تاریخ انتشار۱۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : 253023
آیت‌الله اراکی در سی‌امین نشست تخصصی معاونین شهرسازی شهرداری کلان‌شهرهای کشور:

قانون باید مردم را به سمت عدل سوق دهد/موزه شهرسازی اسلامی در قم ایجاد شود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: قانون باید به شیوه‌ای باشد که مردم را به سمت رعایت عدل و قانون سوق دهد اما شهروندان شهر اسلامی نیز باید علاوه بر قانون‌مداری، عدل اجتماعی را رعایت کنند.
قانون باید مردم را به سمت عدل سوق دهد/موزه شهرسازی اسلامی در قم ایجاد شود
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب، آیت‌الله "محسن اراکی" صبح روز  چهارشنبه در سی‌امین نشست تخصصی معاونین شهرسازی و معماری شهرداری کلان‌شهرهای کشور که در سالن همایش‌های شهرداری مرکز قم برگزار شد، از قم به عنوان پایگاه ترویج معارف دینی نام برد و مطرح کرد: در روایات دینی از این شهر به عنوان حرم اهل بیت(ع) یاد می‌شود به همین علت شهرداری قم رسالت مدیریت حرم اهل بیت(ع)‌ را بر عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه تعابیر مطرح شده برای قم در روایات کم‌نظیر است، اضافه کرد: این شهر باید نسبت به دیگر شهرها تفاوت‌های بسیاری داشته باشد به همین علت شهرداری باید با استفاده از متخصصان شهرسازی و کارشناسان دینی ایجاد نمونه شهر اسلامی را در دستور کار خود قرار دهد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از برگزاری نشست‌های تخصصی برای تشریح فقه عمران شهری به صورت جامع در شهرداری قم یاد کرد و گفت: موزه شهرسازی اسلامی باید در قم ایجاد شود تا با استفاده از این ظرفیت بتوانیم آموزه‌های فقه عمران شهری را به صورت مطلوب‌تر به متخصصان و کارشناسان شهرسازی ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه شهر به عنوان یک موجود زنده دارای هویت مشخص است، اظهار کرد:‌ هر فردی که وارد شهر می‌شود باید از هویت اصلی آن متاثر شود به همین علت در شهر اسلامی باید نسبت به هویت توحیدی شهر توجه ویژه داشته باشیم.

آیت‌الله اراکی به تشریح جزییات شهر اسلامی در تعاریف دینی اشاره کرد و افزود: وسعت و مرز محله و شهر در دین مشخص است و افرادی که در محله‌ها زندگی می‌کنند نسبت به مسجد به عنوان مرکز محله مسئولیت‌های مشخصی دارند.

وی با تاکید بر اینکه عدل، احسان و یاری‌رساندن به دیگران از هویت‌های ایجابی شهر اسلامی است، تصریح کرد: هویت اصلی شهر اسلامی برای پرستش خداوند متعال است به همین علت در این شهر زشتی‌ها و منکرات نباید جایگاهی داشته باشند.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: هر چند قانون باید به شیوه‌ای باشد که مردم را به سمت رعایت عدل و قانون سوق دهد اما شهروندان شهر اسلامی نیز باید علاوه بر قانون‌مداری، عدل اجتماعی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه نظام آفرینش بر انسجام، هماهنگی و نظم استوار است، عنوان کرد: بر اساس فرهنگ اسلامی و تعابیر فقه، فساد به معنای بی‌نظمی بوده و نظم بدون مبتنی بر عدل نوعی بی‌نظمی است.

آیت‌الله اراکی از ارتباط نزدیک میان نظم و عدل یاد کرد و ادامه داد: شهر اسلامی باید نماد عدل و نظم باشد به همین علت منتظر ماندن مردم پشت چراغ‌های قرمز بهتر از بی‌نظمی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه خانه‌ها در شهر اسلامی باید نظم خاصی داشته باشند، خاطرنشان کرد: شهر اسلامی باید پایبندی به قانون را به عنوان یک فرهنگ به مردم منتقل کند و در مقابل شهر بدون نظم، بی‌نظمی را در میان مردم حاکم می‌کند.

وی به اهتمام مردم اروپا نسبت به رعایت نظم اشاره کرد و گفت: هر چند این نظم در برخی موارد مطلوب نیست اما اینکه مردم به قوانین احترام می‌گذارند، نشان از نظم است.

آیت‌الله اراکی یادآور شد: وجود حکومت ظالم نسبت به نداشتن حکومت بهتر است چراکه جامعه دارای حاکم ظالم می‌تواند با برقراری نظم از جامعه بدون حاکم سعادتمندتر باشد.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه اِلمان‌های شهری در هویت و سعادتمندی مردم تاثیرگذار است، گفت: آرامش‌آفرینی، غم‌زدایی، زیبایی، نظم و یادآفرینی از شرایط نمادهای شهری است؛ جریان آب به عنوان یک نماد شهری باید در شهر اسلامی برای مردم قابل مشاهده باشد.

وی از تفاوت‌های میان جامعه سکولار و دین‌دار یاد کرد و گفت: شهروندان شهر اسلامی نباید از یاد خداوند متعال غافل شوند چراکه یاد خداوند سبب آرامش می‌شود و سبک زندگی اسلامی مبتنی بر شکرگذاری خداوند متعال است اما سبک زندگی غربی مبتنی بر فراموشی بوده و جامعه سکولار برای رسیدن به آرامش از عنصر فراموشی استفاده می‌کند.
https://taghribnews.com/vdcci1qi12bqpx8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی