تاریخ انتشار۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : 180276
استاد دانشگاه کمبریج منتشر کرد ؛

جدیدترین کتاب درباره شیعیان عربستان

تنا-لندن
دولت عربستان سعودی در تلاش است تا شیعیان را "دیگران" و "غیر خودی" نشان دهد و تبعیض فرقه گرایان علیه تشیع، کاملا رایج است که همین موضوع، به تقویت هویت شیعیان منجر شده است.
جدیدترین کتاب درباره شیعیان عربستان

کتاب "سعودی های دیگر :تشیع،اختلاف وفرقه گرایی"عنوان جدیدترین کتاب دکتر توبی متیسن (Toby Matthiesen)، استاد دانشگاه کمبریج است که درباره تشیع سیاسی در شرق عربستان سعودی، از قرن نوزدهم تاکنون، به تازه گی منتشر شده است.
به گزارش خبرنگار تقریب(تنا) از لندن، کتاب دکتر متیسن که در ماه جاری میلادی منتشر شد ، قرار است درمراسمی هفتم بهمن در دانشگاه لندن رونمایی شود .
وی در این کتاب با بهره برداری از منابع عربی کم تر شناخته شده، بررسی میدانی گسترده در عربستان سعودی و مصاحبه با فعالان اصلی، تجارب دشوار زیستن یک شیعه را در قلمرو دولت وهابی، نشان می دهد و چگونگی جنبش سیاسی شیعیان را به منظور تغییر وضعیت خود، آشکار می سازد .
دکتر متیسن می نویسد بسیاری از شیعیان، از عفو سال 1993 بهره بردند و موقعیت خود را در جامعه مدنی و فضای عمومی جامعه عربستان سعودی، تثبیت کردند و از سال 2011، تظاهرات جدید شیعیان، دوباره دولت این کشور را به چالش کشید .
به نوشته استاد دانشگاه کمبریج، دولت عربستان سعودی در تلاش است تا شیعیان را "دیگران" و "غیر خودی" نشان دهد و تبعیض فرقه گرایان علیه تشیع، کاملا رایج است که همین موضوع، به تقویت هویت شیعیان منجر شده است. وی می نویسد استان شرقی مملو از نفت شرق عربستان سعودی، از منظر ژئوپولیتیک، بسیار مهم است اما نقش این منطقه در سیاست های منطقه ای و امنیت خلیج فارس، ناشناخته مانده است.
شماری از خوانندگان این کتاب، آن را به سبب داشتن تحلیل بسیار دقیق از شیعیان عربستان سعودی، ستوده اند .
آنان نوشته اند که دکتر متیسن با اطلاعات زبان شناختی گسترده، دانش چند وجهی، مهارت های تحلیل و درک عمیق، توانسته است در این کتاب، یکی از پیچیده ترین اقلیت ها را در جهان عرب، تشریح کند.
تعدادی از خوانندگان نیز در معرفی این کتاب، از دانش فهم تاریخی پدیده ها و آشنایی نویسنده با سیاست های داخلی و منطقه ای معاصر، نام برده اند. توبی متیسن، پژوهشگر مطالعات خاورمیانه در دانشکده پمبروک (Pembroke) دانشگاه کمبریج است.
 وی پیش از این، کتاب "فرقه گرایی در خلیج فارس: بحرین، عربستان سعودی و بهار عربی که نبود"
(Sectarian Gulf: Bahrain, Saudi Arabia, and the Arab Spring that Wasn’t) را در سال 2013 میلادی منتشر کرده است.
کتاب سعودی های دیگر: تشیع،اختلاف وفرقه گرایی، در 292 صفحه، ژانویه 2015 به بهای 99/19 پوند به بازار عرضه شد .
https://taghribnews.com/vdcbzgb80rhbw5p.uiur.html
مرجع : خبرنگار تنا- لندن
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی