تاریخ انتشار۲۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰۰
کد مطلب : 242124

تهران شریک تجاری مهم برای پکن

معاون نخست وزیر چین در دیدار با «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی، از ایران و چین به عنوان دو کشوری که اقتصاد آنان مکمل یکدیگرند نام برد و از علاقمندی کشورش به توسعه همکاریها با ایران در حوزه های مختلف خبر داد.
تهران شریک تجاری مهم برای پکن
«وانگ یانگ» در این دیدار که روز چهارشنبه و در پایان شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در پکن صورت گرفت، تاکید کرد: چین همواره ایران را به عنوان مهمترین شریک اقتصادی خود می داند و پکن مایل است همکاریهای خود با تهران را همچنان گسترش دهد.به گزارش ایرنا، او اظهار داشت: ایران در حال حاضر به عنوان یکی از اصلی ترین تامین کنندگان انرژی چین محسوب می شود و علاوه بر این موضوع، اقتصاد دو کشور به نوعی با یکدیگر گره خورده و مکمل یکدیگر شده اند.
معاون نخست وزیر چین در عین حال؛ پیشینه تاریخی، فرهنگی، تاریخ و تمدن کهن دو کشور را یکی از دلایل مهم و محکم پشتوانه های همکاری ایران و چین در عرصه های مختلف تا به امروز دانست و گفت که همین پشتوانه ها تداوم گر راه این همکاریها در آینده نیز خواهد بود.
«وانگ» به سفر سال گذشته «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به تهران و دیدار وی با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت که این سفر باعث شد روابط راهبردی مشترکی میان دو کشور شکل بگیرد.
وی گفت: دیدگاههای مشترک سران دو کشور در این سفر به خوبی اعلام شد و همین موضوع ضرورت گسترش و توسعه همکاریهای اقتصادی، همپای فعالیت های سیاسی را ضروری می سازد.
معاون نخست وزیر چین در بخش دیگری از سخنانش در این نشست که «علی اصغر خاجی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین نیز حضور داشت، از علاقمندی خود برای فعالیت بیشتر شرکت های ایرانی در چین خبر داد و گفت که از حضور کالاها و محصولات ایرانی در بازار کشورش استقبال می کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز در ابتدای سخنان خود گفت که حامل سلام گرم دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری ایران به «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین است.
وی با استقبال از پیشنهاد توسعه تبادلات تجاری طرف چینی اظهار داشت: تهران نیز مایل است در گسترش حمل و نقل ریلی، کارگزاری های بانکی، گشایش فاینانس پروژه های اقتصادی تعریف شده در ایران به شکل جدی تری با چین همکاری داشته باشد.
«علی طیب نیا» همچنین خواستار تقویت ساز و کارهای کمیسیون مشترک اقتصادی شد و به «وانگ یانگ» از علاقمندی کشورمان برای ایجاد کمیته های خاص در ارتباط با فاینانس، انرژی و آمادگی برای همکاری در پروژه های طرح «یک کمربند - یک جاده» (راه ابریشم جدید) خبر داد.
وی یادآور شد: چشم انداز پیش رو به خوبی نشان دهنده شرایط خوب برای گسترش همکاریها در ابعاد مختلف است و امیدوارم نهادهای بازرگانی و اقتصادی چین از آن به خوبی استفاده کنند.
در این دیدار همچنین طرفین تاکید کردند که دو کشور می بایست پس از لغو تحریم ها علیه ایران و اجرای برجام همکاریهای خود را در زمینه بانکی، زیربنایی و انعقاد قراردادهای طولانی مدت بویژه در زمینه انرژی بیشتر کنند.
گفتنی است، در جریان شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در شهر پکن، ایران و چین علاوه بر ترسیم نقشه راه همکاریهای اقتصادی، دو یادداشت تفاهم نیز امضا کردند.
یادداشت تفاهم های امضا شده میان وزارت اقتصادی و دارایی کشورمان با بانک های صادرات و واردات (اگزیم بانک) و «توسعه» (سی.دی.بی) چین است که بر اساس آن اعتبارات مالی لازم جهت اجرای طرح های اقتصادی بویژه طرح های زیربنایی در کشورمان توسط بانک های یاد شده تامین خواهد شد.
علی طیب نیا، رئیس طرف ایرانی شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و چین روز دوشنبه در راس هیاتی وارد شهر پکن پایتخت چین شده است.
https://taghribnews.com/vdcciiqi02bq0s8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی