تاریخ انتشار۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : 213036

نکات راهبردی مورد تاکید مقام معظم رهبری در دیدار سران کشورها

اگر مجموعه ای متشکل از کشورهای اسلامی که دارای دیدگاههای مشترک هستند تشکیل شود، این کشورهای اسلامی می توانند در مسائل مهم دنیای اسلام تأثیرگذار باشند و برای مشکلات منطقه و با مبارزه با تروریست ها، اقدامات عملی انجام دهند.
نکات راهبردی مورد تاکید مقام معظم رهبری در دیدار سران کشورها
  
     مقام معظم رهبری در دیدار این هفته روسای جمهور ترکمنستان، ونزوئلا، نیجریه، روسیه، عراق، بولیوی و همچنین نخست وزیر الجزایر، به موضوعات و نکات مهمی اشاره کردند که هرکدام به سهم خود علاوه بر زمینه سازی برای تقویت روابط دوجانبه، محوری ترین چالش های کنونی درسیاست خارجی کشورها را تبیین کرده و راه حل های آن را نیز تشریح می کند. این موضوعات که ابعادی از آن به تناسب شرایط کشورها، در  دیدار سران کشورها مطرح شده اند به صورت کلی به صورت زیر دسته بندی می شوند:
      الف- سیاست های آمریکا و ضرورت مقابله با آن
     ب- ماهیت گروه های تکفیری وچگونگی مقابله با آن ها 
     ج- حمایت ایران از حرکت های مردمی واستقلال طلبانه  در سراسر جهان
     د- ضرورت همکاری های بیشتر بین کشورهای اسلامی
     هـ- ضرورت تشکیل مجموعه ای کشورهای اسلامی  دارای دیدگاه مشترک
 
*****
 
 
سیاست های آمریکا و ضرورت مقابله با آن در کلام  رهبری
 
 
در دیدار رئیس جمهور نیجریه
 
  • - آمریکا در پشت پرده ایجاد تروریست هایی نظیر داعش قرار دارد و به همین علت، ائتلاف های جهانی مدعی مبارزه با جریان های تروریستی ( که آمریکا عضوی ازآن است ) به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند.
    - امریکایی ها  به طور مستقیم به داعش کمک می‌کند و امید بستن به همکاری و کمک امریکا و غرب در مبارزه علیه جریان های تروریستی نظیر داعش و بوکوحرام نادرست است.
     
 
در دیدار رئیس جمهور عراق
 
  • - عراق، روابط خارجی خود با کشورهای دیگر از جمله امریکا را باید براساس مصالح و منافع مردم این کشور تنظیم کند.
    - نباید به امریکایی ها اجازه داد تا عراق را همچون ملک شخصی خود تصور کنند و هر صحبتی را بیان و هر اقدامی را انجام دهند.
    - جوانان عراق که بیدار شده و به قدرت و توانایی خود پی برده اند، قطعاً زیر بار سلطه امریکا نخواهند رفت.
     
 
در دیدار نخست وزیر الجزایر
 
  • - موضوع داعش و تروریست هایی که با نام اسلام در سراسر منطقه پراکنده شده اند، یک موضوع عادی و طبیعی نیست؛ بلکه این تروریست ها بوجود آورده شده اند و مورد حمایت آمریکا و دیگر شمنان اسلام هستند.
 
 
در دیدار رئیس جمهور روسیه
 
  • - جمهوری اسلامی ایران، هیچ اعتمادی به امریکایی‌ها ندارد و با چشمان باز، رفتار و عملکرد دولت امریکا را در قضیه  هسته ای تحت نظر دارد.
    - امریکایی‌ها همیشه تلاش می‌کنند رقبای خود را در موضع انفعال قرار دهند
    - نقشه بلندمدت امریکا در منطقه،جبران خلأ تاریخی تسلط نداشتن بر غرب آسیا و تهدیدی برای  همه ملت ها و کشورها به‌ویژه ایران و روسیه است.
    - امریکایی‌ها و دنباله‌های آن ها، در مسئله سوریه درصددند اهداف تحقق نیافته خود از راه نظامی را، در عرصه سیاسی و پای میز مذاکره محقق کنند که باید با هوشمندی و از موضع فعال، جلوی این کار را گرفت.
    - اصرار امریکایی‌ها بر رفتن بشار اسد یعنی رئیس‌جمهور قانونی و منتخب مردم سوریه از جمله نقاط ضعف سیاست های اعلامی واشنگتن است.
    - امریکایی‌ها از دیپلماسی شرافتمندانه برخوردار نیستند و کمک های باواسطه و بی‌واسطه آن ها به گروه های تروریستی از جمله داعش، از دیگر نقاط ضعف آشکار سیاست های امریکا است.
     
 
در دیدار رئیس جمهور ونزوئلا
 
  • - آمریکا سیاست های طمع ورزانه ای را  در قبال آمریکای لاتین بکار می برد و هدف آمریکا  از فشار  بر ونزوئلا،  نابودکردن مقاومت الهام بخش دولت و  ملت این کشور است.

     
در دیدار رئیس جمهور بولیوی
 
  • - سیاست امریکا در دنیا و همچنین در منطقه امریکای لاتین تغییر هویت بومیان و جوانان، با استفاده از شیوه‌های جدید ارتباطی است
    - اگر امریکایی‌ها بتوانند فکر جوانان را به «فکر امریکایی» تبدیل کنند، آنگاه بدون نیاز به کودتای نظامی و اقدامات سخت، بر کشورها مسلط خواهند شد.
    - تقویت هویت بومی و شناساندن ارزش ها به جوانان، راه مقابله با سیاست امریکا درتغییر هویت بومیان و جوانان است.
 
*****
 
 
ماهیت گروه های تکفیری وچگونگی مقابله با آن ها  در کلام رهبری
 
 
در دیدار رئیس جمهوری ترکمنستان :  

          
  • - جنایات وحشیانه جریان های تروریستی در سر بریدن و سوزاندن انسان ها، نشانه بیگانگی کامل این جریان ها از اسلام است . اسلام، دین برادری، محبت و خیرخواهی برای دیگران است و این جنایات هیچ ربطی به اسلام ندارد.
    - در تقابل با وحشی‌گری و تروریسم خشن داعش و گروه های تکفیری نظیر آن که به‌نام اسلام این جنایات را انجام می‌دهند، باید به مردم مجال فعالیت های اسلامی صحیح داده شود و بهترین راه خنثی کردن نفوذ این جریان ها، تقویت حرکت های فکریِ اسلامیِ معتدل و عقلانی است.

 
در دیدار رئیس جمهوری  نیجریه :
 
  • - بر اساس اطلاعات دقیق، در عراق، امریکایی ها و برخی کشورهای مرتجع منطقه به طور مستقیم به داعش کمک می‌کنند و نقش مخرّبی دارند. امید بستن به همکاری و کمک امریکا و غرب در مبارزه علیه جریانهای تروریستی نظیر داعش و بوکوحرام را نادرست خواندند
    - «دشمنان صریح اسلام» و «دشمنانی را که به‌نام اسلام با اسلام دشمنی می‌کنند»، دو لبه یک قیچی هستند؛  کشورهای اسلامی در مقابل این دشمنان خطرناک باید با افزایش همکاری ها از هویت و منافع خود حفاظت کنند.
    - افزایش همکاری های کشورهای اسلامی در دفاع از هویت اسلام و مسلمانان را یک ضرورت اساسی است؛ ائتلاف های جهانی مدعی مبارزه با جریان های تروریستی به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند زیرا در پشت پرده ایجاد یا حمایت از تروریست هایی نظیر داعش، همین عوامل مخرّب به خصوص امریکا قرار دارند.
 

 
در دیدار رئیس جمهوری روسیه
 
 
  • - اگر تروریست هایی که این جنایات را در سوریه مرتکب می‌شوند سرکوب نشوند، دامنه فعالیت های مخرّب آن ها به آسیای میانه و مناطق دیگر گسترش خواهد یافت.
     - کمک های باواسطه و بی‌واسطه آمریکایی‌ها به گروه های تروریستی از جمله داعش، از نقاط ضعف آشکار سیاست های آمریکاست . همکاری با کشورهایی که به‌خاطر حمایت از تروریست ها، اعتباری در افکارعمومی منطقه و جهان ندارند، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از دیپلماسی شرافتمندانه برخوردار نیستند.
 
 
در دیدار نخست‌ وزیر الجزایر
 
  •  - موضوع داعش و تروریست هایی که چهره اسلام را تخریب کرده و با نام اسلام در سراسر منطقه پراکنده شده اند، یک موضوع عادی و طبیعی نیست، بلکه این تروریست ها بوجود آورده شده اند و مورد حمایت هستند.
     - حمایت برخی کشورهای اسلامی منطقه از تروریست های داعش موجب تأسف است . کشورهای اسلامی که دلسوز هستند و با یکدیگر تفاهم بیشتری دارند، می توانند با گفتگو و همکاری، به راه حل عملی برای مقابله با تروریست ها برسند.
    - اگر مجموعه ای متشکل از کشورهای اسلامی که دارای دیدگاههای مشترک هستند تشکیل شود، این کشورهای اسلامی می توانند در مسائل مهم دنیای اسلام تأثیرگذار باشند و برای مشکلات منطقه و با مبارزه با تروریست ها، اقدامات عملی انجام دهند.
https://taghribnews.com/vdcc11qie2bqsx8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی