تاریخ انتشار۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۴۸
کد مطلب : 169684
دکتر روحانی در دیدار جداگانه با اولاند و بان کی مون تأکید کرد:

مسایل مهم جهانی باید با گفت‌و‌گو حل و فصل شود/ایران از هیچ کمکی برای مبارزه با تروریسم در صورت نیاز دریغ نخواهد کرد

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه مهم‌ترین پیام مذاکرات ایران با ۱+۵ این بود که می‌توان مسایل مهم جهانی را با گفت‌وگو حل و فصل کرد، اظهار داشت: با آغاز این مذاکرات و روشن شدن اراده جدی ایران، فضایی که علیه ملت ایران در غرب ساخته شده بود، فرو ریخت و فضای واقعی و اعتمادآور ایجاد شد.
مسایل مهم جهانی باید با گفت‌و‌گو حل و فصل شود/ایران از هیچ کمکی برای مبارزه با تروریسم در صورت نیاز دریغ نخواهد کرد
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی ظهر روز سه شنبه به وقت نیویورک در دیدار با فرانسوا اولاند رییس‌ جمهوری فرانسه گفت: مذاکرات این روزهای ایران و ۱+۵ برای ساختن آینده، اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم که با در نظر گرفتن حقوق و نگرانی‌های ملت ایران مسأله هسته‌ای به شکلی متوازن حل و فصل و نتیجه برد – برد برای طرفین حاصل شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه اعتماد، سنگ بنای روابط دوجانبه است، تصریح کرد: ایران قدرتی تأثیرگذار در منطقه است و این واقعیت را غرب باید درک کند.

رییس‌ جمهوری فرانسه نیز در این دیدار که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، با بیان اینکه مذاکرات ۱+۵ با ایران باید هر چه سریع‌تر به توافق نهایی برسد، گفت: این توافق می‌تواند روابط فی ما بین را در سایه اعتماد به سطحی بالاتر از گذشته برساند.

اولاند ضرورت همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم را خاطرنشان کرد و گفت: پاریس همانند تهران تصمیم گرفته است در برابر تروریسم از دولت عراق حمایت کند.

وی با بیان اینکه ایران جایگاه ویژه‌ای در مبارزه با تروریسم در منطقه دارد، ابراز امیدواری کرد که در پی دستیابی به توافق جامع هسته‌ای در سایر زمینه‌ها نیز دو کشور با یکدیگر همکاری قابل توجهی داشته باشند.

رییس‌ جمهوری فرانسه همچنین نسبت به گسترش همکاری‌های صنعتی ابراز خوش‌بینی کرد.

دیدار رییس جمهور و دبیر کل سازمان ملل متحد
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه‌شنبه به وقت نیویورک(صبح چهارشنبه به وقت تهران) در دیدار با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، اظهارداشت: بنای سازمان ملل و منشور آن جهان را امیدوار کرد تا مشکلات امنیتی جهان به حداقل برسد و امروز هم امیدواریم با تلاش‌های همه دلسوزان، آینده بهتری برای بشریت رقم بخورد.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه خشونت بیش از هر چیزی از تبعیض‌، نبود عدالت و از بین رفتن امید نشأت می‌گیرد، گفت: سال گذشته در سازمان ملل گفتم که معضل بزرگ، خشونت و افراطی‌گری است و همه باید با عزم واحد در برابر این تهدید مشترک ایستادگی و مقابله کنند که خوشبختانه آن طرح به اتفاق آراء در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز برای همه روشن‌ شده است که خشونت و افراطی‌گری و تروریسم چه فجایعی بوجود می‌آورد، گفت: مشکلات امروز عراق و سوریه از مسایلی که سه سال پیش در سوریه آغاز شد، نشأت می‌گیرد و اگر در همان مرحله، سرچشمه فعالیت این گروه جنایتکار خشک می‌شد، امروز شاهد این فجایع نبودیم. متأسفانه در آن زمان برخی کشورها، تصور می‌کردند با حمایت از این گروه‌ها می‌توانند دولتی را که نمی‌پسندند، سرنگون کنند.

رییس جمهوری با انتقاد از رفتار دوگانه برخی کشورها، گفت: برخی کشورها وقتی اعمال تروریست‌ها را به نفع خودشان می‌بینند در برابر کشتار انسان‌ها سکوت می‌کنند و هنگامی که این اعمال به ضرر خودشان است، شروع به مقابله به مثل می‌کنند اما قدرت‌های بزرگ امروز نمی‌توانند حقایق را از ملت‌ها پنهان کنند.

دکتر روحانی در عین حال با تاکید بر این موضوع که ایران از هیچ کمکی برای مبارزه با تروریسم در صورت نیاز دریغ نخواهد کرد، افزود:‌ اگر کمک ایران و حضور و تلاش مردم عراق نبود، امروز این کشور تحت سلطه تروریست‌ها قرار داشت.

رییس شورای عالی امنیت ملی سپس لزوم استفاده همه طرفین از فرصت‌ بوجود آمده در مذاکرات هسته‌ای را یادآور شد و گفت: گاهی فکر می‌کنند با فشار علیه ایران ما پای میز مذاکره آمده‌ایم، این خطای بزرگی است، زیرا ایران با اراده جدی و بخاطر تأمین منافع خود و دیگران وارد مذاکره شد.

رییس جمهوری ادامه داد: ما به مقررات بین‌المللی و معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای احترام می‌گذاریم و همچون گذشته در مسیر صلح‌آمیز فعالیت می‌کنیم و در صورتی که حقوق ملت ایران مورد خدشه قرار نگیرد، آماده توافق هستیم.

دکتر روحانی ابراز امیدواری کرد که دبیر کل سازمان ملل به وظایف خود برای به نتیجه رسیدن فرصتی که منجر به توافق برد – برد می‌‌شود، عمل کند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با اشاره به اینکه میزبانی رییس‌ جمهوری ایران، افتخار بزرگی است، به بحران‌هایی که امنیت و ثبات جهان را به مخاطره انداخته اشاره کرد و گفت: من در بحث هسته‌ای، تعامل مفید ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مشارکت فعال در مذاکرات با ۱+۵ را ستایش می‌کنم.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه مذاکرات آرام – آرام به خانه نهایی نزدیک می‌شود، گفت: امیدوارم همه طرفین فرصت موجود را از دست ندهند، زیرا دستیابی به توافق جامع به نفع همگان است و این امر جز با انعطاف و اتخاذ راه‌حل‌های میانه‌روانه محقق نخواهد شد.

آقای "بان " با اشاره به موضوع تروریسم گفت: متأسفانه اعتماد مردم عادی به توانمندی جامعه بین‌الملل در مبارزه با تروریسم از بین رفته است و ما خواهان حضور جدی‌تر و ایفای نقش راهبردی و سازنده از ایران در این زمینه هستیم.

دبیر کل سازمان ملل در خاتمه از حضور و کمک ایران برای تشکیل دولت جدید عراق قدردانی کرد.

دکتر روحانی با اردوغان دیدار کرد
رییس‌جمهوری روز سه‌شنبه در جریان سفر به نیویورک، در دومین دیدار خود با سران کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار با تأکید بر جدیت در تداوم قدم‌های مثبت در روابط همه‌جانبه ایران و ترکیه، به یادآوری توافقات کمیسیون راهبردی روابط دو کشور برای شتاب بخشیدن به همکاری‌ها و حل برخی مشکلات پرداخت.

رییس جمهوری در ادامه از رجب طیب اردوغان برای سفر به ایران دعوت کرد تا دومین جلسه شورای راهبردی روابط دو کشور برگزار و روند توافقات آنکارا و همکاری‌های دو کشور را بررسی و شتاب بخشند.

دکتر روحانی در ادامه، رسیدن سطح مبادلات ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار را حق دو ملت همسایه و دوست دانست.

رییس جمهوری با تأکید بر حمایت از توسعه روابط اتاق های بازرگانی ایران و ترکیه، یادآور شد: ایران از حضور سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی ترکیه در پروژه های خود استقبال می کند و بر توافق ایران و ترکیه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ترکیه در بخش های مختلف انرژی و حمل و نقل و صنعت ایران پایبند هستیم.

رییس جمهوری، مسائل نگران کننده منطقه را نیازمند همکاری و مشورت بیشتر کشورهای منطقه دانست و خاطرنشان کرد: منطقه باید روی ثبات و آرامش پایدار را ببیند و حق کشورهای بزرگ منطقه است که برای این موضوع تصمیم گیری کنند.

رییس جمهوری افزود: امنیت در منطقه یک موضوع یکپارچه است و مشکل در هر نقطه ای از منطقه وجود داشته باشد بر روی وضعیت کل منطقه تأثیر خواهد گذاشت.

دکتر روحانی با یادآوری اینکه ایران و ترکیه در عمده مسائل دارای نقطه نظرات مشترک هستند، تصریح کرد: دو کشور باید در زمینه موارد جزئی که اختلاف نظر وجود دارد به گفت و گو و همفکری ادامه دهند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز در این دیدار، روابط دو جانبه ایران و ترکیه را در مرحله مهمی دانست و بر پیگیری عملیاتی شدن توافقات قبلی دو کشور در شورای راهبردی روابط ایران و ترکیه تاکید کرد و ابراز امیدواری نمود که حجم مبادلات ایران و ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

دیدار دکتر روحانی و رییس جمهوری ونزوئلا
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، روز سه شنبه در جریان سفر به نیویورک که به منظور شرکت و سخنرانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام گرفته است، در ادامه دیدار با سران کشورها، با رییس جمهوری ونزوئلا دیدار و گفت و گو کرد.

دکتر روحانی در این دیدار، بر اراده ایران برای ادامه روابط مثبت و سازنده با ونزوئلا اشاره کرد و گفت: همان علاقه قبلی برای تحکیم روابط ایران و ونزوئلا پابرجا است و در این راه، اعتقاد داریم که کشورهای دیگر نباید بر روی این روابط دوستانه تأثیر بگذارند.

رییس جمهوری با ابراز خرسندی از آرامش و ایجاد شرایط پایدار در ونزوئلا، بر اراده ایران جهت ارتقای روابط با ونزوئلا تأکید کرد و یادآور شد: ایران و ونزوئلا در حوزه مسائل بین المللی دارای مواضع مشترک قابل توجهی هستند؛ از جمله نظر دو کشور درباره مبارزه با تروریسم، نظری واحد است.

دکتر روحانی افزود: نمی توان باور کرد کسانی که همین گروههای تروریستی را ایجاد کرده اند، امروز در صدد از بین بردن آنها باشند. امروز کشورهایی که قربانی اصلی تروریسم هستند باید در راه مبارزه و از بین بردن تروریسم، پیشگام باشند. به عنوان مثال باید مردم سوریه و عراق در برابر تروریسم بایستند و دیگران در این راه به آنها کمک کنند.

دکتر روحانی در ادامه سخنانش، همچنین مواضع رییس جمهوری ونزوئلا در زمینه مسائل منطقه خاورمیانه و بخصوص درباره موضوع فلسطین را قابل تقدیر دانست.

نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا نیز در این دیدار، با اشاره به توصیه هوگو چاوز رییس جمهوری فقید این کشور درباره اهمیت توسعه روابط ونزوئلا با ایران، تقویت برادری و همکاری با ایران را از اولویت های ونزوئلا نام برد.

مادورو، در بخش دیگر سخنانش، تروریست ها را دشمنان واقعی بشریت دانست و اظهار داشت: عده ای تروریست ها را به سلاح و موشک مجهز کردند و امروز در صدد مبارزه با آنها برآمده اند. برای حل این معضل، کشورهای مستقل مانند ایران باید برای کمک به عراق و سوریه وارد صحنه شوند.

وی نگاه های منفعت جویانه در برخورد با تروریسم را عامل توسعه این مشکل جهانی دانست و تأکید کرد که سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی باید در ریشه یابی این گروههای تروریستی فعالانه عمل کنند.

رییس جمهوری ونزوئلا همچنین به تحولات اخیر در بازار انرژی و همکاری های دو کشور در سازمان اوپک اشاره کرد و خواستار نقش بیشتر ایران برای هماهنگی گسترده تر اعضای اوپک شد.

دکتر روحانی و رییس جمهوری اتریش
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه‌شنبه به وقت نیویورک (صبح چهارشنبه به وقت تهران) در دیدار رییس‌جمهوری اتریش با بیان اینکه ایران در زمینه انرژی دارای شرایط بی‌نظیری است به طوری که می‌تواند مرکز انرژی مطمئنی برای اروپا باشد، گفت: ما آماده اجرایی شدن شبکه انتقال گاز به اروپا از طریق اتریش هستیم.

رییس‌جمهوری گفت: مناسبات علمی و فرهنگی ایران و اتریش نیز باید همانند سایر عرصه‌ها در شأن این دو ملت بزرگ، ارتقاء‌ یابد.

دکتر روحانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ و تأکید بر دستیابی به توافق نهایی در صورت وجود اراده جدی طرفین، گفت: آنچه برای ایران مهم است، دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای به منظور توسعه کشور است.

رییس‌جمهوری افزود: ما آماده هستیم در فرصت باقی مانده با طرف مقابل در زمینه هسته‌ای به توافق نهایی دست پیدا کنیم، مهم این است که مسأله باید در چارچوب مقررات بین‌المللی و معاهدات ان.پی.تی مورد توجه قرار گیرد.

دکتر روحانی با اشاره به گزارش‌های مثبت آژانس بین‌المللی هسته‌ای در ۱۲ سال گذشته از فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان، گفت: اراده مردم و دولت ایران همواره فعالیت در مسیر صلح‌آمیز بوده است و اتحادیه اروپا و اتریش باید در زمینه دستیابی سریع‌تر به توافق نهایی مسئولیت خود را به خوبی ایفا کند.

رییس‌جمهوری تأکید کرد: مطمئناً این توافق به نفع ایران، اتحادیه اروپا و همه طرف‌های مذاکره‌کننده خواهد بود.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح اوضاع عراق و سوریه، گفت: برخی از کشورها فکر می‌کردند با تزریق کمک‌های مالی و تسلیحاتی می‌توانند در زمان کوتاهی حکومت سوریه را سرنگون کنند. متأسفانه همین گروهی که امروز در عراق جنایت می‌کند، ظرف سه سال گذشته در سوریه جنایت می‌کرد و همزمان با عراق جنایت‌هایش را در سوریه ادامه می‌دهد.

رییس‌جمهوری افزود: اینکه ما یک گروه را مسلح کنیم، آموزش بدهیم، کار اشتباهی است این گروه‌ها گاه با مردم و گاه با نیروهای دولتی می‌جنگند و نمی‌توان با تروریست‌ها جنگید، اما مرکزیت آن کشور را نادیده گرفت.

دکتر روحانی ادامه داد: اگر چه ممکن است به حکومت مرکزی یک کشور انتقاد داشت ولیکن باید اول تروریسم را نابود کرد تا آوارگان به خانه‌هایشان بازگردند و از طریق دمکراتیک هر اقدامی که می‌خواهند انجام دهند. به نظر من کشورهای فراوانی در مسأله سوریه اشتباه کردند و هنوز هم به نحوی اشتباه خود را ادامه می‌دهند.

رییس‌جمهوری اتریش نیز در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی دو کشور از ارتقاء مناسبات اقتصادی، فرهنگی و علمی فی‌مابین استقبال کرد و گفت: هدف اتحادیه اروپا این است که در زمینه تأمین انرژی خطوط متنوعی در اختیار داشته باشد و همکاری با ایران برای اتحادیه اروپا ثمربخش است.

«هانس فیشر» با اشاره به مذاکرات ایران با ۱+۵ اظهار امیدواری کرد با دستیابی به توافق جامع، زمینه برای افزایش تعاملات میان ایران و اتحادیه اروپا بیش از پیش فراهم شود.

رییس‌جمهوری اتریش با تاکید بر نقش و جایگاه ایران در مبارزه با تروریسم و تشریح دیدگاه‌های خود، حضور جمهوری اسلامی ایران در تأمین صلح و ثبات در منطقه را ضروری ارزیابی کرد.
https://taghribnews.com/vdcbw9b8arhb00p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی