تاریخ انتشار۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : 231883
درآمدی بر سبک زندگی از منظر اسلام و دیگر مکاتب

حضرت علی اکبر(ع)؛ الگوی جوان ایرانی در سبک زندگی اسلامی

حضرت علی اکبر(ع)؛ الگوی جوان ایرانی در سبک زندگی اسلامی

باید اذعان کرد حضرت علی اکبر (ع) مولود خانه ی امامت و پرورده ی دامان ولایت و نجابت است. در باب چگونگی صورت و سیرت  حضرت علی اکبر(ع) اینچنین آمده است، جوانی زیبا که همانندجد خود رسول خدا(ص)در سیرت، سپید و در صورت، آسمانی می‏ نمود و هماره یاد و نام پیامبر (ص) از چگونگی سخن گفتن و یا راه رفتن و دیگر برخوردهای اجتماعی اخلاقی او می‏ تراوید. از این رو، امام‏ حسین(ع) او را شبیه‏ ترین مردم حتی نسبت‏ به خود در خلقت وآفرینش، اخلاق و صفات روحی، گفتار و آداب اجتماعی به رسول‏خدا(ص) معرفی می‏کرد.[1]
 
همچنین آن حضرت شجاعت و رزمندگی را از جدش علی ابن ابی طالب (ع) به ارث برده و جامع کمالات، محامد و محاسن بود. در فراز دیگر می خوانیم حضرت علی اکبر (ع)به پاکیزگی و آراستگی علاقه‏ ای وافر داشت و این صفت از دوران‏ کودکی در او دیده می‏ شد. از این رو هماره بر تمیزی لباس و بدن‏ اهتمام می‏ ورزید.
 
از سوی دیگر در تبیین ویژگی های رفتاری حضرت علی اکبر(ع) آمده است؛ ایشان بسیار فروتن بود و از تکبر نفرت داشت و اکثر اهل جهنم را گردن فرازان و سرکشان می‏ دانست. نه تنها بر انسانها بلکه برحیوانات نیز شفقت داشت و با مهربانی و ملایمت و انصاف با آنان‏ رفتار می‏کرد.
 
کلام شیرین، بیان روان، ادب بسیار در برابر پدر و مادر، اطاعت‏ بی چون و چرا از مقام ولایت و دلدادگی به حقیقت، برگی دیگر اززندگانی زرین علی اکبر بود.
 
حال پرسش این است که چگونه می توان جوانان را در مسیر کسب فضایل و مناقب آن حضرت از قبیل فضائل معنوی آن حضرت، شهادت طلبی و ولایت پذیری ... سوق داد؟
آیا صرفاً با اجرای برخی فعالیت های دینی و فرهنگی می توان چشم انداز جوان ایرانی را در قامت الگوی دلربای جوانان اهل بیت(ع)یعنی حضرت علی اکبر(ع) ترسیم نمود؟
 
در پاسخ باید گفت رفع نیازهای ضروری جوانان در قالب ازدواج ساده و مومنانه به نوبۀ خود می تواند مکمل ایمان  در نسل جوان محسوب شود، زیرا  بی شک وجود غریزه جنسی  در نسل جوان در اوج قراردارد و در وهلۀ نخست باید به این مطالبۀ به حق جوانان پاسخ گفت  که در آن صورت می توان مدعی حرکت اجتماعی لایه های مختلف جامعه به سمت تقویت سبک زندگی اسلامی گردید.
 
همچنین تحقق حیات طیبه مولّفه هویت ساز سبک زندگی اسلامی در میان جوانان است، که زنان و مردان در آن مشارکت می کنند،  لذا جامعۀ جوان در نظام اسلامی در وضعیت کنونی نیازمند نقش آفرینی فراگیر در تکمیل گزاره های معرفتی و ایمانی در قالب بسط و گسترش ازدواج مومنانه و هم چنین اشتغال  و تأمین مسکن می باشد زیرا ازدواج گریزی نسل جوان به نوبۀ خود معلول این عوامل کلیدی است که تداوم وضعیت موجود   به هر دلیل ما را از حیات طیبه دور خواهد ساخت، اگر چه  این مطالبات به حق جوانان از مسئولان عالی کشور چندی است که با غفلت مسئولان اجرایی کشور و سیاستگذاران فرهنگی و حتی اقتصادی نظام به قهقرا کشیده شده است. به نحوی که دولت و مسئولان بانک مرکزی حتی از اهدای وام ازدواج ده میلیونی به جوانان خودداری می کنند که این آسیب نشان دهندۀ نهایت عمق غفلت مسئولان به سروسامان دادن به ازدواج جوانان و تکمیل شاکله های ایمانی و معرفتی بافت جمعیتی جوان در مقابله با هجمه های فرهنگی غرب و تأمین نیروی انسانی کارآمد مومن و متعهد در خدمت به اهداف والای نظام اسلامی است.
 
همچنین باید گفت در بعد نرم افزاری و تأمین نیازهای فکری نسل جوان ایرانی باید از سیرۀ جوانان اهل بیت(ع) به ویژه حضرت علی اکبر (ع) تأسی نمود لیکن با مراجعه به بسیاری از منابع منتشر شده در باب معرفی شخصیت و سیره و سبک زندگی آن حضرت از قبیل ازدواج، کار و تلاش برای اداره معیشت خانواده و دیگر شاخصه های ضروری زندگی در می یابیم بیشتر پژوهش ها صرفاً به دوران حضور آن حضرت در واقعۀ کربلا و وقایع مرتبط با آن منحصر  شده است، لذا  ضرورت بازتولید معرفتی از  برهه های مختلف  زندگی حضرت علی اکبر(ع) به صورت فراگیر برای جامعه و بالأخص نسل جوان ایرانی به شدت احساس می شود .
 
 لذا برای ترویج سبک زندگی اسلامی در میان جوانان باید این نوع روش شناسی پژوهشی به نحو احسن مرتفع گردد زیرا جوانان این مرز و بوم در معرض شدید ترین هجمه های فرهنگی استکبار جهانی قرار دارند  ورسانه های غربی با الگو قرار دادن برخی چهره های سخیف و مبتذل غربی که یقینا در حدأقل های صفات انسانی فاقد صلاحیت و شایستگی اند ، سعی در الگو سازی برای جوانان اسلامی دارند.
 
حال باید گفت به راستی وجود چالش های سخت افزاری و نرم افزاری در امر ازدواج جوانان و ...زیبنده نظام اسلامی است ؟
به راستی در حالی که ما داعیه دار ارائه الگوهای ناب برای همه اقشار در جوامع بشری هستیم چرا دستاوردهای پژوهشی در مسائل مربوط به جوانان  ما را به نقطه مطلوب تبیین سبک زندگی اسلامی در داخل کشور به ویژه برای نسل پرشور جوان و نیز صدور  اسلام ناب رهنمون نمی سازد؟
 
بنابراین ضرورت انجام تحقیقات و پژوهش از و سیرۀ اهل بیت به نحو عام  و متن تمام دوران زندگی آن حضرت به نحو خاص و تبیین مولفه هایی از قبیل اصل ازدواج در سیرۀ اهل بیت، خانواده گرایی در سبک زندگی اسلامی...،  باید همۀ متولیان فرهنگی کشور را برآن دارد تا در امر نشر معارف مرتبط با سیرۀ جوانان اهل بیت(ع) به ویژه حضرت علی اکبر(ع) ، در مسیر آشنا سازی جوانان با این جوان رشید قیام کربلا و نیز ارتقاء سبک زندگی اسلامی جوانان گام بردارند.
 
امید است جوانان این مرز و بوم با محور قرار دادن الگو های ناب اسلامی در تاریخ اسلام به ویژه شخصیت عظیم حضرت علی اکبر(ع)، بتوانند در ارتقاء سبک زندگی اسلامی کوشا باشند و با تمسک و اقتداء به آن حضرت در مسیر رشد و تعالی و کمال گام بردارند.

[1]موسوعة کلمات الامام الحسین(ع)، ص ۳۶.

* حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری

 
 
https://taghribnews.com/vdcc4sqi12bq148.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی