تاریخ انتشار۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : 172275

پروژه یونیکس با هدف کم کردن زاد و ولد در کشورهای اسلامی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: پروژه یونیکس که تأثیر درازمدت بر مواد غذایی برای کم شدن زاد و ولد در کشورهای اسلامی دارد، توسط غرب در حال اجراست.
پروژه یونیکس با هدف کم کردن زاد و ولد در کشورهای اسلامی
سردار غلامرضا جلالی در همایش پدافند غیرعامل در نظام سلامت که روز یکشنبه در محل وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: پدافند غیرعامل به تعبیر رهبری مصونیت‌ سازی بدن در کشور است و این مصونیت‌ سازی باید در پیکره، جامعه و دستگاه‌های کشور ایجاد شود.

وی گفت: تهدیدها بر آسیب‌پذیری تأثیرگذار است و ما باید با پدافند اثر آن را از بین ببریم تا آسیب‌پذیری به صفر برسد که دانش بشری تا حدودی توانسته بر تهدیدات طبیعی مسلط شود.

جلالی با اشاره به تهدیدات غیرطبیعی افزود: ما در مقطعی هستیم که فناوری‌ها به سرعت در حال پیشرفت است و اثر دکترین‌ها و استراتژی‌ها کم شده است و جای خود را به تکنولوژی‌های نوین داده‌اند.

وی با بیان این که فناوری‌های نو برای صاحبان فناوری اشراف، قدرت، ثروت و اقتدار تولید می‌کنند و در کنار سرویس‌ها و خدمات تهدیدها را هم به همراه دارد گفت: تهدیدات امروز تهدیداتی پویا، روزآمد و فناورانه است، لذا شناخت این تهدیدات تا حدودی کار را مشکل می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در پدافند زیستی سه دسته تهدید داریم، افزود: ابتدا تهدیدات طبیعی است، تهدیدات زیستی که بدون دخالت انسان صورت می‌گیرد مانند بیماری، دیگری بیوتروریسم یا تروریسم زیستی است که در آن از موجودات زنده برای اهداف امنیتی و سیاسی گروه‌های خاص استفاده می‌شود و دیگری جنگ زیستی است، جنگی که در حوزه زیست و توسط یک کشور انجام می‌شود.

جلالی ادامه داد: ‌مراکز زیستی و آزمایش‌های زیستی سطح پیشرفته‌ای که برخی کشورها از جمله آمریکا دارند می‌تواند سلاح زیستی تولید کند؛ مهندسی ژنتیک برای اهداف مورد نظر یک سلاح زیستی است.

وی با بیان اینکه مقابله با یک بیماری همه‌گیر با مقابله با جنگ زیستی متفاوت است گفت:‌ یکی از نقاط ضعف ما در قدرت تشخیص است که بسیار اهمیت دارد لذا ساماندهی و ارتقای قدرت تشخیص بسیار مهم است.

جلالی افزود: در جنگ زیستی فاعل و حمله‌کننده مجهول است و هیچ کشوری آن را اعلام رسمی نمی‌کند لذا باید شواهد و قرائن بررسی شود تا به نتیجه رسید؛ به عنوان مثال دستکاری ویروس ابولا با توجه به شواهد در اختیار یک یا دو کشور است که متهم هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه جنگ زیستی اهداف پنهان دارد گفت: نباید پروژه‌ها و تهدیدت زیستی را از نظام درمان خارج کنیم و از طرفی داشتن بانک اطلاعاتی جامع از ویروس‌ها می‌تواند در مقابله با آن‌ها مؤثر باشد.

جلالی افزود:‌ جنگ زیستی دارای تأثیرات کوتاه، متوسط و درازمدت است به عنوان مثال پروژه یونیکس که دارای تأثیر درازمدت بر مواد غذایی برای کم شدن زاد و ولد در کشورهای مسلمان است در حال اجراست.

وی گفت: ما باید بتوانیم در زمان لازم به صورت سازمان‌دهی شده از ظرفیت‌های موجود بهترین بهره را ببریم و باید سامانه رصد پایش و تشخیص تهدید و هشدار را تقویت کنیم.

جلالی افزود: دو تهدید که به همسایگی ما در عراق رسیده و یا تهدیدات مطرح شده مثل ابولا نیازمند آزمایشگاه رفرنس سطح ۳ و ۴ است.

وی گفت: ما همچنین نیازمند نظام آموزش برای کادر پزشکی هستیم؛ کادر پزشکی ما باید نسبت به تهدیدات آموزش ببیند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: در مکان‌هایی که ما زیرساخت‌های هسته‌ای و شیمیایی داریم باید در اطراف آن‌ها آمادگی‌های لازم برای پذیرش مصدومان و تهدیدات وجود داشته باشد.

وی گفت: رفتار آمریکایی‌ها درباره ابولا نوعی بی‌تفاوتی نسبت به یک تهدید فراملی است؛ آن‌ها تنها به دنبال مراقبت از خودشان هستند، لذا باید استقلال و خوداتکایی را در تشخیص تهدید در کشور ارتقاء دهیم.

جلالی افزود: قرارگاه زیستی غیرعامل آمادگی دارد در زمان غیرلازم همه ظرفیت‌های کشور از جمله نیروهای مسلح در جهت مقابله با تهدیدات زیستی را پای کار بیاورد.

وی گفت: ما باید قدرت تولید مستقل دارو و واکسن را داشته باشیم و شرکت‌های دانش‌بنیان را در این حوزه تقویت کنیم؛ ما نیازمند یک نظام قرنطینه قوی در کشور هستیم.
https://taghribnews.com/vdcbz5b8srhbz5p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی