تاریخ انتشار۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۳۱
کد مطلب : 169838
دکتر روحانی در دیدار با رییس‌جمهوری عراق:

همه اقوام و مذاهب اعم از شیعه، سنی و کرد باید در حکومت عراق سهم داشته باشند/ عراق قدرتمند، عراق واحد است

رئیس جمهور کشورمان در ادامه دیدار های خود در در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با رؤسای جمهور عراق و سوئیس ، نخست وزیرگرجستان و وزیر امور خارجه آلمان دیدار و گفت و گو کرد.
همه اقوام و مذاهب اعم از شیعه، سنی و کرد باید در حکومت عراق سهم داشته باشند/ عراق قدرتمند، عراق واحد است
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار "فواد معصوم" رییس‌جمهوری عراق، گفت: تفرقه و تجزیه عراق به نفع ملت عراق و منطقه نیست و همه اقوام و مذاهب اعم از شیعه، سنی و کرد باید در حکومت این کشور سهم داشته باشند.

رییس‌جمهوری، ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه ملت عراق با تلاش خود و کمک کشورهای دوست به برقراری امنیت در کل عراق دست یابند، گفت: موفقیت، رفاه و امنیت عراق خواسته جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر روحانی با ابراز خرسندی نسبت به تحولات سیاسی عراق و تشکیل دولت جدید و پارلمان این کشور، گفت: در ایران، همه در مساعدت به عراق اتفاق‌نظر دارند و امیدواریم عراق با ثبات در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی، موفقیت‌های مردم و ارتش عراق در برابر تروریست‌ها در روزهای اخیر را قابل توجه خواند و با اشاره به همکاری ایران در این زمینه، گفت: برای مردم ایران قابل تحمل نیست که شهرهای اصلی و مذهبی عراق مورد تعرض تروریست‌ها قرار گیرد.

دکتر روحانی افزود: میان امنیت ایران و عراق تفاوتی نیست. دو ملت، تاریخ و منافع و دین مشترک دارند و بر همین اساس باید در مسائل مختلف در کنار یکدیگر باشند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه اراده ایران بر توسعه روابط با کشورهای همسایه در همه زمینه‌ها است، گفت: عراق جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد و ایران با توجه به ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می‌تواند شریک خوبی برای عراق باشد.

فواد معصوم، رییس جمهوری عراق نیز در این دیدار، علایق مشترک تاریخی و فرهنگی دو کشور را دیرینه و محکم ارزیابی کرد و گفت: به نظر ما این مناسبات باید همواره توسعه و گسترش یابد.

وی با یادآوری نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از معارضین علیه صدام، گفت: امروز نیز فراموش نمی‌کنیم که بخاطر حمایت‌های مستمر ایران، خطر گروه‌های تروریستی نظیر داعش مرتفع شده است.

رییس‌جمهوری عراق با تجلیل از موضع برادرانه و صادقانه ایران تاکید کرد: عراق اکنون به سمت ثبات سیاسی پیش می‌رود به طوری که نمایندگان سلیقه‌های سیاسی در خصوص مسائل ملی نظیر مبارزه با داعش متحد شده‌اند.

دیدار دکتر روحانی و وزیر خارجه آلمان
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر پنج شنبه به وقت نیویورک در دیدار با وزیر امور خارجه آلمان، گفت: منافع طرفین ایجاب می کند که گام های نهایی هر چه سریعتر برداشته شوند و در عین حال حقوق ملت ایران نیز بدون تبعیض و بر اساس قوانین بین المللی رعایت شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: چارچوب توافق موقت ژنو باید مبنای توجه همه طرفین باشد، سطح غنی سازی باید در چارچوب نیازهای ایران باشد؛ بر این اساس باید هر چه سریعتر مسئله را حل و فصل کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به نقش موثر آلمان در دوران مذاکرات تروییکای اروپا با تهران، از وزیر امور خارجه این کشور خواست تا به عنوان عضو ۱+۵، تحرک لازم برای بالا بردن اراده طرف مقابل جهت ادامه صحیح مسیر مذاکرات تا نقطه مطلوب را نشان دهد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: مذاکره و گفت و گو بهترین شیوه برای رسیدن به نتیجه نهایی است و اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد دستیابی به توافق امکان پذیر است.

رییس جمهوری در بخش دیگر سخنانش با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه ایران و آلمان، اظهار امیدواری کرد دو طرف رونق بیشتری به مناسبات خود بدهند و در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله مقابله با افراطی گری و خشونت همکاری بیشتری داشته باشند.

"فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر امور خارجه آلمان در این دیدار که در محل اقامت رییس جمهوری برگزار شد، فرصت مجمع عمومی سازمان ملل را برای تبادل نظر کشورها در حاشیه اجلاس مغتنم شمرد و گفت: برداشت بنده به عنوان کسی که سالهاست پیگیر مسئله هسته ای ایران بوده، این است که ما هرگز تا این حد به حل مسئله نزدیک نبوده ایم.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته مذاکرات ایران و ۱+۵ به لطف تلاش های ایران با جدیت و پیشرفت واقعی روبرو بوده است، گفت: ما اکنون اجازه نداریم که این مذاکرات را به شکست بکشانیم.

وزیر امور خارجه آلمان با تحلیل وقایع بین المللی، از منازعات بی سابقه و گسترش تهدیدات در همه قاره ها سخن به میان آورد و گفت: وضعیت جهان در ۴۰ سال گذشته هیچ گاه تا به این حد انفجاری نبوده و حتی نهادهای بین المللی هم که مسئولیت حل و فصل منازعات را دارند، نتوانسته اند در این زمینه کار قابل توجهی انجام دهند.

وزیر امور خارجه آلمان، با اذعان بر نقش ایران در حل مسائل خاورمیانه، گفت: حل و فصل موضوع هسته ای زمینه همکاری بیشتر با ایران را برای حل مسائل منطقه ای و جهانی مهیا می‌کند.

وی همچنین با اشاره به روابط سنتی و دوستانه دو کشور، اظهار داشت: آلمان تمامی مساعی خود برای دستیابی به توافق جامع هسته ای را به کار خواهد بست.

دیدار دکتر روحانی و رییس‌جمهوری سوییس
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی همچنین در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در دیدار با رییس‌جمهوری سوئیس، گفت: ایران تمام نظارت‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را پذیرفته است و باید از حقوق آن نیز بهره‌مند شود.

رییس‌جمهوری، تبعیض نسبت به بهره‌مندی کشورها از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را غیرقابل پذیرش عنوان کرد و گفت: معتقدم عبور از این موضوع در چارچوب مقررات بین‌المللی، پله‌ای برای همکاری و مشارکت در مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی است.

دکتر روحانی با اشاره به هشداری که سال گذشته نسبت به گسترش خشونت و افراطی‌گری خطاب به برخی رهبران اروپا مطرح کرده است، گفت: در آن زمان کسی باور نمی‌کرد که افراطی‌گری تا به این حد بروز و ظهور پیدا کند اما امروز شاهد هستیم که وقتی به تروریست‌ها کمک شد و قدرت پیدا کردند، خشونت خود را گسترش دادند.

رییس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: دولت‌هایی که بخواهند از این گروه‌ها استفاده ابزاری کنند پشیمان خواهند شد. اگر روزی همه رهبران جهان به این نقطه اشتراک برسند که امنیت و توسعه یک فرآیند جمعی است و به اراده جمعی نیاز دارد، شرایط عمومی جهان هم تحول خواهد یافت.

رییس‌جمهوری گفت: توسعه یک کشور در حالی که همسایگان فقیر و عقب‌مانده باشند، پایدار و مطلوب نیست؛ تحریم هم به دلیل ماهیت تبعیض‌آمیز و غیر انسانی، باعث بدبینی مردم نسبت به کشورهایی است که اعمال تحریم کرده‌اند.

دکتر روحانی، با اشاره به روحیه صلح‌جویی ملت سوئیس، گفت: باید از این زیربنای فرهنگی خوبی که وجود دارد در جهت توسعه روابط استفاده کرد.

رییس‌جمهوری، علاقمندی برای توسعه مناسبات دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی را یادآور شد و افزود: بسیاری شرکت‌ها در حوزه انرژی باید بتوانند آزادتر فعالیت کنند و مشکلی در خصوص همکاری‌های انسان‌دوستانه و دارو نیز نباید وجود داشته باشد.

"دیدیه بورکهالتر" رییس جمهوری سوئیس نیز در این دیدار، با تأکید بر اینکه اعتماد میان کشورها بر اساس مکانیزهای بین‌المللی ایجاد و با گفت‌وگو تعمیق پیدا می‌کند، گفت: ما از تلاش‌های ایران برای ایجاد اعتماد متقابل قدردانی می‌کنیم.

وی درباره تحولات خاورمیانه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از بازیگران مهم منطقه است و از نظر دولت سوئیس، باید در هر نشست و فرآیندی که درباره تحولات خاورمیانه برگزار می‌شود حضور پیدا کند.

رییس‌جمهوری سوییس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵، اظهار امیدواری کرد، راه‌حلی برای دستیابی هر چه سریعتر به توافق نهایی حاصل شود.

دیدار دکتر روحانی ونخست وزیر گرجستان
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در دیدار با نخست وزیر گرجستان، آمادگی ایران برای همکاری در حوزه انرژی، گاز، آب و حمل و نقل با این کشور را اعلام کرد.

دکتر روحانی افزود: اجرای طرح اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از علایق مشترک دو کشور بوده که باید با اراده طرفین عملیاتی شود.

رییس جمهوری، با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی گرجستان، گفت: ثبات، امنیت و توسعه گرجستان خواست ایران است و دو کشور می توانند در این زمینه نیز همکاری مناسبی داشته باشند.

دکتر روحانی با تاکید بر توسعه همکاری های دو جانبه تهران – تفلیس در حوزه های فرهنگی، ورزشی و مبارزه با مواد مخدر، خواستار گسترش همکاری های منطقه ای برای اهداف توسعه و امنیت دو کشور و منطقه شد.

"ایراکلی غاریبا شویلی" نخست وزیر گرجستان نیز در این دیدار، با یادآوری روابط دیرینه و تاریخی دو کشور، گفت: ایران و گرجستان می توانند با همکاری یکدیگر حجم مبادلات تجاری، فرهنگی و ارتباطات مردمی را چند برابر کنند.

وی اجرای طرح های استراتژیک نظیر احداث خط لوله گاز و آب و توسعه حمل و نقل را زمینه ساز توسعه بیشتر همکاری های اقتصادی دانست و گفت: روابط اقتصادی ما در چند سال اخیر افزایش یافته است.

نخست وزیر گرجستان، نقش کمیسیون دو جانبه ایران و گرجستان در طراحی ساز و کارهای لازم برای توسعه مناسبات اقتصادی را مورد اشاره قرار دارد و از سفر رییس پارلمان و وزیر اقتصاد کشورش به تهران به منظور فعال سازی این کمیسیون دو جانبه خبر داد.

وی همچنین ضرورت انسجام کشورهای دنیا در مقابله با مشکلاتی نظیر تروریسم را خاطرنشان ساخت و ابراز خوش بینی کرد که به زودی مذاکرات ایران و ۱+۵ به نتیجه مطلوبی دست یابد.
https://taghribnews.com/vdcc1oqs42bqe48.ala2.html
مرجع : پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی