تاریخ انتشار۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۶
کد مطلب : 184975

عملیات آزادسازی تکریت و چندنکته تحلیلی

عملیات آزادسازی شهر«تکریت» بزرگترین عملیات نیروهای عراقی از زمان یورش تکفیری‌های داعش به عراق است که در آن، 30 هزار نفر از نیروهای عشایر، بسیج مردمی و ارتش عراق (از جمله 8000نفر از اهل سنت عراق) دوشادوش یکدیگر، مشغول جنگ با گروهک تروریستی داعش هستند
عملیات آزادسازی تکریت و چندنکته تحلیلی
   عملیات آزادسازی شهر«تکریت» مرکز استان صلاح الدین عراق، روز یکشنبه دهم اسفند ماه از سه ‌محور آغاز شد. دراین عملیات ، 30 هزار نفر از نیروهای عشایر، بسیج مردمی و ارتش عراق می کوشند تا مناطق مرکزی و شمالی استان صلاح الدین را از وجود گروهک تروریستی داعش، پاکسازی کنند؛ استان صلاح الدین درشمال بغداد و  بر سرراه  بغداد- موصل قرار دارد و از این لحاظ، «دروازه فتح و آزادسازی موصل»   (مرکز خلافت داعش) نیز نامیده می شود. مرکز این استان یعنی شهر «تکریت»، زادگاه صدام و برخی دیگر از صاحبمنصبان حزب منحله بعث بوده و پیش از اشغال ، حدود 260 هزار نفر جمعیت داشته است. وجود شهر مقدس «سامرا»  درجنوب استان صلاح الدین، عبور رود دجله از این استان (درکنار شهر تکریت)، و همچنین وجود برخی از چاه های نفت، از دیگرعوامل اهمیت این استان تلقی می شود.  
 
  1. 1-عملیات آزادسازی شهر«تکریت» بزرگترین عملیات نیروهای عراقی از زمان یورش تکفیری‌های داعش به عراق است که  در آن، 30 هزار نفر از نیروهای عشایر، بسیج مردمی و ارتش عراق (از جمله 8000نفر از اهل سنت عراق) دوشادوش یکدیگر، مشغول جنگ با گروهک تروریستی داعش هستند. عملیاتی که می توان آن را تجربه و مقدمه ای لازم برای عملیات بزرگ آزادسازی موصل دانست، بخصوص آنکه، شکست داعش در شهر تکریت (مرکز استان صلاح الدین)، شهر موصل را که مرکز فعالیت آن هاست، شدیدأ، آسیب پذیرتر و به همین نسبت، بغداد و سامرا  را  امن تر می سازد.     
    2-باوجود تبلیغات تفرقه افکنانه و پرحجم رسانه های وابسته به ارتجاع عربی، که تعابیر رسانه های لندن و واشنگتن را در خصوص مناسبات میان شیعیان و اهل سنت عراق بکارمی برند و  نبرد آزاد سازی استان صلاح الدین و شهرتکریت (مرکز آن) را  به صورت وارونه ای منعکس می کنند؛ شخصیت های مذهبی و رجال سیاسی اهل سنت عراق در مصاحبه های خبری خود تاکید کرده اندکه : «عملیات آزادسازی صلاح‌الدین، نشانه‌ای بارز از وحدت ملی مردم عراق است و هیچ گونه رنگ و بوی طائفی ندارد زیرا که نیروهای مردمی ازجمله طوائف ساکن «تکریت»، دوش به دوش عشایر و ساکنین استان صلاح الدین با تروریست‌های داعش می‌جنگنند.» (سخنان منیر الجبوری، عضو شورای استانداری صلاح الدین و از رجال سیاسی اهل سنت)
    3- همزمان با عملیات آزادسازی شهر«تکریت»، نبردهای مسلحانه علیه مواضع گروهک تروریستی داعش در استان الانبار واقع در غرب عراق نیز ادامه دارد؛ نبردهایی که گروهک تروریستی داعش را ناگزیر ساخته تا از 7000تن از نیروهای خود در سوریه بخواهد تا به کمک آن ها بشتابند. این درحالی است که افراد این گروهک، از رویارویی مستقیم با ارتش و نیروهای مردمی عراق پرهیز می کنند و برای حفاظت از مواضع خود، به  تله های انفجاری و بمب های کنارجاده ای متوسل می شوند   
    4- همکاری مردم تکریت با ارتش و نیروهای مردمی عراق، بیانگر آنست که آن ها نیز  همزمان با استقرار و اقامت افراد داعش در این شهر، به ماهیت واقعی آن ها پی برده اند و از اعتقادات  ضداسلامی و وابستگی های آن ها به محافل سرمایه داری جهانی و محافل صهیونیستی مطلع شده اند. این درحالی است که با افشای ماهیت گروه تروریستی داعش، در سطوح منطقه ای و جهانی نیز، تقاضای عمومی برای سرکوب این گروهک، به شدت افزایش یافته و به همین نسبت حامیان خارجی آن ها را در کمک رسانی به داعش، با دشواری روبرو ساخته است .
https://taghribnews.com/vdcbzab8srhbw9p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی