تاریخ انتشار۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : 194885

طرفین نزاع یمن امروز در ژنو گردهم می آیند

گروه‌های سیاسی یمنی، دولت مستعفی منصور هادی مورد حمایت ریاض با نظارت دبیرکل سازمان ملل امروز مذاکرات خود را در ژنو درباره بحران یمن آغاز می کنند. این نشست با سخنرانی بان کی مون و سخنرانی‌های جداگانه دو هیئت مذاکره کننده آغاز می شود.
طرفین نزاع یمن امروز در ژنو گردهم می آیند

خبرگزاری تقریب (تنا) به نقل از خبرگزاری رسمی یمن سبأ، هیئت سیاسی انصارالله بعد از اینکه با مشکلاتی در جیبوتی برای گرفتن مجوز عبور از مصر روبرو شد، قرار است امروز برای مشارکت در این نشست، وارد ژنو شود.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله اعلام کرد: عزیمت اعضای هیئت این جنبش به ژنو بعد از آن صورت گرفت که اسماعیل ولد الشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل به ما اطمینان داد که گفتگوها بین گروه‌های یمنی خواهد بود و هیچ طرف خارجی در آن حضور ندارد.

«احمد فوزی» سخنگوی سازمان ملل در ژنو اعلام کرد: مذاکرات شامل اعضای هیئت کنگره ملی یمن، انصارالله، حزب «لقاء مشترک» (دیدار مشترک که ائتلافی از 7 حزب داخلی یمن است) و جنبش مسالمت آمیز جنوب خواهد بود.

یک منبع مسئول در کنگره ملی یمن به پایگاه الخبر، گفت: هیئت کنگره ملی در ژنو شامل «عارف الزوکا» دبیر کل کنگره ملی، «یاسرالعواضی» و «فائقه السید» معاونان دبیرکل، «یحی دوید» عضو کمیته جوانان و دانشجویان در کنگره ملی، نمایندگان این حزب خواهند بود و «ناصر النصیری» دبیر کل حزب جبهه ملی به نمایندگی از احزاب ائتلاف ملی دمکراتیک در این نشست مشارکت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش «ابوبکر القربی» معاون دبیر کل کنگره ملی در بخش اندیشه و فرهنگ این حزب نیز در ژنو به هیئت کنگره ملی خواهد پیوست.

«احمد فوزی» در خصوص محتوای گفتگوهای مشورتی گفت: مبنای گفت‌وگوها همان مسائلی است که طی  چند هفته اخیر گروه‌های سیاسی یمن و اسماعیل ولد الشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور این کشور بر سر آن به توافق رسیده‌اند. مبانی گفت‌و‌گوها شامل مسائل سیاسی بحران یمن خواهد بود. وی با اشاره به بحران انسانی موجود در یمن از تمامی گروه های سیاسی این کشور خواست تا با حسن نیست و بدون پیش شرط و با احترام متقابل به ژنو وارد شوند تا همگی به این بحران پایان دهیم.

بنابر اعلام سازمان ملل پیش بینی شده است این گفت‌وگوها 3 روز به طول بینجامد و در آن عبد ربه منصورهادی به همراه 14 نماینده از دوطرف نزاع حضور خواهند داشت.
پیش از این سازمان ملل اعلام کرده بود که کنفرانس ژنو درباره بحران یمن در 24 مردادماه (14 ژوئن) در ژنو برگزار می‌شود که بعد از تاخیر یکی از هیئت‌ها به روز دوشنبه موکول شد.
عربستان سعودی از ششم فروردین گذشته به‌ بهانه بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن مناطق مختلف این کشور را آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای و موشکی خود قرار داده است که این حملات با وجود هشدار مکرر مجامع بین المللی از جمله کمیته بین المللی صلیب سرخ نسبت به وقوع فاجعه انسانی در یمن، همچنان ادامه دارد و تاکنون در این حملات بیش از 4هزار نفر شهید و بیش از 7هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.
بنا بر اعلام یونسکو در حملات عربستان بیش از نیم میلیون یمنی آواره شده‌اند و 20 میلیون نفر از یمن یعنی 80 درصد از جمعیت این کشور نیاز به کمک دارند.
https://taghribnews.com/vdcc40qsp2bqo48.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی