تاریخ انتشار۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : 157407

هدف نشست تجار و بازرگانان اسلامی، وحدت امت اسلامی است

نشست انجمن تجار و بازرگانان جهان اسلامی فرصت خوبی است تا با توجه به زیر ساختها و زمینه های فراهم شده در جزیره کیش و مناطق آزاد بتوانیم در سال اقتصاد مقاومتی برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و یکپارچه شدن جهان اسلام گام برداریم.
هدف نشست تجار و بازرگانان اسلامی،  وحدت امت اسلامی است
به گزارش خبر گزاري تقريب: "عبد الله سهرابي" معاونت اجتماعي و امور بانوان مجمع تقريب مذاهب اسلامي و دبير اجلاس اتحاديه تجار و بازرگان اسلام در گفتگو با خبرنگار تقريب در خصوص نحوه برگزاري نشست "انجمن تجار و بازرگانان جهان اسلام" گفت: اين انجمن براي اولين بار و به دنبال مصوبه مطرح شده در بيست و ششمين کنفرانس وحدت اسلامي در سال 90 شکل گرفت و با توجه به مسائلي که در اين کنفرانس مطرح شد ضرورت شکل گيري اتحاديه تجار و بازرگانان جهان اسلام به وجود آمد؛ در مدت يک سال و نيم کارهاي مشاوره اي، تحقيقاتي و تخصصي اين انجمن انجام شد تا مشخص شود با چه اهدافي و ترکيبي در شرايط کنوني جهان اسلام که برخي از تندرويهاي به ظاهر اسلامي چهره نامناسبي از اسلام را به جهانيان معرفي کرده است، ظاهر شود.

وي در ادامه افزود: جمهوري اسلامي که همواره بعد از انقلاب اسلامي به فرمان امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامي، طلايه دار موضوع وحدت بوده است امروز در مجمع تقريب مذاهب رويکرد جديدي با هدف تحقق عملي تقريب و در بخشهاي مختلف در نظر گرفته است و گامهاي مؤثري نيز در اين زمينه برداشته است؛ در سطح کشور نيز برنامه ريزهاي گسترده اي در زمينه هاي ورزش، جوانان، بانوان، شعر، موسيقي، هنر اقتصاد و کشاورزي، برنامه هاي دانشگاهي و تخصصي انجام شده است؛ به همين دليل يکي از مصوبات، بيست و ششمين کنفراس وحدت اسلامي ضرورت تشکيل اتحاديه تجار و بازرگانان جهان اسلام بود.

سهرابي در ادامه خاطر نشان ساخت: در يک نشست فوري که در حاشيه کنفراس وحدت برگزار شد و طبق جمع بندي و سازماندهي و برنامه ريزي که صورت گرفت، تصميم گرفته شد که اين نشست به مدت دو روز در تاريخ شنبه و يکشنبه 13 و 14 ارديبهشت ماه جاري و با حضور تعدادي از مهمانان خارجي، بخش خصوصي و فعالان حوزه تجارت بين الملل برگزار گردد.

وي اظهار داشت: کارهاي مقدماتي اين نشست، از جمله تشکيل ستادهاي اجرايي، کميته هاي اتاق فکر و شوراي هماهنگي و دبير خانه اجلاس تشکيل شده است و با توجه به رويکرد آية الله اراکي دبير کل مجمع تقريب مذاهب اسلامي، خوشبختانه فضاي خوبي ايجاد شده و تقريبا از حدود بيست کشور اسلامي دراين اجلاس حضور خواهند داشت.سهرابي افزود: از جمله کشورهاي شرکت کننده در اين نشست، تونس، مصر، الجزاير، سوريه، لبنان، بحرين، امارات، قطر، عربستان، ترکيه، عراق، آذربايجان، تاجيکستان، افغانستان، روسيه و .... خواهند بود.

معاونت اجتماعي و امور بانوان مجمع تقريب اعلام کرد: براي برگزاري اين نشست همکاري بسيار خوبي با وزارت امور خارجه، رياست جمهوري، شوراي عالي مناطق آزاد، منطقه آزاد جزيره کيش، اتاق بازرگاني و سازمان ميراث فرهنگي انجام شده است.

وي در ادامه گفت: از جمله مهمانان ويژه اين کنفراس آقاي "نهاونديان" رئيس دفتر آقاي روحاني رئيس جمهور ، آقاي "مهندس ترکان" مشاور ارشد رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي مناطق آزاد تجاري و "مهندس سلطاني فر" معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان فرهنگي و گردشگري و توريسم هستند و همچنين دکتر مرتضي سرمدي قائم مقام وزير خارجه که به عنوان نماينده وزارت امور خارجه در اين کنفراس حضور خواهد داشت.

عبد الله سهرابي در مورد هماهنگيهاي انجام شده اين نشست تأکيد کرد: برنامه هاي ويژه اي براي اين اجلاس دو روزه تدارک ديده شده است و در سفري که به جزيره کيش داشتيم جلسه مفصلي با آقاي "مونسان" رئيس منطقه آزاد جزيره کيش و شوراي معاونين برگزار کرديم، بازديدهاي لازم انجام شده و برنامه ريزيهاي مربوط به تشريفات و استقبال از مهمانان صورت گرفت است.

وي در خصوص دليل انتخاب جزيره کيش براي برگزاري اين نشست گفت: با توجه به اينکه کيش يک فرصت مهم سرمايه گزاري است و آقاي روحاني رئيس جمهور کشورمان در سفر نوروزي خود به اين جزيره اشاره کردند که مناطق آزاد بايد طلايه دار اقتصاد مقاومتي کشور باشند به همين خاطر جزيره کيش را براي برگزاري اين نشست در نظر گرفتيم.

سهرابي با اشاره به برنامه هاي اين نشست تصريح کرد: روز اول اين کنفراس سخنراني مهمانان داخلي و خارجي، انجام خواهد شد و در بخشهاي تخصصي و در سه کميسيون مربوطه اهداف مربوط به اين نشست دنبال خواهد شد و ما درصدد هستيم، تصويب اوليه اتحاديه تجار و بازرگانان را بگيريم و طبق برنامه ريزيهاي انجام شده دبيرخانه اين اتحاديه در ايران تشکيل خواهد شد و هيأت امنا با نظر و تأييد دبيرکل مجمع تقريب انتخاب خواهند شد.

وي با اعلام آمادگي براي ايجاد شعبه هاي اين اتحاديه در کشورهاي اسلامي گفت: براي اولين بار بازرگاناني از کشور مصر در اين کنفراس حضور دارند و فرصت خوبي براي تبادل فرهنگ اقتصاد اسلامي با مشورت يکديگر است.

معاون اجتماعي مجمع تقريب با اشاره به اينکه در اين نشست از موضوع غذاي حلال بهره برداري خواهد شد ابراز اميدواري کرد از پتانسيل ها و سرمايه ها و مجموع توانمنديهاي کشورهاي اسلامي چه از نظر نيروي انساني چه از نظر سرمايه هاي معدني، منابع نفت و انرژي و به ويژه منابع کشورهاي منطقه و همسايه که قطب اقتصاد خاورميانه هستند به نحو شايسته اي بهره برداري شود.

وي در مورد نتايج اين کنفراس براي تقريب مذاهب گفت: يکي از نکاتي که مجمع تقريب دنبال مي کند و در جهت تحقق آن با اهداف مشخص حرکت مي کند اين است که ما براي تحقق وحدت، به جز موضوع ارتباطات علمايي و ارتباطات نخبگان از بقيه ابزارهاي که در جهان اسلام از آن بهره منديم نيز استفاده کنيم.

سهرابي اقصاد را ستون فقرات سياست برشمرد و گفت: سرمايه حضرت خديجه در صدر اسلام، نقش مهم اقتصاد در پيشبرد اهداف اسلامي و سرنوشت آينده اسلام و مديريت راهبردي رسول خدا(ص) را نشان مي دهد؛ کشوري مي تواند در دنياي سياست کنوني صاحب اقتدار باشد که اقتصاد قوي داشته باشد.

معاونت اجتماعي و امور بانوان مجمع تقريب خاطر نشان ساخت: با توجه به مجموع مطالعات انجام شده، اميدواريم از اين بيست کشوري که در اين نشست حضور خواهند داشت بتوانيم بهره برداري و انسجام خوبي در جهت تحقق اهداف تقريب داشته باشيم.

وي از جمله اهداف کلي اين نشست را وحدت امت اسلامي، تحقق مبادلات تجاري و مشورتهاي اقتصادي عنوان کرد و افزود: از آنجا که شخصيتهاي برجسته اقتصاد جهان در اين نشست حضور دارند، فرصت خوبي است که با توجه به زير ساختها و زمينه هاي فراهم شده در جزيره کيش و مناطق آزاد، بتوانيم در سال اقتصاد مقاومتي براي تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري و يکپارچه شدن جهان اسلام گام برداريم.
https://taghribnews.com/vdcbgzb8zrhbsap.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی