تاریخ انتشار۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : 289302
شیخ احمد الطیب:

عرصه فتوا مختص اهل علم است/برخی فتواها با دین و شریعت اسلامی همخوانی ندارد

شیخ الازهر با ذکر آسیب‌های وارد شده به اسلام و جامعه اسلامی به واسطه فتواهای افراد غیر متخصص، تأکید کرد: انتخاب مفتی بسان انتخاب کسی است که پیام خدا را در عرصه حیات بشری به انسان‌ها ابلاغ می‌کند.
عرصه فتوا مختص اهل علم است/برخی فتواها با دین و شریعت اسلامی همخوانی ندارد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "شیخ احمد طیب" طی سخنانی در کنفرانس "نقش فتوا در ثبات جوامع" گفت: از دیرباز تا کنون فتوا برای اهل علم به منزله امانت و راهی برای شناخت احکام دینی بوده است.

 وی ادامه داد: بسیاری از سؤالات شرعی روز نیازمند پاسخ دقیق است و حتی برخی از این سؤالات مانند معاملات بانکی، پیوند عضو و ...به اندازه‌ای سخت است که با احاطه به فقه و اصول، به تنهایی نمی‌توان به آنها پاسخ داد.

احمد الطیب افزود: با اینکه در محضر علمای طراز اول الازهر تلمذ کردم و به کرسی صدور فتوا دست یافتم، اما بسیار می‌ترسیدم که حلال خدا را حرام یا حرامی را حلال کنم و همواره در مسائل مهم و حیاتی برای بری الذمه کردن خود به تشکیل جلسه با مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر پناه می‌بردم و آنجا با کارشناسان و صاحب نظران اقتصاد، حقوق، خانواده و ... مشورت و با بررسی و گفتگو به هر نتیجه‌ای که می رسیدیم آن را اعلام می‌کردم.

شیخ الازهر با بیان آسیب‌های وارد شده به اسلام و جامعه اسلامی از سوی افراد غیر متخصص با صدور فتواهای شاذ و بدون علم خاطر نشان کرد: انتخاب مفتی بسان انتخاب کسی است که پیام خدا را در عرصه حیات بشری به انسان‌ها ابلاغ می‌کند.

وی ادامه داد:عرصه فتوا تنها عرصه‌ای است که مردم برای امور زندگی دنیایی و اخروی خود به آن پناه می‌برند؛ این عرصه مخصوص به اهل علم است اما عده‌ای مدعی علم، حلقه‌های آسیب ‌زا به اسلام را تشکیل داده اند و به خود این جرأت را می‌دهند که در برابر مفتیان اهل علم و متخصص قد علم کنند.

شیخ احمد الطیب در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح ابعاد حمله‌های مکرر برخی افراد و گروه‌ها به الازهر اظهار داشت: هجوم از پیش برنامه‌ ریزی شده به الازهر شریف پس از هر حادثه تروریستی، در حقیقت تلاشی ناکام برای ایجاد تردید و شک در قلوب مؤمنین نسبت به جایگاه رفیع این نهاد دینی بود؛ مسأله به اینجا ختم نشد بلکه صداهایی از گوشه و کنار برای تحریم میراث عظیم مسلمانان و تمسخر  علما و ائمه دین شنیده می‌شد.

 
https://taghribnews.com/vdcbg9b55rhbwfp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی