تاریخ انتشار۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 189737

گزارش حضور آیت الله اراکی در لبنان

آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درسفری به لبنان ضمن شرکت در چندین نشست علمی و فرهنگی با برخی شخصیت های مذهبی این کشوراز طوایف مختلف مسلمان دیدار و با آنان در باره راه کارهای تقویت وحدت و تقریب مسلمانان و رویارویی با اندیشه سیاه تکفیری گفت وگو کرد.
گزارش حضور آیت الله اراکی در لبنان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که روز دوشنبه گذشته در راس هیاتی وارد بیروت پایتخت لبنان شد و عصر جمعه این کشور را ترک کرد در مدت حضور خود در لبنان با در چندین همایش حضور پیدا کردند و دیدار هایی نیز با شخصیت های دینی لبنان و همچنین چندین گفت و گوی رسانه انجام دادند.

وی درنخستین برنامه این سفر خود به لبنان در دومین نشست کمیته خبرنگاران وحدت گرا شرکت و با بیان اینکه "تکفیر نمود واقعی تفرقه در جامعه اسلامی است"، تاکید کرد: که شریعت نبوی ما را از تفرقه و چند دستگی برحذر داشته است.


وی اظهارداشت: خاستگاه جامعه شناسی اسلامی نجف اشرف و قم است و باید به این علم که همچنان ناشناخته مانده مانند دیگر مبانی ، ارزش ها و باورها اهتمام ورزیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: آینده جامعه بشری كه با وحدت و الفت عجین شده، خوب و نورانی خواهد بود و این الفت بشری با الفت در جامعه اسلامی آغاز می شود و این قانون، آن چیزی است كه بدان ایمان داریم.
 
آیت الله اراكی در ادامه تاكیدكرد: فعالیت وحدت گرای ما در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی زمانی آغاز شد كه رهبران ما پرچم وحدت اسلامی را برافراشتند و این اقدام از ضرورتی اجتماعی و شرعی برخوردار بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم افتتاح همایش بین المللی هرمنوتیک و فهم متون دینی نیز که به ابتکار جامعه المصطفی شعبه لبنان و با حضورعلما و اندیشمندان جهان اسلام و مسیحیت در بیروت پایتخت لبنان برگزار شد، شرکت کرد.

در این همایش یک روزه آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و علما و اندیشمندانی دیگر از کشورهای ایران، لبنان،تونس، مغرب و عراق شرکت و در باره روش فقه اسلامی، تاویل ، تفسیر و فهم متون اسلامی گفت وگو و تبادل نظر کردند.

آیت الله اراکی سخنران اصلی علمی مراسم افتتاح این همایش بین المللی بود که درباره هرمنوتیک و قواعد عمومی فهم متون دینی صحبت کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن بازدید از حوزه رسول اکرم (ص) با مدیران ، اساتید وطلاب آن دیدار و گفت وگو کرد.

جبهه عمل اسلامی لبنان با برگزاری مراسمی از آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و تلاش های او برای تقویت وحدت و تقریب مسلمانان قدردانی کرد.



در این دیدارها و نشست ها بر ضرورت گفت وگو به عنوان بهترین راهکار حل اختلافات و پایان دادن به درگیری ها و بحران ها در جهان اسلام تاکید شد.

آیت الله اراکی همچنین درهمایش وحدت اسلامی – ضروریات و چالش ها که واحد تربیتی حزب الله لبنان برگزار کرد، حضور یافت و سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه "هر امتی خواستار بقا و رشد است تا بتواند در مقابل چالش ها قوی بماند"، گفت: وحدت یک ضرورت عقلانی است قبل از اینکه یک ضرورت شرعی باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهارداشت: وحدت برای جامعه اسلامی یک ضرورت است تا بتواند با چالش ها و فتنه ها مقابله و در مبارزه با تروریست های تکفیری به پیروزی برسد.

براساس این گزارش ، آیت الله اراکی در دیدارهایی جداگانه با شخصیت های ارشد مذهبی لبنان در باره مسائل جهان اسلام با آنان گفت وگو و تبادل نظر کرد.

آیت الله اراکی و شیخ ماهر حمود روحانی برجسته اهل سنت و دبیرکل اتحادیه بین المللی علمای مقاومت دیدار و در باره برنامه های آینده این اتحادیه تبادل نظر و موافقت کردند که کمیته تاسیسی این اتحادیه به زودی در بیروت و همزمان با جشن های آزادسازی لبنان برگزار شود.

دو طرف همچنین موافقت کردند که مقر اصلی اتحادیه علمای مقاومت در شهر صیدا در جنوب لبنان دایر شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین با شیخ عبدالامیر قبلان نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان دیدار و با وی در باره اوضاع جهان اسلام ، تحولات منطقه و راه های فعال سازی طرح هایی برای تقویت وحدت مسلمانان گفت وگو کرد.

وی همچنین با حضور در جنوب لبنان با علامه شیخ عفیف النابلسی از علمای برجسته شیعه لبنان دیدار و گفت وگو کرد.



شیخ النابلسی در این دیدار از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه و جهان یاد کرد که همه کشورهای اسلامی از جمله لبنان می توانند به آن تکیه کنند.

وی اظهارداشت: ما از زمانی که حضرت امام خمینی (ره) رهبر معظم انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی را شناختیم با ایشان بیعت کردیم و بر این بیعت خود باقی هستیم.

این عالم برجسته لبنانی با تاکید به اینکه امروزما یک قدرت بزرگ وبین المللی هستیم،گفت که اطمینان داریم پیروزی نهایی از آن محور مقاومت ضد صهیونیستی است.

براساس این گزارش، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین با شیخ نعیم حسن شیخ عقل طایفه موحدین دروز لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

آیت الله اراکی با قدردانی از شیخ نعیم حسن برای پذیرش دعوت مجمع و اعزام نماینده برای شرکت در کنفرانس اخیر وحدت اسلامی در تهران ابراز امیدواری کرد که این مشارکت در کنفرانس های آینده نیز ادامه یابد تا زمینه فعالیت ها و دیدارهای فرهنگی بین علمای مذاهب مختلف از جمله دروز فراهم شود.

شیخ نعیم حسن نیز از فعالیت های موثر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و ابتکارعمل ها و تلاش های آن برای تقریب مذاهب با تمرکز بر وحدت قدردانی کرد.

وی بر اهمیت گفت وگو و گسترش روح وحدت در مقابل توطئه ها و تشنج آفرینی هایی که منطقه به ویژه مسلمانان را تهدید می کند، تاکید کرد.

همچنین آیت الله اراکی با حضور در منزل شهید عماد مغنیه با خانواده این شهید دیدار و گفتگو کرد.
https://taghribnews.com/vdcc1oqsm2bq4m8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی