تاریخ انتشار۱۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : 255887
//دو خبر از عربستان//

گاردین: شدیدترین "بهار عربی" در انتظار عربستان/ سال 2016 ،سال شکست عربستان در عرصه دیپلماسی خارجی

روزنامه گاردین با اشاره به اوضاع نابسامان اقتصادی عربستان، پیش بینی کرد که شدیدترین بهارهای عربی در راه است.
گاردین: شدیدترین "بهار عربی" در انتظار عربستان/ سال 2016 ،سال شکست عربستان در عرصه دیپلماسی خارجی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، گاردین در سرمقاله امروز سه شنبه خود نوشت: دلایلی که باعث وقوع انقلاب ها شد، تمام نشده، بلکه شدیدتر و وحشتناکتر شده است.  این روزنامه انگلیسی افزود: اوضاع در مقایسه با سال 2011 میلادی قابلیت انفجار بیشتری دارد.
 
گاردین تصریح کرد: اکثر کشورهای عربی در بحران های مختلف به سرمی برند؛ به گونه‌ای که قیمت های نفت باعث خوردگی اقتصاد عربستان می شود و رهبری ضعیف در مصر پشت سرهم بحران زایی می کند.
 
این روزنامه نوشت: فساد در کشورهای عربی باعث هدر رفتن منابع هنگفتی شده است که براساس گزارش جدید سازمان ملل، این فساد در طول نیم قرن اخیر باعث هدر رفتن نزدیک به 11 تریلیون دلار در کشورهای عربی شده است.
 
گاردین خاطرنشان کرد: بستن درهای اعتراض مسالمت آمیز به روی جوانان عرب چه بسا آنها را به سمت انقلاب به شیوه های مستقیم و با خشونت بیشتر سوق خواهد داد.
 
سال 2016 ،سال شکست عربستان در عرصه دیپلماسی خارجی

روزنامه فرامنطقه ای 'رای الیوم' در خصوص دیپلماسی عربستان در سال 2016میلادی نوشت: سال گذشته ، سال شکست عربستان در عرصه دیپلماسی خارجی و بدترین سال در زمینه روابط دیپلماتیک ریاض بود و این کشور به دلیل عملکرد ضعیف شکست های سنگینی را در لبنان، سوریه و یمن متحمل شد.
 
به نوشته این روزنامه ی چاپ لندن، عربستان در سال 2016 بدترین عملکرد را در زمینه تنظیم روابط دیپلماتیک خود داشت و به نظر می رسد با توجه به شواهد منفی موجود، این کشور در سال 2017 نیز قادر نخواهد بود روابط خود را که بیشتر براساس بخشش های نفتی و خرید مواضع کشورها کوچک و بزرگ با قرارداد های تسلیحاتی بود بازسازی کند.
 
این روزنامه افزود: در سال 2015 توافق هسته ای معروف میان ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید و نشانه های موفقیت آن در سال 2016 خود را نشان داد و قدرتهای جهانی کم کم به سمت ایران و بازارهای آن که پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری داشت، معطوف شدند و ایران موفق شد که دو قرارداد مهم هواپیمایی با شرکت ایرباس و بوئینگ بالغ بر 36 میلیارد دلار در سال 2016 به امضا برساند.
 
این روزنامه افزود: این در حالی است که عربستان سعودی با استفاده معاملات کلان، کشورهای غربی را تحت فشار قرار داد که سیاست ها و مواضع خود را درخصوص تهران تغییر دهند،کشورهای غربی نیز به قطع روابط خود با ریاض اکتفا نکرده بلکه این کشور به مرکز تحلیل های خبری بر علیه آن تبدیل شد.
 
در ادامه این موضعگیری ها برعلیه عربستان، آلمان، ریاض را به دست داشتن این کشور در افراط گرایی در جهان متهم و مراکز فرهنگی عربستان در آلمان را تعطیل کرد.
 
این روزنامه ادامه داد که اما ضربه آخر و کاری را آمریکا به عربستان زد، گزارش های امریکایی عربستان و کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس را به حمایت از افراط گرایی در سوریه متهم کرد و ضربه مهلک تر تصمیم کنگره و پارلمان آمریکا در خصوص قانون جاستا (عدالت در برابر حامیان تروریسم) و تصویب آن بود که به آمریکایی ها اجازه می داد که در خصوص حملات 11 سپتامبر از عربستان شکایت کنند.
 
در غرب نیز به دلیل حمله عربستان به یمن تحت ائتلاف موسوم به طوفان قاطع 'عاصفة الحزم' انگلیس به این کشور هشدار داده و پارلمان اروپایی آن را محکوم و کانادا قراردادهای کلان اسلحه را به دلیل کشتار غیرنظامیان توسط عربستان ، متوقف کرد.
 
از سوی دیگر عربستان آخرین جایگاه خود در جنگ سوریه را نیز بعد از دخالت روسیه در بحران سوریه از دست داد، ریاضی که ادعا می‌کرد جبهه ضد بشار اسد را به صورت دیپلماتیک و نظامی رهبری می‌کند، با دخالت روسیه و طرحی که این کشور برای آینده سوریه با همکاری ایران و ترکیه در نظر گرفته، ریاض از صحنه بحران سوریه کنار گذاشته شد.
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcc4pqim2bqp48.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی