تاریخ انتشار۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : 35276

تلاش هند برای توسعه روابط اقتصادی با ایران

مدیرکل دفتر کشورهای آسیا و اقیانوسیه معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت، از اعلام آمادگی هند برای سرمایه‌گذاری در صنایع گاز، پتروشیمی و پالایشگاهی کشورمان خبر داد و گفت: هند مشارکت و سرمایه گذاری در میدان‌های نفتی و گازی جدید را بررسی می کند.
تلاش هند برای توسعه روابط اقتصادی با ایران
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)،"مرضیه ریاحی" در حاشیه دیدار "باهار گاوا" قائم مقام وزیر نفت هند و احمد خالدی، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، گفت : در این دیدار که در قالب کارگروه مشترک ایران و هند برگزار شد زمینه های توسعه همکاری های مشترک دو کشور در حوزه های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بررسی شد. 

مدیرکل دفتر کشورهای آسیا و اقیانوسیه معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت افزود: علاوه بر پیگیری مذاکرات پیشین ایران و هند، با توجه به علاقه مندی هند برای گسترش مناسبات دو کشور در حوزه انرژی، وزارت نفت پیشنهاد سرمایه گذاری و مشارکت هند در توسعه میدان های جدید نفتی و گازی را ارائه داد و قرار شد این کشور میدان های یاد شده را بررسی و در قالب کارگروه یاد شده نظر خود را اعلام کند.

ریاحی یکی از موارد مطرح شده در این مذاکرات را درخواست هند برای خرید گاز از ایران اعلام و تصریح کرد: هند به دلیل نیاز بالای انرژی باید منابع متنوعی برای تامین انرژی خود داشته باشد که یکی از بهترین روش تامین این منابع می تواند ایران به عنوان کشور دوست و نزدیک خود باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی وزارت نفت، وی خط لوله صلح را یکی از گزینه های این کشور برای واردات گاز از ایران برشمرد و گفت: هند همچنان خواهان گاز ایران است و علاقه مندی خود را برای حضور در خط لوله صلح اعلام کرده است .

استمرار مبادلات تجاري هند با ايران

همچنین بانك مركزي هند اعلام كرد شركتهاي اين كشور مي توانند به مبادلات تجاري خود با ايران با ارزهايي غير از دلار و يورو ادامه دهند .

بانك مركزي هند افزود شركتهاي اين كشور مي توانند خارج از اتحاديه پاياپاي آسيايي موسوم به اي سي يو به مبادلات تجاري خود با ايران ادامه دهند .

بر اساس اين گزارش مبادلات تجاري انجام شده بين اعضاي اتحاديه پاياپاي آسيايي بر مبناي ارزهاي دلار و يورو است . تصميم بانك مركزي هند به شركتهاي هندي اجازه مي دهد تا مبادلات تجاري اعم از صادرات و واردات به ايران را مانند گذشته ادامه دهند . 

به اعتقاد كارشناسان تجاري تصميم بانك مركزي هند كمكي به سيستم بانكي و تجاري ايران خواهد بود تا مانند گذشته به مبادلات تجاري خود با شركتهاي هندي ادامه دهد .

بر اساس اين گزارش اتحاديه پاياپاي آسيايي شامل كشورهاي بنگلادش، بوتان، هند، ايران، نپال، پاكستان، مالديو ،ميانمار و سريلانكا است و دفتر آن در تهران واقع شده است .
https://taghribnews.com/vdcceiq1.2bqpm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی