تاریخ انتشار۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : 221108
رییس جمهوری؛

برجام متعلق به حزب و جناح نیست و امروز روز تقدیر از همه است/ رهبر معظم انقلاب اسلامی اساس وحدت و یکپارچگی ملت هستند

رییس جمهوری در مراسم تجلیل از خانواده شهدای هسته ای و افتخار آفرینان برجام با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی اساس وحدت و یکپارچگی ملت هستند، گفت: یک ملت منسجم، متحد و سرافراز همیشه افتخار آفرین است و ما هر کجا همه با هم بودیم پیروز شده ایم.
برجام متعلق به حزب و جناح نیست و امروز روز تقدیر از همه است/ رهبر معظم انقلاب اسلامی اساس وحدت و یکپارچگی ملت هستند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این مراسم که دوشنبه با حضور خانواده معظم شهدای هسته ای برگزار شد، اظهارداشت: امروز روز قدردانی یک ملت از مردان مقتدر عرصه دفاعی، نظامی و انتظامی است که برای عظمت این ملت شبانه روز تلاش کردند.
 
رییس جمهوری هنر دولت یازدهم در مذاکرات هسته ای را انتخاب بهترین ها برای مصافی بزرگ برشمرد و گفت: بی تردید  اگر در مسیر رسیدن به حقوق خود در بحث هسته ای، هزار شهید هم می دادیم، دانشمندان هسته ای از مسیر افتخار عقب نمی نشستند.
 
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان این که افتخار واقعی در مذاکرات هسته‌ای و برجام از آن ملت بزرگ ایران است، اظهار داشت: امروز روز تشکر از ملت بزرگ ایران است که در همه صحنه‌ها ایستادگی کرده و هیچ گاه در برابر قدرت‌های بزرگ سر فرود نیاورده و هراسی به دل راه ندادند.
 
دکتر روحانی باتجلیل از خانواده شهدای هسته‌ای و افتخارآفرینان برجام خاطرنشان کرد: شهیدان فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان عالمانه، آگاهانه و دلاورانه این راه پرخطر را برگزیدند و آن گاه که متوجه شدند ادامه راهشان خطرناک است باز هم ذره‌ای از مسیر خود عقب‌نشینی نکردند و بی‌تردید اگر ده‌ها شهید هم در این راه تقدیم می‌‌کردیم باز هم دانشمندان هسته‌ای کشورمان راه مردم و عزت و سربلندی را رها نمی‌کردند.
 
رییس جمهوری با بیان این که «در شرایط سخت ؛ خدا ما را تنها نگذاشت و مسیر را گم نکردیم»، اظهارداشت: امروز روز قدردانی از مردان مقتدر عرصه سیاسی، دفاعی، نظامی و انتظامی است که برای عظمت این ملت شبانه‌روز تلاش کردند.
 
دکتر روحانی با قدردانی از ایستادگی ملت ایران در تمام صحنه‌های نهضت و انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران در 15 خرداد، 17 شهریورها و 22 بهمن‌ها به تنهایی ایستادگی و مقاومت کرد و زمانی که همه دشمنان پشت به پشت هم دادند تا در یک جنگ تحمیلی این ملت را به ذلت بکشانند با ایستادگی مثال زدنی خود دشمنان را ذلیل و خوار کرده و پیروزی بزرگی را رقم زد.
 
رییس‌ جمهوری با تأکید بر این که در همه صحنه‌هایی که متحد و یکپارچه و در کنار یکدیگر بودیم پیروزی‌های بزرگی به دست آورده‌ایم، گفت: در هر عرصه‌ای که شیطان توانست بین این مردم بزرگ هرچند برای چند روز فاصله ایجاد کند، متأسفانه چه بسا شاهد سرافکندگی بودیم.
 
دکتر روحانی با اشاره به روند به سرانجام رسیدن برجام اظهارداشت: ‌روزها و ساعات سختی را پشت سر گذراندیم و به همان میزان که در عملیات‌های کربلای 4 و 5 تصمیم‌گیری‌ها سخت و سرنوشت ساز بود به همان نسبت شب توافق ژنو نیز دشوار بود و از ابتدای شب تا ساعت 5 صبح پی درپی در تماس بودیم اما مهم این است که هیچ گاه راه را گم نکردیم و خدا نیز ما را تنها نگذاشت.
 
رییس‌ جمهوری با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی اساس وحدت و یکپارچگی ملت هستند، گفت: در کنار لطف خداوند متعال و همت و ایستادگی مردم، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بسیار کارگشا بود و هر زمان که از ایشان درخواست ملاقات و ارائه مشورت داشتیم هیچگاه دریغ نکردند و تمام تجربیات ذی‌قیمت خویش و نیز چارچوب‌های مشخص و دقیقی را پیش پای مذاکره کنندگان قرار دادند.
 
دکتر روحانی تصریح کرد: مذاکره کنندگان هسته‌ای کشورمان تلاش کردند تا سخنی از رهبر معظم انقلاب بر زمین نماند و اگر لازم بوده برای این هدف چندین شبانه‌روز به بحث و گفتگو پرداختند و به دکتر ظریف تأکید داشتم که سخنی از حضرت آقا بر زمین نماند و البته وی نیز با توانمندی، شهامت، ایستادگی و کاردانی این کار بزرگ را انجام داد.
 
رییس‌ جمهوری تأکید کرد: اگر حضور رهبری معظم انقلاب در این صحنه نبودند شاهد انسجام و وحدت ملی نبودیم و دستاوردهای ما در سطح کنونی قرار نداشت و چه بسا شاید دستاوردی نداشتیم لذا اساس کار در این صحنه لطف خدا و ایستادگی ملت و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب بود.
 
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: اساس کار در صحنه مذاکرات هسته‌ای لطف خداوند متعال، ایستادگی ملت و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب بود و در کنار این سه پایه، کاردانی کاردانان باتجربه، با همت و ایستادگی‌ آنان بود که همگی با خلوص نیت در این عرصه به صحنه آمدند.
 
رییس‌ جمهوری با طرح این سؤال که مگر این کار بزرگ بدون شهامت، ایستادگی و آشنایی به رموز مذاکره امکان‌پذیر بود؟، اظهار داشت: اگر دولت یازدهم هنری داشت در این بود که توانست بهترین‌ها را برای این صحنه برگزیند و اگر اینها نبودند بی‌شک کار بسیار دشوار می‌شد.
 
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در کنار مسیری که وزارت خارجه و دکتر ظریف کارها را به پیش می‌بردند لازم بود که گروه جدیدی در کنار آنان قرار بگیرد لذا سازمان انرژی اتمی با همه توان و قدرت فنی وارد عرصه شد و از روزی که دکتر صالحی در کنار سایر دوستان قرار گرفتند گشایش‌های جدیدی در بخش فنی و فناوری آغاز گردید.
 
رییس‌ جمهوری افزود: در ادامه روند مذاکرات به جایی رسیدیم که نیاز بود وزیر دفاع و کارشناسان این وزارتخانه به صحنه بیایند و تهمت ناروایی که صهیونیست‌ها نسبت به ملت ما زده بودند، زدوده شود و گره PMD حل و فصل گردد لذا در این راه دکتر دهقان با همه یارانشان شجاعانه به صحنه آمدند.
 
دکتر روحانی با تجلیل از تیم اقتصادی که در کنار مذاکره کنندگان هسته‌ای قرار داشتند گفت: در مسیر مذاکرات، بی‌تردید تیم اقتصادی دولت کار بسیار بزرگی را انجام دادند و اگر تلاش فراوان دکتر نهاوندیان نبود نمی‌توانستیم به شکل کنونی از تحریم‌ها عبور کنیم البته وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌ها نیز در مسیر مذاکرات کمک‌های فراوانی داشتند که همگی قابل تقدیر است.
 
رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: اگر طی 30 ماه مذاکرات هسته‌ای، ستاد اقتصادی دولت قادر نبود تورم را مهار کرده و رشد منفی 6.8 را به مثبت 3 برساند و آرامش را بر بازار حاکم کند، بدون شک در مذاکرات موفق نبودیم.
 
دکتر روحانی اضافه کرد: همچنین اگر نیروهای مسلح امنیت کشور را حفظ نمی‌کردند و سرداران رشید کشورمان در عراق ایستادگی نمی‌کردند و اگر در دمشق و حلب به ملت سوریه کمک نمی‌کردند و اگر شهامت ارتش، سپاه، بسیج و سایر نیروهای مسلح نبود امروز امنیتی نداشتیم که بتوانیم به این خوبی مذاکره کنیم.
 
رییس‌ جمهوری با بیان این که امروز روز سپاسگزاری از تلاش همه ملت است، تصریح کرد: برجام  نه تعلق به دولت یازدهم دارد و نه به یک جناح و حزب خاصی تعلق دارد بلکه از افتخارات ملی است.
 
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: شکسته شدن و ترک برداشتن دیوار تحریم را دو سال پیش اعلام کردم و امروز این ساختمان تحریم و دیوار بی‌اعتمادی در برابر دیدگان جهانیان فروریخت و افتخار آن از آن جناح، حزب، دولت و فرد خاصی نیست بلکه از آن ملت بزرگ ایران است.
 
رییس‌ جمهوری با اشاره به این که دشمنان تصور می‌کردند که ملت ایران را با قرار دادن در حصر و تحریم اقتصادی می‌توانند به تسلیم وادار کنند، گفت: در آغاز دولت یازدهم و در مراسم تحلیف جهانیان را خطاب قرار دادم که باید در برابر ملت ایران راه تکریم را برگزینند.
 
دکتر روحانی تصریح کرد: دلیل موفقیت برجام تنها یک کلمه است و آن این است که دنیا راه تحقیر و تحریم را کنار گذاشته و راه تکریم و تجلیل از ملت ایران را برگزیده است، دنیا فهمیده است که در برابر ملت ایران راه دیگری وجود ندارد گرچه حتی به دنبال آن بودند که جنگ را بر ما تحمیل کنند و رییس جمهور فرانسه چنین مطرح کرد که در سال 2012 سران قدرت‌های بزرگ در حال مشورت برای ساعت و روز حمله به ایران بودند اما امروز همه آنها برای حضور و مشارکت در کنار ملت ایران با یکدیگر مذاکره می‌کنند.
 
رییس‌ جمهوری گفت: کار بسیار عظیمی انجام گرفت تا تهدید به فرصت تبدیل شود و به جای تحریم مشارکت دسته‌جمعی آغاز گردد.
 
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: بر خلاف آنچه که برخی به دروغ  اعلام می‌کنند آنچه بعد از برجام برای ملت ایران خواهیم گرفت کالای خارجی به جای ساخت داخلی است،  ما به دنبال سرمایه، فناوری جدید و مشارکت برای تصاحب بازارهای مشترک هستیم. اینها به مردم دروغ نگویند چراکه  این دولت از روز اول و به یاری خداوند با مردم سخن راست گفته و به وعده هایش عمل کرده و ان شاء الله پس از این نیز چنین خواهد بود.
 
رییس‌ جمهوری با تأکید بر این که دولت به دنبال نوسازی خطوط ارتباطی و بویژه ناوگان هوایی است، اظهار داشت: نخواهیم گذاشت مردم ایران بر هواپیماهای فرسوده سوار و تحقیر شوند. ما به دنبال نوسازی ناوگان هوایی و تأمین قطارهای پرسرعت و مدرن برای رفاه، آسایش و سلامت ملت ایران هستیم و اینها همه هنوز از نتایج سحر است و بدبینان و بدخواهان هر چه می‌خواهند بگویند.
 
دکتر روحانی گفت: به ما می‌گویند حالا که برجام انجام شده دولت باید برای مردم رفاه بیاورد مگر ما برجام را آورده‌ایم، برجام را خود ملت آورد و ما خادم مردم هستیم و پیروزی ملت اراده خدای متعال بود و همان خدا هم برای این ملت رفاه و سربلندی بیشتر خواهد آورد و چنین ملتی که توانسته است برجام را بسازد، کشور را هم خواهد ساخت و ما هم به قدرت این ملت بزرگ افتخار خواهیم کرد.
 
رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: آیا افتخار نمی‌کنیم به این که رییس جمهور آمریکا که به ظاهر بالاترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیا را برعهده دارد در برابر فتوای رهبر معظم انقلاب سر فرود آورده و می‌گوید به صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران به خاطر فتوای تاریخی رهبر ایران اعتماد دارم. این بدان معناست که دنیا هم رهبری مقام معظم رهبری را به خوبی درک کرده و می‌داند که فتوا در یک جامعه اسلامی چه جایگاه بزرگی دارد و به خوبی آگاه است که اگر رهبری ایران سخنی می‌گویند دنیا باید به این سخن و قول ایشان اعتماد کند.
 
دکتر روحانی اضافه کرد: آیا اثبات دروغگویی صهیونیست‌ها و آمریکا نسبت به برنامه هسته‌ای ایران و لغو قطعنامه‌های ظالمانه برای ما افتخار نیست؟
 
رییس‌ جمهوری گفت: شرط و قراری که من با دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده بسته‌ایم در همان روزهای اول مذاکرات لغو قطعنامه‌های هسته‌ای سازمان ملل علیه ایران بود و اگرچه لغو این قطعنامه‌ها و نیز قطعنامه‌های شورای حکام و تحریم‌های اقتصادی مرتبط با موضوع هسته‌ای کار بسیار سختی به نظر می‌آمد اما ایستادگی ملت ایران توانست این پیروزی را به ارمغان آورد.
 
دکتر روحانی برجام را یک افتخار ملی توصیف کرد و گفت: در برابر هدایت ها و حمایت های رهبری سر تعظیم فرود می آورم. لازم می‌دانم به نمایندگی از ملت ایران از همه کسانی که در این صحنه حضور داشتند سپاسگزاری کنم. از مراجع عظام، قوای دیگر بویژه برادرم دکتر لاریجانی، دولت های گذشته، شورای عالی امنیت ملی، مذاکره کنندگان قبلی و نخبگان و دانشگاهیان و از دعای همه ملت تشکر می‌کنم.
 
رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: دستاورد هسته‌ای حاصل تلاش همه دولت‌های آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی نژاد است که هر یک به سهم خود تلاش کردند و به دنبال خلق افتخار برای این ملت بودند.
 
https://taghribnews.com/vdcbg8b5wrhb58p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی