تاریخ انتشار۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : 167884

برقراری عدالت؛ یکی از اساسی‌ترین اصول بانکداری اسلامی

با پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشور، تدوین الگوی اسلامی– ایرانی و نگرش اسلامی به حل مسائل و مشکلات اقتصادی، به‌عنوان یک نیاز اصلی جامعه مطرح گردید. با گذشت بیش از سی‌و اندی سال از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌رغم برداشتن گام‌های مؤثر در اسلامی کردن اقتصاد ایران، اما هنوز جامعه شاهد کاستی‌های فراوانی در این زمینه است.
برقراری عدالت؛ یکی از اساسی‌ترین اصول بانکداری اسلامی
کشور ما که با پیشنیه تاریخی کهن، نقش مهمی در شکل‏گیری تمدن بشر داشته است و پیش‏گامی اندیشمندان و متخصصان ایرانی در علوم مختلف برای جامعه بشری شناخته شده است؛ شایسته است، در این عرصه نیز پیش‏گامی خود را حفظ نماید.

بدیهی است؛ در این خصوص، نقش اندیشمندان و صاحب‌نظران، بسیار حائز اهمیّت می‌باشد. این امر، به‌ویژه در حوزه اقتصاد، جز در سایه تلاش مجدانه اندیشمندان کشور و اتکا به منابع غنی اسلامی و ظرفیت‌های بومی میسر نخواهد شد.

اهمیّت بانک در نظام پولی کشور از یک سو و حرمت ربا از سوی دیگر، اقتصاددانان مسلمان را در دهه‏های اخیر بر آن داشت تا با حذف ربا از نظام بانکی، نظام پولی جدیدی را براساس عقود شرعی طراحی کنند. یکی از اساسی‏ترین اصول نظام اقتصادی اسلام، «عدالت» است که در همه عرصه‏های نظام اقتصادی از جمله نظام بانکی باید جریان داشته باشد و مفهوم «عدالت» نیز مشخصاً در تعامل مستقیم با مخاطبان و مشتریان هر مجموعه مالی متبلور خواهد شد.

در بانکداری اسلامی، بانک‌ها صرفاً بنگاه‏های سودآور تلقی نمی‏شوند بلکه در چارچوب بانکداری، بنگاه‏های اقتصادی‏ای هستند که نتایج فعالیت‏های اقتصادی و حتّی ابعاد اجتماعی و اخلاقی این فعالیت را نیز مورد توجه قرار می‏دهند و نسبت به آن‏ها احساس تعهد دارند. حرمت ربا در تعاملات و مشارکت واقعی در سود و زیان پروژه‏های مورد معامله با مشتریان، بر اساس عدل، انصاف و حقوق دو طرف و توجه ویژه به صحت معاملات از ویژگی‏های بارز بانکداری اسلامی است.

بدون تردید، دست‌يابي به اين هدف متعالي نيازمند اعتقاد و عزم راسخ و تقويت امور فرهنگي است. نقش سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان فرهنگي و ارتباطی، به‌خصوص رسانه‌ها در ترويج فرهنگ بانكداري اسلامي بسيار حساس است. در این میان روابط‌عمومی برای پیاده‏سازی و فرهنگ‏سازی بانکداری اسلامی در صحنه پولی-مالی و برقراری ارتباط دوسویه، اطلاع‏رسانی صحیح و به‌موقع می‌تواند در ترویج فرهنگ بانکداری اسلامی نقش مؤثری را ایفا کند.

بدیهی است، بهترین شرایط برای ترویج و عمل به قوانین و آیین‏ نامه‏ های مورد نظر سازمان، زمانی مهیا خواهد شد که افکار عمومی با درک درست از این قوانین برای پذیرش، رعایت و عمل به آن‌ها، همراه و مجاب شوند و این‌جا است که روابط عمومی‏ ها می‏توانند با استفاده از ابزارهای اثرگذاری که دارند، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی کرده و مخاطبان و مشتریان را با منافع و کارکردهای مثبت بانکداری اسلامی برای اقتصاد کشور و فضای کسب‌وکار آشنا سازند. چرا که روابط‌عمومی کارآمد، به‌خوبی می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد مفاهمه و درک متقابل بین سازمان خود و مخاطبان ایفا نماید و بر همین اساس، از طریق برقراری ارتباط با فعالان اقتصادی و ترغیب و اقناع آن‌ها برای همکاری و سرمایه‌گذاری در راستای اجرای این رویکرد، تأثیرگذار باشد.

امروزه بانک‌ها و مؤسسات مالی و اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که در کنار فعالیت‌های اقتصادی، به مقوله مسؤولیت اجتماعی خود نیز توجه داشته باشند. بر همین اساس، امید است؛ روابط‌عمومی‌های فعال در این عرصه نیز به این مهم دست یابند تا با بهره‌گیری از ابزارهای مناسب ارتباطی و هم‌چنین تعاملی پویا و دوسویه با افکار عمومی جامعه، ضمن معرفی خدمات و محصولات نوین به جامعه هدف، در زمینه اجرا و استقرار بانکداری اسلامی نیز اهتمام ورزد.

دكتر محمود ترابیان
مدیر امور روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی بانک آینده
https://taghribnews.com/vdcbwzb8arhb0wp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی