تاریخ انتشار۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب : 242772
//دو خبر از یمن//

تاکید عضو دفتر سیاسی انصارالله بر حل سیاسی بحران یمن/دیدگاه تحلیلگر عرب از بحران خودساخته عربستان در یمن

محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت: درِ گفت وگوی سیاسی یمن همچنان باز است واین جنبش به دلیل صلح طلبی٬ در پاسخگویی به حملات هوایی عربستان عجله نکرده است و اینگونه فرصت بزرگی برای حل بحران یمن به این کشور وهمراهانش جهت عقب نشینی از تصمیم های خود می دهد.
تاکید عضو دفتر سیاسی انصارالله بر حل سیاسی بحران یمن/دیدگاه تحلیلگر عرب از بحران خودساخته عربستان در یمن
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، البخیتی افزود: علی رغم نزدیک شدن ساعت صفر وانتظار جهت صدور مجوز از سوی عبدالملک الحوثی ،آغاز عملیات نظامی قاطعانه علیه عربستان را موقتا به تاخیر انداختیم.
 
وی با اشاره به قدرت موشکی بالای انصار الله ، بر صلح طلبی این جنبش تاکید کرد و هرگونه تسلیم شدن در برابر خواسته های دشمن را مردود دانست.
 
عربستان پس از هفده ماه حمله به یمن، ضمن آن که نتوانسته است از قدرت نیروهای انصار الله یمن و علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین این کشور بکاهد، خسارت های بسیار زیاد نظامی، اقتصادی و سیاسی را متحمل شده است.
 
در جریان این جنگ نابرابر٬بیشتر زیر ساخت های یمن تخریب شده است و طی این مدت، بیش از 6 هزار و 500 نفر کشته و بیش از دو میلیون و 500 هزار نفر دیگر آواره شده اند.
 
تحلیلگرعرب: عربستان در تونل تاریک و بسیار وحشتناکی گرفتار شده است
 
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم در مقاله ای در خصوص مشکلات عربستان در یمن نوشت:عربستان به نقض حقوق بشر و جنایت جنگی در یمن متهم شده و برخی طرف ها خواستار توقف فروش اسلحه به این کشور شده اند در حالی که عربستان به هیچ یک از هدف های خود نرسیده است و اکنون می بینیم درتونل تنگ وتاریکی گرفتارشده است.
 
عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور عرب نوشت: جنگ در یمن که عربستان 17 ماه است با عنوان طوفان قاطعیت آن را به راه انداخته است، هم اکنون به یک دردسر برای ریاض تبدیل شده است. البته این دردسر تنها نشات گرفته از تلفات مالی و جانی روزافزون نیست بلکه وجهه عمومی و جایگاه جهانی عربستان در معرض خطر قرار گرفته است و این احتمال وجود دارد که عربستان به اتهام جنایت جنگی تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.
 
عطوان٬ مشکل کنونی رهبران عربستان را یافتن یک برون رفت شرافتمندانه از جنگ فرسایشی کنونی دانست که درگیر آن شده اند و سایر کشورهای حوزه خلیج (فارس) و برخی دیگر از کشورهای عربی را نیز درگیر آن کردند که بعدها نام ائتلاف عربی به خود گرفت.
 
به نوشته عطوان٬ توقف قراردادهای فروش تسلیحات به عربستان در این برهه به خصوص ٬شوک بزرگی برای ریاض به شمار می آید زیرا عربستان به دو دلیل نیازمند چنین قراردادهایی است . دلیل اول: باید مهمات و تجهیزات نظامی از بین رفته ظرف 17 ماه جنگ را جبران کند . دلیل دوم : با خرید تسلیحات پیشرفته و جنگنده و تانک و موشک بتواند هر چه سریع تر سرنوشت جنگ را یکسره کند.
 
به اعتقاد عطوان٬ عربستان در یمن در بن بستی به سر می برد که بن بست عراق دوران صدام حسین در کویت در سال 1990 در برابر آن چیزی نیست. رهبران عربستان در آن زمان برای بیرون راندن صدام از کویت نیم میلیون سرباز آمریکایی را به کمک خواستند.
 
https://taghribnews.com/vdcbz5b55rhbazp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی