تاریخ انتشار۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : 192562

انفجار مسجدشیعیان قطیف و چند نکته تحلیلی

در عملیات تروریست ها و کشتارهایی که مرتکب می شوند، هیچ فرقی بین شیعه وسنی نیست، بلکه معیاری که برای تشخیص دوست و دشمن بکار می برند، همسویی یا مخالفت با آن هاست
انفجار مسجدشیعیان قطیف و چند نکته تحلیلی
    انفجاری که جمعه ( اول خرداد)، نمازگزاران مسجد امام علی (ع) واقع در شهرک القدیح استان قطیف عربستان را به خاک و خون کشید و به شهادت 21 تن و مجروح شدن 123 نفر منجر شد، نخستین عملیات تروریستی از این نوع، در منطقه شیعه نشین شرق عربستان بشمار می رود. منطقه ای که در سواحل غربی خلیج فارس و در نزدیکی کشور جزیره ای بحرین قراردارد و فاصله آن تا مرزهای مشترک یمن و عربستان و همچنین تا استان های شیعه نشین غرب این کشور( نجران، جیزان و..) بیش از هزار کیلومتر است.
گروهک تروریستی داعش طی اطلاعیه ای، مسئولیت این عملیات جنایتکارانه را به عهده گرفت و از کوشش های خود برای ادامه و تکرار این گونه عملیات در آینده خبر داد. در این حال، افزون بر ملت ها و دولت های مسلمان، بسیاری از سازمان ها و مجامع بین المللی ( سازمان ملل متحد، سازمان همکاری های اسلامی، اتحادیه عرب و.....) این عملیات تروریستی در مسجد شیعیان را، به شدت محکوم کردند و نسبت به پیامدهای منفی آن هشدار دادند. درباره این اقدام تروریستی خشونت بار و ضدانسانی که به صورت ویژه از جانب علمای بزرگ اهل سنت و علمای بزرگ شیعه نیز، بشدت محکوم شده است ؛ نکات تحلیلی فراوانی وجود دارد که در ذیل به مهمترین آن ها اشاره می کنیم
   
1-تردیدی نیست که در این جنایت، بیش از هرچیز،  اغراض و خواسته های سیطره طلبانه و مداخله جویانه دشمنان اسلام ( به ویژه رژیم صهیونیستی ) محقق شده و گروهک تروریستی داعش همچون دیگر جنایاتی که طی چهارسال گذشته در سوریه، عراق و لبنان مرتکب شده، در این رویداد نیز،  دانسته یا نادانسته، به مجری برنامه های توطئه آمیز پست ترین و بی رحم ترین دشمنان جوامع اسلامی تبدیل شده است.
2-بررسی ها و مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که در عملیات اجرایی این تروریست ها و کشتارهایی که مرتکب می شوند، هیچ فرقی بین شیعه وسنی نیست، بلکه معیاری که  آن ها  برای تشخیص دوست و دشمن بکار می برند، همسویی یا مخالفت با آن هاست  و در این مسیر، هرگونه انتقاد یا مخالفتی به تکفیر و  اعدام  می انجامد.
3- بیشتر صاحبنظران مسائل منطقه، حکام ریاض را در وقوع چنین جنایاتی شریک می دانند. آن ها  ریاض را  حامی ایدئولوژیک، حامی مالی و تسلیحاتی و حامی تبلیغاتی داعش معرفی می کنند  و براین امر تاکید دارند که باوجود نقش آشکار پادشاهی عربستان در اینگونه جنایات، تبعات و پیامدهای آن در میان مدت و درازمدت  نیز، گریبان این رژیم را خواهد گرفت؛ زیرا انفجار مسجد شیعیان در استان قطیف، فضای ملتهب و اعتراضی کنونی این استان را  به فضایی انفجاری تبدیل خواهد کرد. فضایی که از اعمال فشار پلیسی به ویژه صدور حکم اعدام آیت ا... شیخ نمر رهبر شیعیان این کشور متأثر است و اینک با کشته و مجروح شدن دهها نمازگزار، قاعدتا به سمت و سوی خواسته های مورد نظر ریاض حرکت نخواهدکرد. این درحالی است که این نوع اقدام وحشیانه، به اختلافات و هرج ومرج های زیانبار اجتماعی در سراسر عربستان نیز دامن می زند   
4- آنچه مسلم است ازجمله ضروریاتی که پادشاهی عربستان به ناگزیر باید به آن بپردازد، شناسایی و مجازات عاملان این رویداد خونبار و تأسف آورست. پیداست هرگونه اهمال ورزی در این ماجرا، فضای انفجاری داخلی در عربستان را  گسترش می دهد. 
5- تجربه نشان داده است که اینگونه جنایات به مبارزات مردم یک کشور علیه رژیم پادشاهی موروثی و دیکتاتوری، پایان نمی دهد بلکه زمینه هایی فراهم می کند که قشرهای بی تفاوت و غیر مبارزهم به صحنه مبارزه کشانده شوند .  
 
https://taghribnews.com/vdcceiqsi2bqop8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی