تاریخ انتشار۶ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : 34898

دومین سالگرد جنگ ظالمانه غزه

دومین سالگرد جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در حالی فرا می رسدکه نیروهای اشغالگر دوباره بر طبل جنگ می کوبند و وعده جنایتی دیگر در غزه می دهند. مگر آنکه نعره های جنگ طلبانه دشمن افکار عمومی را تحریک کند و نظاره گران جنایات رژیم صهیونیستی را به خود آورد و از خواب غفلت بیدار نماید.
حرب الفرقان
حرب الفرقان
به گزارش تقریب(تنا)،
 جنایات رژیم صهیونیستی و تلفات و خساراتی که این رژیم طی 3 هفته جنگ غزه با هدف ریشه کن کردن جنبش حماس به مراتب فراتر از جنایات و تجاوزهای این رژیم طی سالیان دراز اشغال و سرکوب بوده است۰البته به رغم این جنایتها آنها در این جنگ شکست خوردند، و مردم غزه با پایداری و ایستادگی حماسه ای بزرگ آفریدند. 

وضعیت اراضی اشغالی پیش از جنگ غزه 
نیروهای اشغالگر صهیونیستی پیمان آتش بس  ۱۹ ژوئن ۲۰۰۸ را که با وساطت مصریان و موافقت گروه فلسطینی بدست آمده بود، شکستند و با بستن گذرگاههای ارتباطی غزه با جهان خارج به این سیاست خود ادامه دادند. این سیاست در ۲ ماه آخر سال ۲۰۰۸ میلادی به اوج خود رسید به گونه ای که نیروهای اشغالگر عملیات تجاوز و ترور را با هدف از بین بردن آرامش افزایش دادند. صهیونیستها همچنین به استقرار گسترده نیرو و ساز و برگ جنگی از جمله تانکهای پیشرفته و توپخانه خود در مرزهای شمالی و شرقی غزه اقدام کردند و با نشان دادن چنگ و دندان بر طبل جنگ جدیتر کوبیدند. 

این وضعیت ملتهب دیری نپایید و سرانجام  در روز ۲۷ دیسامبر ۲۰۰۸  تجاوز گسترده اسراییل به غزه از زمین و هوا و دریا و با حملات ددمنشانه به مقر نیروهای پلیس فلسطینی آغاز شد.
 جنگی که اسراییل بدین شکل علیه غزه آغاز کرد به زعم اغلب حقوقدانان و تحلیلگران در مقایسه با دیگر جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین از سال ۱۹۶۷ بی سابقه به شمار می آید.
 
حمله های گسترده هوایی
در همان لحظات نخست تهاجم به غزه ، نیروهای اشغالگر با حملات وسیع هوایی، اغلب مراکز  وابسته به وزارت کشور فلسطین از جمله قرارگاههای پلیس را بمباران کردند و صدها تن از مردم را شهید و یا مجروح نمودند. 
صهیونیستها همچنین در این جنگ ظالمانه و نابرابر انواع مختلفی از سلاح های مرگبار خود را به کار گرفتند، و از هوا ، زمین و دریا هزاران  هزار موشک و خمپاره و موشکهای هدایت شونده یک تنی را بر روی منطقه غزه فرو ریختند تا همه چیز را نابود کرده باشند.
 
تهاجم  زمینی
با ادامه تجاوزات بی وقفه صهیونیستها به غزه ، در روز  هشتم جنگ ، آنها  هجوم زمینی خود را به این منطقه آغاز کردند و تحت حمایت آتش گسترده نیروی زمینی ، هوایی و دریایی خود از چند محور شمال و جنوب ومرکزی حرکت به داخل غزه را آغاز کردند.
نیروهای اشغالگر منطقه را به چند بخش تقسیم کردند، به مناطق مسکونی وارد شدند و طی دو هفته جنایتهای گسترده و کشتارهای هولناکی را در این مناطق آفریدند. 

موشکهای فسفری 

۱۱ موسسه حقوقی و بین المللی  تاکید کردند که نیروهای اسراییلی  در تجاوز به غزه از انواع سلاحهای مرگبار و ممنوعه استفاده کرده اند و درد و رنج و مصائب بیشماری را برای مردم این منطقه موجب شده اند. از بارزترین سلاحهای ممنوعه ای که این رژیم در غزه بصورت گسترده بکار گرفت بمب های فسفری و حاوی اورانیوم غنی شده بود که اثرات بسیار مخربی بر جان و مال مردم این منطقه داشت. در این تجاوزها و جنایات خانواده های زیادی یکجا قتل عام شدند که می توان به خانواده های سمونی، دایة، ریان، بطران نام برد.
 
تلفات جنگ 

این تجاوز حدود هزار و پانصد شهید و ۵ هزار و پانصد مجروح بر جای گذاشت. در میان شهدای غزه  ۳۱۸ نفر کودک و ۱۱۱  زن وجود دارند که اوج ددمنشی دشمن و مظلومیت این مردم را نشان می دهد.
در جنگ 22 روزه غزه همچنین مساجد و موسسسات دولتی و درمانی و شرکتهای تجاری بشدت زیان دیدند و میزان خسارات مالی این تهاجم  میلیاردها دلار تخمین زده می شود. 
در این تهاجم همچنین بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی به طور کلی و جزئی  خسارت دیدند و در مجموع  ۳ هزار و ۱۶۹ واحد مسکونی به کلی ویران شد و به ۴۷ هزار واحد مسکونی خسارت کلی تا جزئی وارد آمد. همچنین در این جنگ هزاران هکتار زمین کشاورزی نابود شد. 

نشانه گیری مساجد
مساجد نیز از تجاوز صهیونیستیان در امان نبودند، طبق آمار رسیده از وزارت اوقاف و امور دینی ۲۲۴ مسجد منطقه نابود شد که از میان آنها ۴۵ مسجد به طور کلی و ۵۵ مسجد به طور جزئی خسارت دیده اند و بر ۱۲۴ مسجد خسارت اندکی وارد شد.
شدت حملات دشمن به غزه چنان بود که حتی مردگان نیز از ترکشهای آن درامان نماندند و بمباران صهیونیستها منجر به نبش قبر مردگان شد. همچنین در این حملات ۵ زیارتگاه بمباران شد که از میان آنها ۳ زیارتگاه در غزه و یکی در منطقه شمال و دیگری در خانیونس ویران شدند.
 
خسارات  مراکز آموزشی 

در حمله صهیونیستها به غزه، ۱۸۱ مدرسه دولتی هدف قرار گرفت که از این تعداد ۷ مدرسه به کلی ویران شد و ۱۷۴ مدرسه دچار خسارت کلی تا جزئی شدند. همچنین ۳۶ مدرسه وابسته به سازمان، ۳۶ مدرسه غیر انتفاعی، ۶۷ مهد کودک، ۴ دانشگاه و ۲ دانشکده دچار خسارت شدند.
باید اشاره کرد که ۴۲ موسسه و مراکز حاکم در عرصه خدمات اجتماعی ویران شدند که از بین آنها ۷ مرکز دولتی، ۳۴ مرکز غیر دولتی و یک مرکز وابسته به سازمان امداد بیبن المللی بودند. افزون بر اینکه ۲۷ موسسسه غیر دولتی و سازمان خیریه شهری ویران شد.
همچنین اشغالگران طبق آمار مؤسسات حقوقی ۲۳۶ مرکز صنعتی را که فعالیتهای مختلف صنعتی انجام می دادند، ویران کردند که ۱۷۸ مرکز به کلی ویران شد( ۷۵ در صد) و ۵۸ مرکز دیگر خسارتهای جزئی دیده اند(۲۵ درصد). 

فاجعه بشری 

منطقه غزه در طول دوره تجاوز اسراییل با وضعیت  انسانی مصیبت باری روبرو بود. طی روزهای جنگ همه جنبه های زندگی ساکنان آن دچار تیرگی شد که در طی آن زندگی ۱و نیم میلیون فلسطینی که در غزه سکونت داشتند در معرض خطر جدی قرار گرفتند که زندگی همه آنها را مورد تهدید قرار داد.
همچنین غزه در طول جنگ دچار کمبود بسیار مواد ضروری و غذایی شد تا جایی که بعضی از مواد غذایی به پایان رسیده بود ومردم وضعیت غذایی بدی داشتند. 

مقاومت شجاعانه و پایداری اسطوره ای 

علی رغم گستردگی بمباران و ویران گری صهیونیستها، نیروهای فلسطین و در رأس آنها یگانهای مقاومت تسلیم نشدند وموفق به جلوگیری از پیشروی متجاوزان شدند و هزاران موشک و خمپاره به سوی آنها پرتاب و وارد درگیری ها و عملیات شهادت طلبانه شدند تا اشغالگران را بدون رسیدن به اهدافشان در طول ۳ هفته عملیات خونبار مجبوربه عقب نشینی کردند. 
دولت فلسطین نیز  در این جنگ یکه و تنها بود و در بدترین شرایط از خود دفاع کرد و با وجود اینکه اشغالگران با هدف قرار دادن پایگاههای و موسسات دولتی و به قتل رساندن وزیر کشور، فرمانده شهید سعید صیام ، و هدف گیری سازمانهای غیر نظامی و پایگاهای دولتی ، همه مناطق نظامی و غیر نظامیشان را مورد هدف قرار دادند، به طور فوق العاده ای وضعیت خود را در منطقه کنترل کرد.
همچنین در مراقبت از وضعیت بهداشت و درمان و پرداخت دستمزد و وارد شدن در جنگ تبلیغاتی با قدرت بالا که نخست وزیر اسماعیل هنیئه در آن وارد شد کسی که خطبه های قوی و تاثیر گذاری ایراد کرد تا شکست اشغالگران را در از بین بردن جنبش حماس و دولتشان در غزه نشان دهد جنبشی که به عقیده ناظران قوی تر و بزرگ تر از جمهوری فلسطین است.

https://taghribnews.com/vdcbwwbf.rhba9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی