تاریخ انتشار۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : 259251
قاسمی:

شهرکسازی های رژیم صهیونیستی یک عمل مذموم، محکوم و غیر انسانی است/ما در خصوص منافع و مصالح ایران، خودمان تصمیم می‌گیریم

سحنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن شهرکسازیهای رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: کشورهای مستقل و آگاه جهان باید در این خصوص به صورت همگانی اقدام کنند و مانع این نوع اقدامات غیر اخلاقی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی شوند.
شهرکسازی های رژیم صهیونیستی یک عمل مذموم، محکوم  و غیر انسانی است/ما در خصوص منافع و مصالح ایران، خودمان تصمیم می‌گیریم
"بهرام قاسمی" امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سؤال خبرنگار تقریب در خصوص دیدگاه ایران نسبت به ادامه سیاست شهرکسازی رژیم صهیونیستی در فلسطین علی رغم مخالفتهای جهانی، گفت: دیدگاه ما نسبت به مقاومت و مردم و آرمانهای فلسطین همواره روشن بوده است  و آن را در مواضع مختلف بیان کرده  و در طول دوره سی و چند ساله بعد از انقلاب اسلامی بهای زیادی برای آن پرداخت کرده ایم.

وی ادامه داد: شهرکسازی قطعا یک عمل مذموم و محکوم  و غیر انسانی است که توسط این رژیم صورت می گیرد و در نزد بسیاری از کشورها و مجامع بین المللی محکوم و تقبیح شده است و قطعا قابل قبول نیست.

قاسمی تأکید کرد: کشورهای مستقل و آگاه جهان باید در این خصوص به صورت همگانی اقدام کنند و مانع این نوع اقدامات غیر اخلاقی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات "عمرالبشیر" مبنی بر فعالیت‌های ایران برای ترویج شیعه در سودان گفت: هرگونه دخالت ایران در سودان را رد می‌کنم.

قاسمی ادامه داد: این از همان حرف‌هایی است که در ما به ازای دریافت سکه‌ها و پول بیشتر ممکن است بیان شود و به نوعی اظهارات دستور داده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر نماینده ویژه پوتین به تهران اظهار داشت: این سفر در ادامه رایزنی‌های مستمر، منظم و متوالی است که بین دو کشور در دوران اخیر به خصوص درباره سوریه وجود دارد.

وی افزود: آخرین تحولات سوریه بررسی و تفاهماتی حاصل شد که امیدواریم بتواند در انسجام به دست آمده از نشست مسکو و آستانه مؤثر باشد و سه کشور ایران روسیه و ترکیه بتوانند در تثبیت آتش بس و استقرار آن مؤثر باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مواضع ایران در سوریه تغییر نکرده و به روند مسکو  و آستانه ادامه خواهیم داد؛ وی ادامه داد: نهایتا مردم سوریه هستند که حاکمیت، دولت و نوع حکومت را تعیین می‌کنند و ما از تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه همچنان دفاع می‌کنیم، استقرار صلح، ثبات و امنیت، ایده‌آل همه ما برای سوریه در منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص موضع‌گیری‌های دولت جدید آمریکا درباره ایران و اینکه آمریکا درصدد است ایران را عصبانی کند، اظهار داشت: مسائل داخلی و موشکی ایران به دولت و حاکمیت مربوط است و ما در خصوص منافع و مصالح ایران، خودمان تصمیم می‌گیریم و نیاز به مشورت و صحبت با دیگران نداریم.

قاسمی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا هنوز تا استقرار کامل فاصله دارد و به شکل قابل قبول و آن طور که انتظار می‌رود هنوز دولت مستقر وجود ندارد، عنوان کرد: صحبت‌هایی گفته می‌شود که بعضا ضد و نقیض است و با هم تطابق ندارد و برخی از این صحبت‌ها غیردوستانه، خصمانه و حتی تهدیدآمیز است.

وی با تأکید بر اینکه از آنچه که امروز مطرح می‌شود زیاد تعجب نمی‌کنیم، گفت: این صحبت‌ها خیلی برای ما مهم نیست، ما عادت کرده‌ایم در بیش از سه دهه با حاکمیت‌های مختلف در آمریکا، از اینگونه سخنان بشنویم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: فکر می‌کنم واقعیت‌ها در زمان مناسب خودشان را جامی‌اندازند و شرایط را بر دیگران تحمیل می‌کنند، لذا ما منتظر هستیم که وضعیت کمی جلوتر برود و بتوانیم ارزیابی دقیق‌تر و بهتری را از دولت آمریکا داشته باشیم.

قاسمی افزود: باید صبر کرد و خیلی عجولانه صحبت نکرد تا ببینیم نهایتا در عمل دولت آمریکا چگونه می‌خواهد در مورد مسائل داخلی خود، مسائل اروپا و جهان که آشفتگی‌ای را ایجاد کرده است، عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اقدام متقابل ایران در قبال تحریم‌های جدید آمریکا عنوان کرد: فکر می‌کنم به زودی لیستی از افراد و شرکت‌هایی را که می‌خواهیم تحریم کنیم، منتشر و رسما اعلام کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص ایران هراسی در منطقه و آمریکا درباره یمن گفت: ایران‌هراسی مدت‌هاست که دنبال میشود و شدت و ضعف داشته است؛ ایران‌هراسی خط مشترکی است که از سوی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره ایران بعد از انقلاب دنبال شده است، البته در بسیاری مواقع هدف نهایی ایران نبوده است بلکه به دنبال استفاده از آن برای صادرات سلاح به کشورهای منطقه بوده‌اند.

وی در ادامه گفت‌: در دوران جدید سوریه بوده و بعد عراق و امروز مسائل یمن است؛ یمن کار خود را دنبال می‌کند و این کشور قربانی جنگ تحمیلی نابخردانه عربستان است و چیزی جز گرسنگان برای این کشور نمانده که از امکانات خود استفاده می‌کنند و نیازی به کمک ما ندارند.

قاسمی تأکید کرد که ما هیچگونه سلاحی به مبارزین یمن نداده‌ایم؛ بخش شرقی یمن از گذشته از سلاح‌های پیشرفته‌ای برخوردار بوده و هنوز هم دارند و هرگونه ارتباط ایران و یمن بی‌ربط است و ما ‌آن را پیگیری می‌کنیم.

قاسمی در مورد نشست امروز آستانه و اینکه گفته می شود اردن هم در این مذاکرات حضور دارد، اظهار داشت: اجلاس امروز آستانه کاملا کارشناسی است و وظیفه تعیین شده برای آن ، هماهنگی های لازم برای ایفای نقش برجسته تر در جهت تثبیت آتش بس در سوریه است؛ هیأت های شرکت کننده از سه کشور ایران، روسیه و ترکیه کاملا کارشناسی هستند و بحثی هم در خصوص شرکت کشور دیگری وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد موضع ایران نسبت به اظهارات نخست وزیر انگلیس علیه جمهوری اسلامی و حمایت های رژیم صهیونیستی از آنها و صحبت اخیر نتانیاهو مبنی بر تشکیل ائتلافی میان اسرائیل، انگلیس و آمریکا در برابر ایران، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی از این دست آرزوها داشته و دارد و امر جدیدی نیست؛  آنها از ابتدای عمر انقلاب اسلامی ایران علیه ما موضع داشته و تلاش هایی را انجام دادند و امروز احساس می کنند یک فرصتی وجود دارد و می خواهند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شرایط ایران، منطقه و جهان اجازه رخ دادن چنین اتفاقی را نمی دهد، تصریح کرد: این خواسته رژیم صهیونیستی غیرطبیعی نیست و صرفا بیان آرزوهای خودشان است و بعید می دانیم که بتوانند کاری را از پیش ببرند.

قاسمی افزود: مواضع اخیر نخست وزیر انگلیس علیه ایران در نشست شورای همکاری خلیج فارس مواضعی غلط و نابجا بود و ما هم اعتراض دیپلماتیک و سیاسی خودمان را نسبت به این موضوع ابراز داشتیم؛ این قبیل برخوردها را غیرواقع بینانه و غیرمنطقی می دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر اخیر وزیر دفاع ارمنستان اظهار کرد: ما روابط تاریخی و خوبی با این کشور همسایه داریم  و تاکنون کمترین مشکلات را با آنها داشتیم و همواره ارمنستان نگاه مثبتی به ایران داشته و ما سعی می کنیم همچنان این روابط و تماس ها ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: منطقه قفقاز بسیار حساس است و ما سعی می کنیم با کشورهای آن منطقه در رایزنی باشیم و آنچه که می تواند میان ایران و ارمنستان مورد مذاکره قرار بگیرد مسائل دوجانبه، منطقه ای و مسائل جهانی است.

قاسمی با بیان اینکه با توجه به حسن روابط ایران با آذربایجان شاید این تهران بوده که در بحث قره باغ  اولین میانجی میان ارمنستان و آذربایجان بوده است، افزود: ما در کنار سایر همسایه های خود در قفقاز روابط خوبی را هم با ارمنستان داریم.
 
وی درباره سفر وزیر خارجه کویت اظهار داشت: وزیر خارجه کویت در جریان سفر خود به ایران حامل پیام امیر کویت بود؛ همچنین این سفر در راستای سفری دوجانبه و در چهارچوب مصالح و منافع ایران با همه همسایگان خود و با حضور وزیر خارجه کویت در مورد مسائل منطقه و مسائل مربوط به کویت مذاکراتی انجام شد.
 
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: سفر وزیر خارجه کویت سفری میانجی‌گرانه نبود؛ بلکه با حضور وی تنها به مذاکره با تبادل نظر پرداختیم در عین حال این رابطه برای دو کشور تأثیرگذار بوده به طوری که در فرصت مناسب باید پاسخ پیامی که وزیر خارجه کویت حامل آن بود را به امیر این کشور ارائه دهیم در واقع این سفر پاسخ به حضور وزیر امور خارجه کشورمان در سال گذشته به کویت بود.

وی در خصوص سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران و ارتباط آن با مانور نظامی این کشور در خلیج فارس گفت: علاقمندیم خلیج فارس یک منطقه امن و دور از تنش‌های نظامی و سیاسی و محلی برای تثبیت ثبات و همگرایی کشورهای منطقه باشد و این مانورها را نداشته باشیم.

کشورهای مختلف از این رزمایش‌ها دارند و این نوع اتفاقات از پیش تعیین شده است و به کشورهای همسایه معمولا اطلاع داده می‌شود؛ این مانور در آبهای بحرین بوده و سفر وزیر خارجه فرانسه هم از قبل تعیین شده بود؛ اگرچه قابل سرزنش است و حضور کشورها در این نقطه از جهان به این نقطه می‌تواند سرپوشی باشد بر مشکلات آن‌ها و ما هم نظرات خود را ابراز کرده و می‌کنیم و هر تحرکی را زیر نظر داریم و آن را با ملاک امنیت جمهوری اسلامی می‌سنجیم و براساس آن برخورد می‌کنیم که در گذشته هم چنین بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که روند پرونده حاج احمد متوسلیان به کجا انجامید و اقدامات وزارت امور خارجه در این خصوص چه بوده است، خاطرنشان کرد: پرونده ایشان همچنان مفتوح است و در فرصت های لازم و مناسبی که بتوانیم این مسأله را پیگیری می کنیم و این امری نیست که به بایگانی سپرده شود و تجارب ما در این خصوص نسبت به موارد مشابهی که در دیگر نقاط جهان وجود دارد می گوید که این مسائل و برخی اظهارنظرات پیرامون آن بیشتر گمانه زنی های رسانه ای است اما به هر حال وزارت خارجه وظیفه ذاتی خودش می بیند که این موضوعات را تا به نتیجه رسیدن آنها پیگیری کند.
 
تهیه و تنظیم خبر: زهرا غلامی



 
 
https://taghribnews.com/vdcbs9b58rhbs5p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی