تاریخ انتشار۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : 200633

اشتیاق جهانی برای همکاری های اقتصادی با ایران

استقبال کم نظیر مشهورترین روزنامه های اروپایی و همچنین مطبوعات منطقه، برای انتشار یادداشت دیپلماتیک آقای محمد جواد ظریف و علاقمندی شدید این مطبوعات به درج مقالات وزینی از وی، نشانگر پدیدآمدن فرصت ذیقیمتی است که باید از آن به خوبی استفاده کرد.
اشتیاق جهانی برای همکاری های اقتصادی با ایران
  رفت و آمدهای پیاپی وزرای امورخارجه و یا دیگرمقامات کشورهای خارجی به تهران، ازپیدایش مرحله ای جدید در سیاست خارجی ایران حکایت دارد؛ مرحله ای که از بعد از توافق وین آغاز شده وهمزمان با فراهم کردن زمینه گفتگوهای دوجانبه وچندجانبه بین ایران و دیگر کشورها،  آغاز بنایی جدید را با محوریت جمهوری اسلامی ایران، در مناسبات منطقه ای و جهانی نوید داده است.  
   تکاپوی مقامات بسیاری ازکشورها برای حضورهرچه سریع تر در تهران وتلاش های فشرده هریک از دولت های خارجی برای فراهم کردن زمینه های گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران، نشانه علاقمندی زیاد آن ها برای ورود به همکاری های گسترده اقتصادی با کشورمان محسوب می شود؛ همچنانکه بیانگر این موضوع نیز هست که در شرایط تازه، فرصت مناسبی هم، برای ایجاد محدودیت هایی مؤثرتر علیه تهدید کنندگان امنیت منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی به وجود آمده است. به هر ترتیب در فضای جدید، دستگاه دیپلماسی کشورمان، در پرکارترین دوره ازفعالیت هایش قرار دارد و مسئولیت های بزرگی بردوش دست اندرکاران اجرای سیاست خارجی سنگینی می کند.
  البته  این رفت وآمدهای فشرده سیاسی،  وزیر امور خارجه کشورمان را از بهره برداری از دیپلماسی عمومی باز نداشته ؛ چنانکه وی کوشیده است تا با نوشتن یادداشت هایی تازه،  به نقش آفرینی های مؤثر خود ادامه دهد؛ به ویژه آن که در پی توافق وین، ظرفیت ها وقابلیت های فراوانی برای پیشبرد اهداف دیپلماتیک  ایران بوجودآمده و فضای تبلیغاتی مثبتی را همسو  با منافع ملی کشورمان باعث شده است.
      استقبال کم نظیر مشهورترین روزنامه های اروپایی برای انتشار یادداشت دیپلماتیک آقای محمد جواد ظریف و علاقمندی شدید این مطبوعات به درج مقاله وزینی از وی،  نشانگر پدیدآمدن فرصت ذیقیمتی است که باید از آن به خوبی استفاده کرد واین به معنای بکارگیری زیرکانه از دیپلماسی عمومی در کنار دیگر شیوه های معمول دیپلماسی است که درگذشته امکان کمتری برای آن وجود داشته است.
 آقای ظریف در یادداشتی ( به قلم وی) که در روزنامه انگلیسی گاردین به چاپ رسید، باتاکید بر این نکته مهم که: خاورمیانه باید از شر تسلیحات کشتار جمعی رهایی یابد؛ توجه دولت ها وملت های جهان را  به تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی معطوف کرده است. اقدامی که بیانگر باور وی به این موضوع است که، توافق وين يك سقف نيست، بلكه بنيان قوي و مستحكمی است که ما بايد بر آن بنائي متناسب با منافع جمهوری اسلامی ودیگر کشورهای منطقه بنیان گذاشته شود . محمدجواد ظریف همچنین در یادداشت دیگری که بطور همزمان در چهار روزنامه  الشروق مصر، السفير لبنان، الرأي كويت و الشرق قطر منتشر  شد و مورد استقبال بسیاری دیگر از رسانه های منطقه ای وجهانی قرار گرفت، ضمن تاکید بر ضرورت گفتگوهای منطقه ای از نیاز مبرمی که امروز به تأسيس يك مجمع گفتگوی منطقه اي وجود دارد سخن گفت:
   محمدجواد ظریف : «اینک زمان پرداختن به كارهاي مهمتري است که در راس آنها جستجوی راهکارهایی است که به ايران و ديگر كشورهاي منطقه برای ريشه کنی عوامل بي اعتمادي و تنش در منطقه کمک کند. تأسيس يك مجمع گفتگوی منطقه اي در منطقه ما و در مرحله بعدی بین کشورهای مسلمان خاورمیانه به منظور تسهيل تعاملات، نیازی اساسی است كه مي بايست از مدت ها قبل به آن پرداخته می شد.»
   از دیدگاه ظریف، اهداف مشترك و برخي اصول عمومی پذيرفته شده بین کشورهای منطقه باید اساس این گفتگوي منطقه اي قرار گیرد تا به کمک آن، بتوان برای برداشتن گامهای مشخص، جهت جلوگیری از وقوع جنگ فرقه ای وطائفه ای اقدامات مؤثری را صورت داد.
 
https://taghribnews.com/vdcbfgb5frhbg0p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی