تاریخ انتشار۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۶
کد مطلب : 292237
//سفرنامه اربعین//(3)

بغداد، حله و نجف

تنا – اختصاصی
برای نماز مغرب به بغداد و حرم کاظمین رسیدیم. آنچه در این دو روز مشهود بود کاهش ملموس ایست و بازرسی ها و به قول عراقی ها سیطره بود. این نشانه خوبی برای افزایش امنیت هست.
بغداد، حله و نجف
تامین امنیت در کشوری که دچار برخی اختلافات طایفه ای و اعمال خشونت آمیز است و در این ایام منتهی به اربعین تنها دو و نیم میلیون اتباع ایرانی و دهها هزار از اتباع کشورهای دیگر به آنجا می آیند کار بسیار دشواریست.
 
در کنار مضجع شریفین امام موسی بن جعفر الکاظم و امام محمد بن علی الجواد علیهما السلام، قبور بسیاری از افتخارات عالم اسلامی قرار دارد. دوران آبادانی این منطقه از بغداد به دوره تسلط خاندان آل بویه در عراق و ایران بر میگردد. در این دوران که به قرون طلایی تمدن اسلامی در سده های چهارم و پنجم معروف است با مشی تقریبی آل بویه بزرگان اهل سنت و تشیع درخشش علمی جهان اسلام را رقم زده اند. آل بویه در کنار مدارس علمیه، دارالحکمه هایی را بنیان نهاده بودند که گفتگوهای آزاد در حوزه های مختلف حکمت و دانش در آن جریان داشت. از جمله رجال بزرگی که امروز در کاظمین مدفونند می توان از سید مرتضی علم الهدی، سید رضی و استاد این دو، شیخ مفید نام برد. سقوط بغداد در نیمه قرن پنجم توسط سلجوقیان پایان این دوره طلایی بود.
 
برای ما ایرانی ها هم حرم کاظمین جذابیت ویژه ای دارد. پدر و پسر امام رئوف ما، علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء ، حضور دارند و بیش از همه اماکن شریفه، اینجا بوی حرم رضوی را می دهد.
 
در راه نجف توقفی در حله داشتیم. حله هم در مقطع طولانی دانشمندان بزرگی را پرورش داده، و از شهرهایی اصلی تولید دانش به خصوص در حوزه فقه و کلام جهان اسلام بوده است. محقق حلی که اولین بار فقه شیعی را تبویب کرد، خواهر زاده اش علامه حلی و پسر علامه، فخرالمحققین در کنار ابن فهد حلی از دانشمندان بزرگ این خطه می باشند.
 
موکب های حله هم اغلب برای شام با کباب عراقی و ترکی از زایرین پذیرایی می کردند که برای ما و همراهانمان هم جذاب بود. ساعت یک بامداد یک شنبه به نجف اشرف رسیدیم.
 
ادامه دارد...
https://taghribnews.com/vdcc1iqim2bqoi8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی