تاریخ انتشار۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۳
کد مطلب : 206386

فرضیات واحتمالات مطرح در خصوص علل حادثه تلخ منا

فرضیات واحتمالات مطرح در خصوص علل حادثه تلخ منا، باید مورد توجه هیئت های حقیقت یابی که از جانب کشورهای اسلامی به عربستان اعزام می شوند، قرار بگیرد و سپس در اختیار محاکم قضایی مربوطه گذاشته شود.
فرضیات واحتمالات مطرح در خصوص علل حادثه تلخ منا
  هرچند رژیم پادشاهی سعودی با به کارگیری انواع ابزار های رسانه ای کوشیده است تا بر اساس روال همیشگی، خود را در حادثه غم انگیز روز عید قربان امسال «منا» نیز، مبرا نشان دهد وحتی با فرافکنی های مختلف، گناه نابخشودنی جان باختن صدها تن از حجاج بیت ا.. الحرام را به دیگران نسبت دهد؛ ولیکن در خصوص علل و عوامل این فاجعه مصیبت بار، فرضیات متعددی مطرح شده وشاهدان عینی، صاحب نظران حاضر در صحنه و آگاهان به روند برگزاری مناسک حج، احتمالات قریب به یقینی را در این باره، مطرح کرده اند که قاعدتا باید مورد توجه هیئت های حقیقت یابی که از جانب کشورهای اسلامی به عربستان اعزام می شوند، قرار بگیرد و سپس در اختیار محاکم قضایی مربوطه گذاشته شود.
 
فرضیات واحتمالات مطرح در خصوص علل حادثه تلخ منا:
 

1- اقدام نیروهای امنیتی سعودی در مسدود کردن دو مسیر از مسیر های سه گانه  فریضه «رمی جمرات»

توضیحات :
  • بنابر اظهارات سخنگوی وزارت کشور سعودی سه مسیر برای عبور حجاج در نظر گرفته شده بود که یک مسیر آن برای حجاج سعودی، یک مسیر برای حجاج کشورهای عربی از جمله کویت، امارات و فلسطین بوده و مسیر سوم که از همه شلوغ‌تر بود برای حجاج آسیایی و آفریقایی در نظر گرفته شده بود. باوجوداین رفتار تبعیض آمیز، این شلوغ ترین مسیر نیز بسته شد:
    الف - پادشاه در کاخش در منا در حال دیدار با مقامات بود و به همین دلیل، دو درب ورودی که در آنجا رمی جمرات برگزاری می‌شد، بسته بودند.
    ب- نیروهای امنیتی نه تنها مسیر حرکت حجاج آسیایی و آفریقایی را بسته بودند؛ بلکه مسیرهای خروج اضطراری را  نیز قفل کرده بودند.
    ج- عبور پسر شاه و رسیدنش به محل اقامت پدر، علت اصلی بسته شدن مسیر حجاج بوده است، آن هم زمانی که وی با کاروان پر خدم و حشم خود وارد این مسیر شد. (هنگام ازدحام حجاج در منا، محمدبن سلمان تصمیم گرفت در این مراسم شرکت کند؛ ولذا با کاروانی شامل 200 نیروی نظامی و 150 نیروی پلیس که وی را اسکورت می کردند، این مسیر را برای حرکت خود انتخاب کرد.)
 
2- بی کفایتی خاندان پادشاهی سعودی
   توضیحات :
کارشناسان وصاحب نظران، در تشریح این بی کفایتی آل سعود، ضمن اشاره به مصادیق آن در سال های گذشته،  واژه های دیگری را  نیز بکار برده اند: مدیریت غلط - مدیریت نالایق - بی لیاقتی - سوء مدیریت. این کارشناسان با بیانی رساتر برعدم برنامه ریزی صحیح  برای اداره حج سخن گفته وچنین امری را نتیجه نادانی، غرور و تکّبر پادشاه وشاهزادگان سعودی دانسته اند.

3- بی توجهی واهمیت ندادن سعودی ها به جان مسلمانان
 توضیح : 
   این علت با واژه های دیگری همانند: بی مسئولیتی،  اهمال‌کاری و بی‌مبالاتی سعودی ها مورد اشاره صاحب نظران قرار گرفته است.

4- تعمّد، ددمنشی و خیانت آل سعود در مدیریت مراسم حج
توضیح :
   در این خصوص عده ای از کارشناسان تاکید دارند که: آل سعود  به طور عمد، در مسیر  اسلام زدایی گام برمی دارد و به موازات آفرینش خشن ترین جنایات توسط گروهک های تروریستی تکفیری که چهره اسلام را به بدترین وجهی مخدوش کرده است، می کوشد تا، چهره بسیار نامطلوبی از باشکوه ترین فریضه اسلامی نیز  ارائه کند.   
 
 
https://taghribnews.com/vdcc4eqie2bqx18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی