تاریخ انتشار۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : 265624
ظریف:

همکاریهای بلندمدت با ترکمنستان در دستور کار ایران است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست همایش بازرگانی ایران و ترکمنستان گفت: با توجه به روابط خوب دوجانبه، همکاری های بلندمدت با عشق آباد در دستور کار تهران است.
همکاریهای بلندمدت با ترکمنستان در دستور کار ایران است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، ظریف امروز دوشنبه پس از دیدار و مذاکره با "قربانقلی بردی اف" رئیس جمهوری ترکمنستان در کاخ ریاست جمهوری در عشق آباد در نشست بازرگانی دو کشور شرکت کرد.

وی درسخنان خود با اشاره به مذاکره با "بردی اف" به تأکید رئیس جمهوری ترکمنستان برای همکاری اقتصادی بر اساس ارزهای ملی اشاره کرد و گفت: می توانیم معامله با ارزهای ملی را فعال کنیم.

وی همچنین ادامه داد: ایران نخستین کشوری بود که جمهوری‌های تازه استقلال یافته را به رسمیت شناخت و افتخار است که در کنار مردم و دولت ترکمنستان در 25 سالگی برقراری روابط دو کشور در عشق آباد هستیم.

ظریف همچنین با اشاره به کهن بودن روابط اجتماعی و فرهنگی دو ملت، گفت: ما ریشه های مشترک خویشاوندی داریم؛ از دیگر سو ایران، توسعه و امنیت ترکمنستان را مانند رفاه و توسعه مردم خود می‌داند و اکنون هم با وجود قرار گرفتن در منطقه پرالتهاب در پناه خدا، سیاست ها و راهبردهای سران دو کشور، امنیت وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از زمان استقلال ترکمنستان (فروپاشی سال 1991 شوروی) ایران شریک قابل اعتمادی است، گفت: همکاری درازمدت را پیگیری می کنیم؛ زمینه های خوبی مانند توافق چهار کشوری ایران، ازبکستان، ترکمنستان و عمان برای برقراری یک خط ترانزیت فراهم شده که مورد استقبال هند نیز قرار گرفته است.

ظریف افزود: آینده بخش انرژی برای دو طرف روشن است و ایران شریک مطمئنی به شمار می رود؛ روابط بانکی و پولی نیز مطرح است که جمهوری اسلامی، امکان فعالیت در این حوزه را دارد.

وی ادامه داد: راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران هم می تواند، آسیای میانه را به خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند متصل و زمینه های خوبی را برای همکاری فراهم کند.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد که نقش ترکمنستان به عنوان محور ترانزیت آسیای میانه می تواند، موضوع گفت وگوی بخش خصوصی و دولتی دو کشور باشد و از سوی دیگر، دو کشور به عنوان تولید کننده و صادر کننده انرژی می توانند در زمینه صادرات هم همکاری کنند و در حوزه های فراتر از سواپ و خرید و فروش اقدام مشترک انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه نیاز است به روابط راهبردی دو کشور بیاندیشیم، بر اهمیت بررسی فرصت های همکاری در زمینه هایی متل پتروشیمی و صنایع متکی بر نفت و گاز تأکید کرد.

ظریف در پایان نیز گفت: اطمینان دارم در ۲۵ سال گذشته روابط خوبی بین ایران و ترکمنستان وجود داشته که در سال‌های آینده نیز گسترده تر و بیش از پیش به سود مردم و صلح و ثبات خواهد بود.

"رشید مرداف" همتای ظریف نیز در سخنان خود اظهار داشت: ایران یکی از مهم ترین شرکای تجاری ترکمنستان است و همکاری های دو کشور با تاریخی کهن، تقویت شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه های مختلفی از جمله انرژی و کشاورزی همکاری های بسیار خوبی وجود دارد و باید مانند گذشته برای تقویت آن بیشتر کوشید، گفت: بنا به تأکید رئیس جمهوری ترکمنستان برای افزایش مناسبات در عرصه های مختلف از جمله صنعتی شدن کشور ما، بهره گیری از توان ایران در این حوزه و همچنین استفاده متقابل از توان یکدیگر باید تلاش کنیم.

در نشست بازرگانی دو کشور علاوه بر اعضای هیأت همراه ظریف، متشکل از بخش های مختلف دولتی و خصوصی، فعالان اقتصادی و بازرگانان ایرانی و ترکمنستانی نیز حضور داشتند.

وزیر امور خارجه؛ شب گذشته نیز پس از ورود به فرودگاه عشق آباد به ضرورت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و قفقاز اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری سال 1396 را سال تولید و اشتغال نام‌گذاری کرده‌اند که برای کمک وزارت امور خارجه به این هدف بسیار مهم کشور ضرورت دارد، زمینه را برای صادرات کالاهای غیرنفتی به کشورهای همسایه فراهم کنیم و هم اینکه زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی فراهم شود.

ظریف تأکید کرد: به همین دلیل است که همراه من یک هیأت بسیار خوب و توانمند بخش خصوصی و دولتی حضور دارند تا بتوانیم این امکانات را بررسی کنیم.


 
https://taghribnews.com/vdccipqi02bqee8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی