلاش داشته اند پیامی متفاوت از آموزه های اسلامی به مخاطبان خود ارائه دهند.
 
    این روش در شرایط کنونی هم مورد استفاده قرار می گیرد .نمونه بارز این گونه رفتار را می توان در رویکرد گروه داعش در زمینه تحریف اصول و باورهای اصیل اسلامی مشاهده کرد.
 
گروه داعش در سال های گذشته بسیاری از باورهای اصیل اسلامی را به سخره گرفته و متحجرانه ترین برداشت ها از آموزه های دینی را به نمایش گذاشته است.
 
   این گروه در این چارچوب با برداشت وارونه از دو اصل جهاد و مهاجرت، تلاش داشته است اقدامات و فعالیت های خود را کاملا منطبق با اصول و باورهای اسلامی و منابع اصیل اهل سنت جلوه دهد.
 
در شماره سوم از نشریه داعش تحت عنوان "دابق" چنین آمده است:
«تفکر کنید – رحمت خداوند بر شما – حکومت هایی که در سراسر تاریخ وجود داشت، هم حکومت های اسلامی و هم حکومت های غیراسلامی. آیا هیچ یک از آنها با مهاجرت بیگانگان از شرق و غرب ایجاد شده اند؟
چه کسی آنها را در یک سرزمین متحد جمع کرد و با یک مرد گمنام بیعت کردند، علی رغم جنگ های سیاسی، اقتصادی، نظامی، رسانه ای و جاسوسی از سوی دولت های جهان علیه دین و دولت و هجرت آنها؟ 
و علی رغم این واقعیت که هیچ یک از آنها  نه ملیت و قومیت و زبان و علاقه جهانی مشترک دارند، نه آشنایی قبلی! این حادثه هرگز در تاریخ بشر رخ نداد، بجز دولت اسلامی! و مانند آن هم نخواهد آمد جز در ارتباط با آن؛ و خداوند بهترین را می داند. حتی در مورد دولت مدینه، که با خون صحابه (رضی الله عنهم)تشکیل شد، بیشترین مهاجرین از قریش بودند.»
 
در سطور فوق گروه داعش با قبول اینکه پیکره اصلی این گروه تروریستی افرادی همفکر این گروه از مناطق مختلف خارج از سوریه و عراق هستند، تلاش می کند ملحق شدن این افراد به تشکیلات خود را به مانند مهاجرت مهاجرین صدر اسلام از مکه به مدینه جلوه دهد.
 
یکی از نقد های اساسی که بر فعالیت های داعش در عراق و سوریه در سال های گذشته وارد بوده است این است که این گروه با جذب برخی از تروریست های وارداتی از مناطق خارج از خاورمیانه، در مسیر رسیدن به اهداف خود در منطقه تلاش می کند.
 
اتاق فکر داعش با علم به این نقد تلاش دارد حضور این افراد افراطی در سوریه و عراق را با مقوله مهاجرت مسلمانان صدر اسلام پیوند زند. غافل از این نکته که مهاجرت مسلمانان صدر اسلام با اهداف متعالی و برای گسترش و اشاعه دین خدا بود اما هدف اساسی اعضای داعش حاکم کردن روح خشونت و تندروی در جامعه اسلامی است. در این چارچوب هیچ گونه ارتباطی بین مهاجرت مهاجرین صدر اسلام از مکه به مدینه با جذب افراد تندرو از مناطق مختلف به تشکیلات داعش وجود ندارد.
 
 در ادامه مطلب منتشر شده در نشریه دابق چنین آمده است:
«این دولت که جمع مهاجرین در شام گردهم آورده است بزرگترین جمع مهاجرین در جهان شده است، و شگفتی تاریخ را در پی خواهد داشت تا مسیر را برای الملاحمه الکبرا (بزرگترین جنگ پیش از رستاخیز) آماده کند. و خدا بهترین داننده است. هجرت بیگانه ها به شام تبعیت از مسیر ابراهیم (صلی الله علیه و سلم) است که تا سنت اظهار دشمنی و نفرت نسبت به مشرکین و طاغوت را ایجاد کنند.»
 
در عبارت فوق هم داعش برای فریب افکار عمومی تلاش می کند مهاجرت اعضای خود به عراق و شام را به مهاجرت حضرت ابراهیم علیه السلام مقایسه نماید!
 
در ادامه جمله فوق نیز تفکر آخر الزمانی و خطرناک داعش بیان شده است. اعضای داعش بر این اعتقاد هستند که جنگ کنونی آنها در منطقه خاورمیانه، زمینه را برای رستاخیز نهایی بشریت آماده می کند.
 
در این زمینه باید گفت که اعتقاد به معاد و روز رستاخیز در باور همه پیروان ادیان آسمانی وجود دارد و این مساله واقعیتی انکار ناپذیر است. اما کسی که تفکری شبیه تفکر بالا داشته باشد از انجام هیچ اقدام خشونت باری فروگذار نبوده و اعتقاد دارد که باید به فجیع ترین شکل ممکن به استقبال روز رستاخیز رفت. این نوع تفکر برای بشریت بسیار خطرناک است.
 
 در مورد اصل جهاد هم داعش و داعشی ها رویه ای کاملا انحرافی را در پیش گرفته اند. اعضای این گروه اعتقاد دارند اقدامات و فعالیت های آنها مصداق جهاد اسلامی است. گروه های تکفیری مثل داعش با سوء استفاده از این اصل مقدس که شارع مقدس آن را  برای پاسداری از هویت اسلام و مسلمین مقرر فرموده است، تلاش دارند اقدامات غیر انسانی خود را در راستای عمل به این اصل الهی تبلیغ نمایند.
 
 اعمال غیر انسانی گروه داعش که تحت عنوان جهاد صورت گرفته است زمینه تبلیغات منفی رسانه های غربی علیه این فریضه الهی را فراهم کرده است. دنیای مسیحیت از همان آغاز تلاش داشته است که جهاد را به عنوان مظهر افراط گری معرفی کرده و معتقدان به این اصل را به عنوان افراد تندرو و خطرناک معرفی نماید. این تلاش با علم به این مساله بوده است که دنیای مسیحیت از همان آغاز به خوبی می دانست که در صورتی که اصل جهاد در جامعه اسلامی نهادینه گردد، هیچ دولتی توان نزدیک شدن به مسلمانان را نخواهد داشت.
 
در شرایط کنونی هم رسانه های غربی از کلید واژه "جهادگران" بجای "گروه های تکفیری و افراطی" استفاده می کنند. این رسانه ها در اخبار و تحلیل های روزمره خود با استفاده از واژه جهادی تلاش دارند اقدامات غیر انسانی گروه های تکفیری تندرو را به اصل جهاد مرتبط نمایند. این رسانه ها زمانی که از پدیده تروریسم سخن به میان می آورند به صراحت اصل جهاد را به عنوان بستر فکری  و ایدئولوژیک این پدیده معرفی می کنند.
 
  گروه های تکفیری در چند سال اخیر با صدور اعلامیه ها و بیانیه های مختلف تلاش داشته اند با فریب اذهان جوانان مسلمان خود را احیاگر عظمت تمدن اسلامی قلمداد کرده و خاطر نشان کنند که اعمال خشونت بار آنها در راستای عمل به فریضه جهاد بوده است.
 
 این تبلیغات نیز در شرایطی صورت گرفته است که غالب دلسوزان امت اسلامی بر این اعتقادند که داعش بجای اینکه از این فریضه برای مقابله با دشمنان اسلام استفاده کند، این فریضه را به مستمسکی برای ایجاد فضای برادر کشی در منطقه تبدیل کرده است.
 
دقیقا در همین نقطه هم تلاش های غربی ها و گروه های تکفیری در رابطه با فریضه جهاد به یکدیگر متصل می شود. در این چارچوب از یک طرف داعش و سایر گروه های افراطی اعمال خشونت بار و غیر انسانی خود را در چارچوب اصل جهاد معرفی می کنند، از طرف دیگر هم غربی ها اصل جهاد را به عنوان نماد ترویج خشونت و بی رحمی در جهان امروز تبلیغ می نمایند.
 
 در سال های اخیر جریانات تکفیری و در رأس آن گروه داعش بدترین ضربه ها را بر چهره دین اسلام وارد کرده اند. به عقیده غالب صاحب نظران خسارتی که این جریانات به اسلام زده اند از تمام جریاناتی که از صدر اسلام حرکت های ضد اسلامی داشته اند بیشتر بوده است. جریان تکفیر چند هدف عمده را مد نظر داشته است:
•    ارائه چهره ای خشن و مخوف از اسلام
•    تحریف آموزه ها و احکام اسلامی
•    ایجاد جنگ مذهبی در بین پیروان مذاهب اسلامی مختلف
•    کمک به تقویت فرایند اسلام هراسی در غرب
 
براساس شرایط فوق می توان گفت که هجرت و جهاد از جمله اصول مترقی و ضروری اسلام است که از طرف داعش به انحراف کشیده شده است.
 
به قلم:یونس سجادی - استاد اهل سنت دانشگاه
https://taghribnews.com/vdcbfab5zrhbwgp.uiur.html
مرجع : اساس نیوز
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی