تاریخ انتشار۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : 211307

وزیرخارجه لبنان: نباید اجازه دهیم پرچم اسراییل بر فراز مسجد الاقصی برافراشته شود

جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان با تاکید به این که « نباید اجازه دهیم پرچم اسراییل بر فراز مسجد الاقصی برافراشته شود» ، گفت: برای رویارویی با آفت تروریسم به ویژه تروریسم دولتی و سازمان یافته رژیم اسراییل به وحدت کشورهای عربی نیاز داریم.
وزیرخارجه لبنان: نباید اجازه دهیم پرچم اسراییل بر فراز مسجد الاقصی برافراشته شود
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، باسیل در نشست فوق العاده وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب که دیروز در ریاض به ریاست شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی برای بررسی امور قدس به ویژه تجاوزهای صهیونیست ها علیه مسجد الاقصی برگزار شد، سخنرانی کرد.

وی بر کمک لبنان به قضیه فلسطین تا تحقق کشور فلسطین ، حل نهایی پرونده بازگشت همه آوارگان و پناهجویان فلسطینی به سرزمین اصلی خود و پایان توطئه ایجاد وطن جایگزین برای آنها در کشورهایی که به طور موقت در آنها زندگی می کنند، تاکید کرد.

باسیل، ایستادگی کشورها در نیویورک برای برافراشته شدن پرچم فلسطین در سازمان ملل متحد را یک نمونه موفق از وحدت خواند و گفت که امروز هم باید با وحدت خود مانع برافراشته شدن پرچم اسراییل بر فراز مسجد الاقصی شویم و جلوی پراکنده شدن سم تروریسم در کشورهای عربی را باید بگیریم.
وزیر خارجه لبنان افزود: باید از فلسطینی ها حمایت و به آنان برای تشکیل کشور فلسطین امیدواری بدهیم نه این که آنها را در مقابل یک افق سیاسی تاریک و پر از یاس و خشونت تنها بگذاریم.

روزنامه لبنانی السفیر به نقل از منابعی دیپلماتیک نوشت: وزیران خارجه عرب در این نشست پرونده « قیام فلسطینی ها » را روی میز گفت وگوها قرار دادند.
السفیر به نقل از این منابع افزود: برخی کشورهای عربی به تشکیل نشدن نشست اضطراری اتحادیه عرب برای بررسی تجاوزهای مستمر صهیونیست ها علیه مقدسات در قدس اعتراض کردند.

منابع السفیر خاطرنشان کرده اند: برخی کشورهای عربی از کمک آمریکا به قضیه فلسطین ابراز ناامیدی کرده، برخی خواستار فاش کردن جنایات اسراییل در زمینه های مختلف و تقویت قضیه فلسطین در سطح جهانی ، پیگیری مجازات اسراییل به دلیل تجاوزهایش علیه مسجد الاقصی و درخواست از کشورهای اروپایی برای کمک به قضیه فلسطین به ویژه کشورهایی که فلسطین را به رسمیت شناخته اند، شدند.

منابع دیپلماتیک فلسطینی گفته اند که ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطن خواستار ارسال پرونده تجاوزهای اسراییل به شورای امنیت به منظور محکوم کردن این رژیم شد اما نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که صدور یک قطعنامه علیه اسراییل در این شورای امنیت سخت است.

جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان همچنین در نشست هماهنگی ( دیروز) وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب و وزیران خارجه کشورهای آمریکای جنوبی در آستانه نشست سران این کشورها در ریاض در آستانه اجلاس سران کشورهای عربی – آمریکای جنوبی شرکت کرد.

دور چهارم اجلاس سران کشورهای عربی و کشورهای آمریکای جنوبی قرار است امروز و فردا در ریاض برگزار شود و از لبنان تمام سلام نخست وزیر در این اجلاس شرکت می کند.
در این اجلاس قرار است پرونده های فلسطین، سوریه ، یمن و لیبی بررسی شود.
باسیل در نشست وزیران بر اهمیت همکاری عربی – آمریکای جنوبی به ویژه اقتصادی تاکید کرد و گفت که لبنان با قدرت وارد مسیر تقویت روابط اقتصادی خود با کشورهای آمریکای جنوبی شده است.
وی به اتباع عربی موجود در کشورهای آمریکای جنوبی اشاره کرد و آن را دروازه همکاری های بزرگ و موفق اقتصادی بین دو طرف دانست و افزود: اتباع لبنان در آمریکا شمالی ، آمریکای لاتین ، آفریقا و اروپا زندگی می کنند و این می تواند الگوی خوبی باشد.
20 میلیون تبعه عربی در کشورهای آمریکای جنوبی ساکن هستند که بین 10 تا 15 درصد جمعیت این کشورها را تشکیل می دهند.
در لبنان 4 میلیون لبنانی و در خارج آن حدود 10 میلیون لبنانی زندگی می کنند.

وزیر خارجه لبنان همچنین به نقش کشورهای عربی و آمریکای جنوبی برای حل بحران ها و منازعه ها از طریق مسالمت آمیز ، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و تمایل آنها در ایجاد یک نظام جهانی متعادل مبنتی بر اصولی مانند گفت وگوها، توازن و تنوع به جای جنگ ها ، انزواها و یکجانبه گرایی ها تاکید کرد.

وی با بیان این که ایجاد یک سازمان ملل متحد فعال و قدرتمند هدف مشترک همه است ، گفت که شورای امنیت سازمان ملل باید در برگیرنده همه کشورهای فعال در جامعه جهانی از جمله عربی و آمریکای لاتین باشد.
باسیل همچنین با بیان این که کشورهای آمریکای جنوبی در کنار پرونده های بر حق جهان و عربی و در راس آنها قضیه فلسطین قرار دارند، بر محافظت از روابط سیاسی کشورهای عربی و کشورهای آمریکای لاتین از طریق تقویت نمایندگی های دیپلماتیک عرب در آمریکای جنوبی و تاسیس دبیرخانه دایم سران کشورهای عربی – آمریکای جنوبی در بیروت پایتخت لبنان تاکید کرد.

عادل بن احمد الجبیر وزیر خارجه سعودی ها که ریاست این نشست را برعهده داشت، گفت: نخستین اجلاس سران کشورهای عربی و کشورهای آمریکای جنوبی در سال 2005 در برازیلیا پایتخت کشور برزیل برگزار شد تا زمینه همکاری های دو طرف فراهم شود.

وی افزود: در خصوص پیشرفت و رشد در مبادلات تجاری ، حجم سرمایه گذاری ها و ارتباطات دریایی و هوایی بین دو طرف در اجلاس های دوم و سوم در دوحه قطر و لیما پایتخت پرو بحث وگفت وگو شده است.
الجبیر بر اهمیت ایجاد یک شراکت قوی و فعال بین کشورهای آمریکای جنوبی و جهان عرب در چارچوب همکاری های چند جانبه زیر چتر قوانین بین المللی تاکید کرد.

وزیر خارجه سعودی ها ادعا کرد: اقتصاد پادشاهی سعودی یک بخش اصلی ساختار اقتصادی جهان درچارچوب گروه کشورهای 20 است.

مائور لوپز ایکر فریرا وزیر امور خارجه برزیل هم گفت که کشورهای آمریکای لاتین برای تقویت همکاری ها و شراکت ها و بالابردن سطح مبادلات تجاری از 14 به 35 میلیارد دلار به ویژه در زمینه کشاورزی و تولیدات زراعی تلاش می کنند.
وی افزود: برزیل به اوضاع خاورمیانه به ویژه فلسطین اهتمام دارد و خواستار صلح با تشکیل دو کشور و توقف شهرک سازی در سرزمین های فلسطین اشغالی است.
وزیر خارجه برزیل فاش کرد که این کشور هفت هزار روادید ورود به آوارگان سوری داده است تا در حل بحران سوریه سهمی داشته باشد.
فریرا تاکید کرد که بحران سوریه با استفاده از زور و قدرت حل نمی شود.
در چهارمین دوره اجلاس سران عربی – آمریکای جنوبی در ریاض که تا ساعاتی دیگر شروع شود، قرار است آرژانتین، بولیوی ، برزیل ، شیلی، کلمبیا، اکوادور، گویانا، پاراگوئه ، پرو، سورینام ، اروگوئه و ونزوئلا و کشورهای عضو اتحادیه عرب شرکت کنند.

براساس این گزارش جبران باسیل در ریاض و در حاشیه این دو نشست با عادل الجبیر همتای سعودی خود و دیگر وزیران کشورهای شرکت کننده در این دو نشست دیدار و گفت وگو کرد.
https://taghribnews.com/vdcbg8b5zrhb8fp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی