تاریخ انتشار۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : 289169
مختاری در مراسم آغازسال تحصیلی 97-96:

دانشگاه مذاهب اسلامی پیشانی واقعی اندیشه‌های ناب انقلاب اسلامی در حوزه وحدت است

مراسم آغازسال تحصیلی 97-96 دانشگاه مذاهب اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه و معاونین و با استقبال گسترده دانشجویان شیعه و اهل سنت در سالن همایش شهیدماموستا شیخ الاسلام این دانشگاه برگزار شد.
دانشگاه مذاهب اسلامی پیشانی واقعی اندیشه‌های ناب انقلاب اسلامی در حوزه وحدت است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی و خیرمقدم برای دانشجویان جدیدالورود و آرزوی موفقیت برای تمامی دانشجویان، برنامه‌های کلان دانشگاه در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و همچنین نقش و جایگاه چنین دانشگاهی در اصلاح رفتارها و اندیشه و افکار افراط‎گرایانه را تبیین کرد.
 
مختاری با بیان این که اکنون در زمانه‌ای به سر می‌بریم که دچار نگاه‌های افراطی و دیدگاه‌های نابخردانه‌ای در فهم از دین هستیم، اظهار داشت: البته در ورای این واقعه اسفناک، دشمنان اسلام و استکبار جهانی حضور دارند که امروز عبارت از یک نظام ارزشی و فکری جهانی در ایجاد، رشد، تقویت و ترویج این اندیشه‌ها از همه امکانات و توانایی‌های خود استفاده کرده و بهره می‌برد. البته این امر جدیدی نیست و شاید الان به‌صورت علنی حضور دشمنان را در پشت این رویدادهای غمناک مشاهده می‌کنیم اما سه،چهار دهه است که چنین تصمیماتی گرفته‌اند.
 
وی افزود: متأسفانه در درون جامعه اسلامی برخی افراد، گروه ها و جمعیت‌هایی به آنچه که در راستای تأمین منافع استکبار جهانی است دامن می‌زنند و متأسفانه این در میان همه مذاهب اسلامی اتفاق می‌افتد. در حالی که دین یک امر فرازمانی است این جریانات تلاش می‌کنند آن را در تنگنای خفه‌کننده قشریت و تحجر گرفتار کنند و فهم نادرست و اشتباه خود از دین را به جای حقیقت زلال دین و کتاب و سنت بنشانند و به جامعه و به‌ویژه نسل جوان القاء کنند.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که امروز این گروه‎ها و جریانات فهم ناقص و برخواسته از اندیشه‌های کوته بینانه و منبعث از تعصبات که منشاء آن نیز جهل و نادانی است را به نام فهم دین به خورد جامعه می دهند، گفت: آنها تفسیر و برداشت از متون دینی را به نام آموزه‌های وحیانی دین به جامعه منتقل و از دین اسلام به عنوان یک آئین نوید دهنده اندیشه‌های افراطی، خشن و قشری‎گری به دنیا معرفی می‌کنند. غافل از این که دینی که رسول مکرم اسلام(ص) برای جامعه عرضه داشته و قرآنی که بخش اعظم آیاتش از رحمت، عطوفت، همزیستی مسالمت‌آمیز است بر آن نگاه زندگی جمعی توأم با صلح، سلم و آرامش تأکید دارد و تمام بشر را به آن دعوت می‎کند.
 
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در چنین شرایط و وضعیتی دانشگاه‏ها و مراکز علمی و آکادمیک از جمله دانشگاه مذاهب اسلامی با مأموریت‎هایی که دارد، در این راستا مسئولیت خطیر و رسالت عظیمی بر دوش دارد.
 
دکتر مختاری به رسالت‎های مهم و خطیر دانشگاه مذاهب اسلامی در دنیای اسلام اشاره و بیان داشت: اولین رسالتش این است که در راستای تنویر افکار جامعه به‌ویژه نسل جوان در برابر این تهدیدهای فکری و برداشت‌های غلط از متون و معارف دین اسلام قدم‌های ارزنده و مؤثری بردارد و اسلام و آموزه‌های وحیانی را آن‌گونه که هست و آنچه را که منشاء هدایت و سازندگی انسان در دو قلمرو فرد و جامعه است منتقل و معرفی کند.
 
وی تاکید کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی یک ظرفیتی است برای نشان دادن آن الگوی راستین گفتمان بین فرهنگی و بین مذهبی که برخواسته از تعالیم و آموزه‌های وحیانی است و در ریشه کردن آنچه امروز به عنوان جمود فکری و اندیشه‌ای که انسان را به سکون و سکوت و بی تحرکی و انجماد فکری وامی دارد و جامعه را به سمت و سوی جهل و قشری گری وامی‌دارد از جایگاه و از مقانم استدلال و برهان و با مؤلفه‌های قوی دینی و اسلامی با آنها مقابله کند این کار مجموعه دانشگاه مذاهب اسلامی، استادان فرهیخته، دانشجویان و دانش‌آموختگان خوش فکر و خوش استعداد، دینی و تقریبی است.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر من این دانشگاه با ظرفیت‌های بی بدیل و رسالت‌های والایی که دارد می‌تواند رسالتی را نیز در زدودن افکار افراطی و در ترویج و تقویت بنیه تقریبی به جامعه که وعده حیات به انسان می‌دهد، بردوش بگیرد.
 
دکتر مختاری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: آنچه مقام معظم رهبری بارها تأکید می‌فرمایند چه در حوزه‌های علمیه و چه در دانشگاه‌ها به‌ویژه در دانشگاه مذاهب اسلامی، این است که پیروان مذاهب کنارهم و باهم بنشینند و گفت‌وگو کنند و آن فکر افراطی و نگاه بدبینانه که منبعث از سوءظن و برداشت‌های انسان‌هاست رخت برببندد وگرنه چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.
 
استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه بیان داشت: در جامعه مسیحیت که مذاهب چندگانه‌ای دارد هیچ‌وقت ندیدیم آنها تفاوت و تمایزی بین مذاهب خود داشته باشند و وقتی از آنها سؤال می‌شود به چه مذهبی هستند؟ پاسخ می‌دهند:" من مسیحی هستم" و هیچ‌وقت نشده بگویند مثلا کاتولیک یا ارتدکس و... اما متأسفانه در جامعه اسلامی با نقشه و توطئه دشمن این انشقاق، تفرقه، اختلافات و بدبینی پیروان مذاهب اسلامی نسبت به هم ایجاد کردند که منجر به کشتار و تکفیر و افراط و... شده و این همان خواست دشمنان است و متأسفانه آنچه که امروز در جهان اسلام شاهدیم گویای این حقیقت و واقیعت تلخ است.
 
مختاری همچنین با ارائه گزارشی از برنامه‎ها و اقدامات انجام شده در دوره مدیریت جدید دانشگاه مذاهب اسلامی در این مدت، اظهار داشت: الحمدالله با تیم مجرب، متخصص، آکادمیک و پرتلاشی که معرفی کردیم، سعی می‌کنیم دانشگاه را در اهداف و رسالت‌هایی که برایش ترسیم شده به افق‌هایی که مدنظر مقام معظم رهبری و نظام است به‌ویژه در عرصه بین‌المللی برسانیم و این را وظیفه و رسالت خودمان می دانیم.
 
وی ادامه داد: تمام تلاشمان این است که به این دانشگاه اعتبار بدهیم و آن را به جایگاه حقیقی‌اش در داخل و خارج برسانیم که در عرصه بین‌الملل و مراکز دانشگاهی بدرخشد و مطرح باشد چرا که این دانشگاه با مأموریت و اهدافی که دارد و مدلی که پیاده کرده در گردآوری پیروان مذاهب اسلامی نمونه و بی نظیر است. اما متأسفانه این نمونه و مدل زیبا و بی بدیل به خوبی معرفی نشده است.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر این که این دانشگاه پیشانی واقعی اندیشه‌های ناب انقلاب اسلامی در حوزه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و منویات مقام معظم رهبری است، بیان داشت: در این مدت حضور مدیریت و تیم جدید چندین تفاهم‌نامه مهم با دانشگاه‌های خارج از کشور امضاء کردیم و دیدارها و همکاری‌های فراوان بین دانشگاهی و علمی با مراکز مختلف در داخل و خارج از کشور انجام دادیم و از همه ابزارها برای معرفی این دانشگاه بی بدیل به دنیا استفاده می‌کنیم و آینده روشنی را متصور هستیم.
 
دکتر مختاری همچنین توسعه شعبات دانشگاه در داخل و خارج از کشور را نیز جزو برنامه ها عنوان کرد و افزود: هم اکنون سه شعبه در سنندج، بندرعباس و زاهدان داریم و مقدمات راه اندازی واحدهای دانشگاه در بوشهر، گلستان، ارومیه و... فراهم شده و در خارج از کشور نیز درخواست و استقبال برای حضور ما و راه اندازی شعبات دانشگاه بسیار زیاد است که در حال بررسی آنها هستیم و از ظرفیت نهادهای مختلف به‌ویژه رایزنی‌های فرهنگی کشورمان در کشورهای مختلف برای معرفی دانشگاه استفاده می‌کنیم.
 
وی یادآور شد: ایجاد فرصت‌های مطالعاتی در خارج از کشور برای استادان و دانشجویان دانشگاه، تبادل استاد و دانشجو و همکاری‌های علمی و پژوهشی با مراکز علمی و دانشگاهی دنیا را نیز در دستور کار و برنامه داریم و فضا برای تعاملات با ظرفیت‌هایی که این دانشگاه دارد فراهم است. این دانشگاه آبروی نظام است و همان‌گونه که مقام معظم رهبری درباره این دانشگاه فرمودند: "ما باید مرجعیت علمی را در جهان بر عهده داشته باشیم و زمینه را برای تحصیل همه مذاهب اسلامی فراهم کنیم". به اعتقاد ما می‌شود این کار را کرد و امکانش هست.
 
https://taghribnews.com/vdcceoqio2bq4s8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی