تاریخ انتشار۲۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : 256462

بازتاب خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در رسانه های جهان

خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از پیشگامان انقلاب اسلامی، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت به طوری که در فاصله کمی به خبر نخست شبکه های خبری،خبرگزاری ها و رسانه های مجازی و نوشتاری تبدیل شد.
بازتاب خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در رسانه های جهان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، خبر درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام (ره) و رهبری و رئیس مجمع تشیخص مصلحت نظام، ازهمان دقایق اولیه انتشار خبر در شامگاه شنبه، رسانه های عراقی را در نوردید و در اخبار، گزارش ها و پی نوشت های خود، او را شخصیتی میانه رو و موثر در تحولات 4 دهه گذشته ایران و منطقه توصیف کردند.
در بیشتر گزارش ها و خبرهای اولیه به این نکته اشاره شده که هاشمی، یار وفادار امام (ره) و از نزدیکترین شخصیت ها به رهبر معظم انقلاب بوده است.
در عین حال بسیاری از رسانه ها نیز نقش برجسته آیت الله را در جنگ تحمیلی 8 ساله رژیم بعثی سرنگون شده، از قلم نیانداختند.
همچنین در بسیاری از شبکه ها و سایت ها، زندگی نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی شامل دوران مبارزات وی در پیش از پیروزی انقلاب، نقش وی در دوران جنگ، سازندگی و نقش مؤثری که در تحولات منطقه ایفا کرده، برجسته شده است.

روزنامه لبنانی « الاخبار» در واکنش به رحلت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار دیرین امام و رهبری نوشت: رحلت فرزند انقلاب و یک شخصیت سیاسی بلند مرتبه که سال های طولانی در کنار حضرت امام روح الله الخمینی(ره)ایستاد، خسارتی برای ایران و خاورمیانه است.
از عصر دیروز با اعلام رحلت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، این خبر در کانون توجه رسانه های لبنانی مانند المنار، المیادین، العهد، الجدید، الجمهوریه ، الاخبار، النهار و المستقبل از هر گرایش سیاسی و طائفه ای قرار گرفت.
شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای لبنانی به پخش گزارش هائی مفصل از زندگی حضرت آیت الله هاشمی و نقش های تاثیر گذار او در بزنگاه های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران و منطقه و جهان مبادرت کردند.

رسانه های مطبوعاتی و الکترونیکی صربستان از جمله رادیو تلویزیون و خبرگزاری دولتی این کشور بلافاصله پس از اعلام خبر درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی خبر ارتحال وی را به طور گسترده بازتاب دادند.
رادیو تلویزیون دولتی صربستان یکشنبه شب در پایگاه اینترنتی خود با تیتر درشتی تحت عنوان رئیس جمهوری سابق ایران "علی اکبر هاشمی رفسنجانی" در گذشت خبر ارتحال وی را بازتاب داد.
رادیو تلویزیون و دیگر رسانه های خبری صربستان در گزارش هایی از رفسنجانی به عنوان یک شخصیت برجسته و با نفوذ و مسئولیت های وی از جمله در مقام ریاست جمهوری در بین سال های 1997 تا 1989میلادی اشاره کردند.
تانیوگ خبرگزاری رسمی صربستان؛روزنامه های بلیتس، الو، تلگراف و پایگاه های اینترنتی مختلف در صربستان نیز بنا به منابع خبری خود درگذشت علی اکبر هاشمی رفسنجانی را بازتاب دادند.

همچنین رسانه های مطبوعاتی و الکترونیکی یونان از جمله رادیو تلویزیون و خبرگزاری دولتی این کشور بلافاصله پس از اعلام خبر درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی خبر ارتحال وی را به طور گسترده بازتاب دادند.
تلویزیون دولتی یونان ( ارت 1)، تلویزیون خصوصی( اسکای) تلویزیون خصوصی (کانترا چانیل) و دیگر رسانه های خبری در گزارش هایی جداگانه، گزارش دادند: آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یک شخصیت برجسته و با نفوذ در جمهوری اسلامی ایران و منطقه و حتی جهان بوده است که همیشه از منافع انقلاب اسلامی و آرمان های آن بخوبی دفاع می کرده است.
تارنماهای یونانی زبان ' این'، 'کاتی مرینی' وابسته به روزنامه کاتی مرینی و تعداد زیادی از شبکه های اطلاع رسانی دیگر ضمن گزارش رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، وی را شخصیت وفادار به انقلاب و ایده های امام خمینی (ره) ، سیاستمداری بی نظیر و شخصیتی با نفوذ و عتدالگرا نامبردند که در راستای رسیدن انقلاب اسلامی ایران به اهدافش کمک های فراوانی انجام داده است، قلمداد کردند.

رسانه های خبری ترکیه در نخستین دقایق درگذشت آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی خبر ارتحال وی را منعکس کردند؛ خبرگزاری آناتولی با انتخاب تیتر "هاشمی رفسنجانی درگذشت"عنوان نخست خود را به این رویداد اختصاص داد.
در خبر منتشر شده آناتولی تنها به مسئولیت کنونی آیت الله هاشمی رفسنجانی و نیز سابقه ریاست جمهوری وی در گذشته اشاره شده است.
تارنمای خبری سی.ان.ان ترک و نیز شبکه خبر 7 ترکیه نیز خبر ارتحال آیت الله هاشمی را به همراه شبکه های خبری تی.آر.تی خبر و سایر رسانه های خبری درگذشت یار دیرین انقلاب را بازتاب دادند.
روزنامه های ملیت، حریت، صباح و ینی شفق نیز به همراه رسانه های خبری از جمله خبر ترک این خبر را منتشر کرده و اغلب این رسانه ها برای خبر خود تیتر 'هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری اسبق ایران در گذشت' انتخاب کرده اند.

با اعلام خبر درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، یار دیرین امام و رهبری، این خبر بلافاصله در تعدادی قابل توجهی از مطرح ترین رسانه های پاکستان نیز بازتاب یافت.
سایت اینترنتی روزنامه انگلیسی زبان 'اکسپرس تریبیون' از آیت الله هاشمی به عنوان 'یکی از اصلی ترین عوامل پایه گذاری انقلاب اسلامی' در ایران نام برد.
این رسانه با اشاره به فعالیت های سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی به ویژه بعد از پیروزی انقلاب و عهده دار بودن مسئولیت های فوق العاده مهم در ایران، نوشت: آیت الله هاشمی به رغم عدم پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384، نه تنها صحنه را ترک نکرد، بلکه فعالیت های خود را ادامه داد و همچنان در کانون توجه قرار داشت و در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392، به حمایت از حسن روحانی رئیس جمهوری میانه روی ایران پرداخت.
روزنامه انگلیسی زبان 'داون' پاکستان نیز در سایت اینترنتی خود ضمن بازتاب دادن خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، به ارائه سوابقی از فعالیت های سیاسی وی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون پرداخت؛ سایت اینترنتی روزنامه انگلیسی زبان نِیشن نیز مطالب مشابعی را منعکس کرد؛ برخی شبکه های خبری پاکستان نیز خبر درگذشته آیت الله هاشمی رفسنجانی را در قالب خبرهای فوری اعلام کردند.

همچنین روزنامه های ال پاییس، ال موندو، آ ب ث و وانگواردیا افزون بر شبکه تلویزیون ملی‌ اسپانیا در نگارش های جداگانه ای یکشنبه شب درگذشت آیت الله "هاشمی رفسنجانی" را بازتاب دادند.
روزنامه "ال موندو"در این راستا، مروری بر کارنامه وی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی انجام داده و اشاره کرد که در سالهای اخیر، نفوذ وی در نهاد های دولتی افت کرده بود.
روزنامه 'ال پاییس' نیز در خبر خود با تیتر "هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری سابق ایران و دست راست امام خمینی (ره) در گذشت؛ ضمن اشاره به حمله قلبی به عنوان دلیل فوت وی نوشت:رفسنجانی یکی‌ از با نفوذ ترین سیاستمداران ایران و فرد مورد اطمینان امام خمینی (ره ) بود که نقشی‌ کلیدی در تشکیل جمهوری اسلامی در سال 1979 و در انتخاب آیت الله «علی‌ خامنه ای» برای جانشینی امام خمینی داشت.
ال پاییس ادامه داد: به عنوان رئیس جمهوری، طرح رفسنجانی برای بازسازی ایران پس از 8 سال جنگ با عراق نه تنها مسیر اقتصادی را برای دهه های بعد تعیین کرد بلکه استراتژی توسعه کشور را نیز مشخص کرد.
روزنامه 'لا وانگواردیا' نیز با اعلام خبر فوت آیت الله رفسنجانی نوشت:وی به عنوان رئیس جمهوری، خط سیاسی او به دلیل عملگرایی محافظه کارانه متمرکز شده بر روی تجدید حیات اقتصادی از طریق ترویج بخش خصوصی از جمله خصوصی سازی شرکت های دولتی و مماشات در روابط با کشورهای غربی شناخته می‌ شود.
روزنامه 'آ ب ث' در خبر خود آورد که هاشمی رفسنجانی یکی‌ از برجسته ترین چهره های عصر خمینی در گذشت و در این راستا به مروری از کارنامه سیاسی وی پرداخت.
شبکه تلویزیونی ملی‌ اسپانیا نیز ضمن اشاره به سن و دلیل فوت، وی را حرکت دهنده انقلاب اسلامی نامید و یادآور شد که هاشمی رفسنجانی به انجام کار قابل توجهی‌ در بازسازی کشور به ویژه در مناطق روستایی و در پایتخت پس از 8 سال جنگ با عراق و گسترش روابط و همکاری ها با کشورهای مختلف پرداخت.

درگذشت آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین بازتاب گسترده ای در رسانه های ایتالیایی داشت؛ بیشتر رسانه ها و مطبوعات ایتالیایی دقایقی پس از درگذشت ایت الله رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری با مضامین مشابه خبر فوت وی را منتشر کردند.
روزنامه "ایل سوله"با عنوان 'رفسنجانی، پدر تعمیدی ایران عملگرا و میانه رو درگذشت"نوشت: با درگذشت رفسنجانی، یکی از پدران بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از صحنه خارج شد؛ او یکی از رهبران در جنگ علیه عراق در دهه 80 میلادی بود؛ وی دو بار رئیس جمهور شد و همچنین رئیس مجلس خبرگان و رئیس شورای تشخیص مصلحت نظام بود.
ایل سوله افزود: رفسنجانی مردی بود که از 20 سال قبل سعی بر گشایش و نه انزوای ایران داشت، او خواهان جذب سرمایه های خارجی، آزاد سازی اقتصاد و بازار نفت و گاز بود.

ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین بازتابی گسترده در رسانه های افغانستان داشت؛ این رسانه ها او را یکی از تاثیرگذارترین چهره های نظام ایران، سیاستمدار برجسته جهان اسلام و سردار سازندگی معرفی کردند.
برخی از رسانه های افغانستان مرگ وی را ضایعه ای جبران ناپذیر دانستند و تلویزیون «یک» این کشور در گزارشی به دو زبان «پشتو» و «فارسی» اعلام کرد که تاثیرگذارترین چهره نظام ایران درگذشت.
خبرگزاری «جمهور» افغانستان نیز روز دوشنبه در صفحه اول خود نوشت که سردارسازندگی ایران، دار فانی را وداع گفت؛ این خبرگزاری، آیت الله هاشمی رفسنجانی را از سیاستمداران برجسته ایران و جهان اسلام خواند که عمر خود را در مبارزه برضد رژیم شاهی ایران و نیز خدمت به مردم سپری کرد.
جمهور نوشت: هاشمی رفسنجانی از باهوشترین سیاستمداران معاصر جهان بود  که اثرات فراوان بر گسترش انقلاب اسلامی، سیاست های جهانی و منطقه ای داشت.
خبرگزاری صدای افغان گزارشی از ارتحال حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، منتشر کرد و افزود: ارتحال وی، خلاء بزرگی در جبهه مبارزه بر ضد استکبار جهانی ایجاد کرد.
صدای افغان افزود: نقش این شخصیت برجسته سیاسی در زمان جنگ ایران و عراق برکسی پوشیده نیست و علاوه بر مباشرت در عرصه نبرد نابرابر، سخنرانی های تحلیلی او در نمازهای جمعه سرنوشت ساز به نظر می رسید.
صدای افغان نوشت: طبیعی است که مسلمانان جهان اسلام، زحمات وی بر ضد قدرت های اسلام ستیز در ایران و منطقه و خدمات در حوزه پیشرفت فکر و فرهنگ اسلامی را از یاد نخواهند برد و برای علو درجات او دعای همیشگی خواهند کرد.
افغان نیوز یک رسانه دیگر افغان روز دوشنبه رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را ضایعه ای بزرگ عنوان کرد و وی را از چهره های مشهور سیاسی جمهوری اسلامی ایران دانست.
افغان نیوز نوشت: وی علاوه بر نقش و جایگاهی که در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی ایران و مدیریت تحولات سیاسی و اجتماعی نوین ایران داشت، از لحاظ علمی و فکری نیز یکی از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رفت.
تلویزیون تمدن افغانستان نیز خبر رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد و آن را ضایعه بزرگ برای ایران و جهان اسلام دانست.
شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان گزارش داد: هاشمی رفسنجانی از چهره های مشهور سیاسی جمهوری اسلامی ایران که در جهان صاحب نام بود، درگذشت؛ صفحات اجتماعی افغانستان نیز خبر ارتحال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را در سطحی گسترده منتشر کردند.

سایت اینترنتی روزنامه انگلیسی زبان پایونیر هند از آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از شخصیت بزرگ و تاثیر گذار ایران نام برد و نوشت: اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق ایران و یکی از رهبران سیاسی برجسته این کشور روز یکشنبه به دلیل بیماری قلبی درگذشت.
در ادامه این مطلب اضافه شده است، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره نقش مهمی در مبارزات پیروزی انقلاب و بعد از آن به عهده داشته است.
روزنامه انگلیسی زبان ایندین اکسپرس هند نیز درمطلبی نوشت:آیت الله هاشمی رفسنجانی به رغم تلاش پزشکان به دلیل ایست قلبی در 82 سالگی در بیمارستانی درشمال تهران فوت کرد؛ به نوشته این روزنامه، هاشمی رفسنجانی یکی از شخصیت های برجسته ایران بود که سالها ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را به عهده داشت.
روزنامه تایمز او ایندیا نیز درمطلبی نوشت:ایران روز یکشنبه یکی از شخصیت های بزرگ و تاثیر گذار خود را از دست داد.
شبکه خبری ان دی تی وی هند نیز اعلام کرد: اکبر هاشمی رفسنجانی روز یکشنبه در سن 82 سالگی به دلیل ایست قلبی درگذشت؛ در ادامه این مطلب اضافه شده است هاشمی رفسنجانی یکی از شخصیت های بانفوذ ومهم ایران بود که در دورانی حساس، ریاست جمهوری ایران را به عهده داشت .
شبکه خبری ان دی تی وی هند در ادامه اضافه کرد: دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی همزمان با بازسازی و بهبود روابط ایران با کشورهای عرب همسایه همراه بود.
 
https://taghribnews.com/vdcceeqii2bqp08.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی