تاریخ انتشار۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : 230721

گزارش سفر آیت الله شیخ محمد علی تسخیری به کروواسی

رئیس شورایعالی مجمع تقریب مذاهب سه شنبه هفتم اردیبهشت برای شرکت درکنفرانس دو روزه «رهبران جوامع اسلامی اروپا» به مناسبت یکصدمین سال رسمیت یافتن دین اسلام درقانون اساسی کرواسی به زاگرب سفر کرد. عنوان این کنفرانس « مسلمانان اروپا : ميراث گذشته ، چشم انداز آينده » بود.
گزارش سفر آیت الله شیخ محمد علی تسخیری به کروواسی

كرواسي در سال 1916 بصورت رسمی در پارلمان خود اسلام را به عنوان يك دين به رسميت شناخت و امسال به مناسبت يكصدمين سالگرد اين رويداد، کنفرانس دو روزه ای را در پایتخت این کشور برگزار کرد.

کنفرانس دو روزه «رهبران جوامع اسلامی اروپا»، به مناسبت یکصدمین سال رسمیت یافتن دین اسلام در قانون اساسی کرواسی با حضور جمعي از رهبران مذهبی ۱۴ کشور استرالیا، سوئد، اکراین، بوسنی، ترکیه، مقدونیه، آلبانی، مجارستان، روسیه، بلژیک، نوروژ و انگلستان در محل سالن اجتماعات مركز اسلامي زاگرب برگزار شد .
آیت الله تسخیری در این مراسم در سخناني با تقدیر و تشکر از مرکز اسلامی کرواسی و دولت این کشور بخاطر تدارک این برنامه ،فعالیت های مرکز اسلامی کرواسی در دوره معاصر چه درحوزه امور عام المنفعه و خدماتی و چه درحمایت های دوران جنگ بوسنی را درخور ستایش ارزیابی کرد.
رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب در ادامه با بيان فرازی از نامه صميمانه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا بر اين مهم تاكيد كرد كه دستورات دینی قرآن کریم دستورات و منشورات منطقی و انسانی است و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای نیز در نامه  خود به جوانان اروپا و آمریکا به تدبر و تعمق در تعالیم  قرآن کریم توصیه نموده اند.



مشاور مقام معظم رهبری در بخشي ديگر از سخنان خود به تجربه حضور بيست سال و ده سال قبل خود در كروواسي و تشخيص آن زمان مبني بر اينكه اين كشور مي تواند الگوي اروپا در زيست مسالمت آميز و دوستانه جامعه مسلمان و مسيحي باشد اشاره و از اينكه اين روند و وضعيت تا امروز تداوم و توسعه داشته است اظهار خوشحالي کرد.
آیت الله تسخیری همچنین از خدمات مرکز اسلامی کرواسی در دوران 25 ساله اخیر و ذكر نقش سازنده این مرکز در ادوار مختلف تحولات بالکان بویژه در دوران جنگ بوسنی قدردانی و از دولت و مسئولان کرواسی بخاطر حمایت و نگاه مثبت به جامعه مسلمانان این کشور و حمایت از مراسم باشکوه یکصدمین سال رسمیت یافتن اسلام در قانون اساس کرواسی تشکر کرد.
این عالم برجسته دینی در پايان سخنان خود تصریح کرد: هر مفتي يا مبلغي كه در شرايط فعلي جهان در اروپا به ترويج و تبليغ دين مي پردازد يك مجاهد در راه خداست که بیان این جمله با تشويق و توجه چشمگير حضار مواجه شد.
رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب در ادامه سفر به کرواسی و در حاشيه برگزاري كنفرانس "رهبران جوامع اسلامی اروپا" در گفتگو با خبرنگار شبكه تلویزيون سراسري كروواسي موسوم به HRT در پاسخ به سوالی درباره بیان ایشان مبنی علت الگو بودن جامعه کرواسی برای دیگر جوامع اروپایی گفت: این را من به تحقیق دریافته ام و در سفرهای مختلف به کرواسی شاهد استمرار و تقویت روح تعامل و همزیستی جامعه اسلامی و دیگر جوامع در این کشور بودم .
مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار شبکه تلویزیون سراسری کرواسی درباره علت درگیری ها و اختلافات فرق اسلامی گفت: معتقدم که این اختلافات و درگیریها مذهبی نیست و شیعه و سنی بر ضد یکدیگر نیستند و این اختلافات و درگیریها كاملا سیاسی بوده و منافع و اغراض قدرتهاي جهاني پشت آن است و الا ما همه مسلمانیم و و دستور اسلام به همه ما این است که در کمال برادری درکنار يكديگر باشیم .

 ديدار با رئيس مركز اسلامي زاگرب

مشاور مقام معظم رهبری و رئیس شورای عالی مجمع تقریب در دومين روز حضور در زاگرب با دكتر شيخ حسنويچ مفتي كرواسي و رئيس مركز اسلامي زاگرب در اين مركز ديدارکرد. در اين ديدار كه با هماهنگي رايزني فرهنگي كشورمان در زاگرب انجام شد، شيخ حسنويچ با ارزيابي بسيارخوب از نحوه تعامل دولت كروواسي با جامعه مسلمانان اين كشور ، از بذل توجه جمهوري اسلامي ايران به مردم كروواسي و به ويژه مسلمانان اين كشور تشكر كرد و كمك هاي بدون چشم داشت جمهوري اسلامي ايران به كشور خود را در ذهن مردم كروواسي فراموش ناشدني خواند .
آیت الله تسخیری نيز با تقدير از دعوت به عمل آمده و فراهم شدن زمينه حضور در اين كنفرانس و تبريك مجدد یکصد سالگي به رسميت شناخته شدن اسلام درجمهوري كروواسي، مركز اسلامي زاگرب را مركز و بنياد محترم و با بركتي دانست كه در تاريخ بيست و پنجساله خود منشا خدمات گرانبهايي به جامعه مسلمانان كروواسي بوده است .
وی همچنین به حضور نداشتن حتي يك كرووات درجمع تكفيري هاي داعش در سوريه و عراق اشاره كرده و اين مهم را حاصل ترويج نگاه معقول و وسطي به اسلام در كروواسي دانست و افزود: البته روح حقيقي اسلام نيز در اين شيوه از تعامل متجلي مي شود .



شركت در مراسم رسمي در پارلمان كروواسي
از جمله برنامه هاي پيش بيني شده براي ميهمانان، شركت در مراسم رسمي پارلمان كروواسي بود. در اين مراسم که حضرت آیت الله تسخیری نیز حضور داشت، رئيس جمهور و رئيس مجلس كروواسي درسخنان خود بر نكته كليدي همزيستي برادرانه مسلمانان كروواسي با اكثريت كاتوليك اين كشور به عنوان موضوعي مهم و قابل الگو گيري در سطح اروپا تاكيد کردند.

  ملاقات با وزير فرهنگ كروواسي
مشاور مقام معظم رهبری و رئیس شورای عالی مجمع تقریب در ادامه سفر به زاگرب با دكتر حسن بگويچ وزير فرهنگ جمهوري كروواسي كه اولين وزير فرهنگ مسلمان اين كشور نيز هست ، ملاقات کرد. در اين دیدار كه درفضايي بسيار صميمي برگزار شد آیت الله تسخیری با ابراز خرسندی  از دیدار با  یک وزیر مسلمان در کرواسی گفت: خوشحالم که دولت کرواسی سیاست معقول و عادلانه ای در برخورد با اقوام و ادیان ساکن در این کشور دارد به شکلی که پیروان همه ادیان آزادانه به حیات مذهبی و دینی خود در این کشور ادامه می دهند و این كشور يكي از چهار كشور در اروپاست كه دين اسلام را به رسميت شناخته است .
وی در ادامه افزود: در برهه زماني كنوني حکومتها و جریاناتی هستند که با اهداف و افکارشیطانی در مسیر مخالف گفتگو قدم برمی دارند و مثال بارز آن زمزمه ها و اقدامات تحریک آمیز میان پیروان اهل تسنن و اهل تشیع است . ما معتقد به برادری و پرهیز از اختلاف و تفرقه میان امت اسلام و برادران اهل تسنن و اهل تشیع  هستیم چرا که تفرقه و اختلاف چیزی است که با اهداف سیاسی خاصی دنبال می شود و با عث پاره پاره شدن دنیای اسلام است .
آیت الله تسخیری درپایان ابراز امیدواری کرد که با انتخاب حسن بگوویچ شاهد تقویت روابط فرهنگی جمهوری اسلامی با جمهوری کرواسی بیشنر از گذشته باشیم.




دكتر حسنويچ وزير فرهنگ كروواسي نیز در اين ملاقات با بیان دیدگاه بسيار مثبت خود نسبت به جمهوري اسلامي ايران گفت : این مایه افتخار و مباهات دولت و ملت کرواسی است که جنابعالی بمناسبت گرامیداشت جشنهای یکصدمین سال رسمیت یافتن اسلام در کرواسی به کشور ما آمده اید و من بعنوان وزیر فرهنگ مسلمان کرواسی اذعان دارم که جمهوری اسلامی ایران نقش بسار مهمی در تاریخ کرواسی داشته و دارد. در زمان جنگهای قومی در بالکان و بوسنی حمایت های خالصانه و ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در استقرار نظام جمهوری کرواسی بر هیچ کس پوشیده نیست
وزیر فرهنگ کرواسی افزود: زمانی که  زنده ماندن و نابودشدن دو راه باقی مانده برای ملت کرواسی در دوران جنگ خانمان برانداز قومیتی بالکان بود، ما شاهد کمکهای جمهوری اسلامی ایران برای زنده ماندنمان بودیم. آن زمان که بسیاری ازکشورهای اسلامی در تردید حمایت از مردم ما بودند جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت و بدون هیچ چشم داشتی از ما حمایت کرد و این درحالی بود که بسیاری از کشورهای اسلامی با چشم داشت نفوذ فرهنگی و دینی مخرب در آن دوران به رابطه با کرواسی نگاه می کردند. در این دوران جمهوری اسلامی ایران بدون اصرار بر تبلیغ صرفا دینی بلکه با نظریه گفتگوی بین فرهنگها و تمدنها روابط خود را با ما آغاز کرد و به همین دلیل ما همواره سیاست فرهنگی ایران در کشورمان را سیاستی موثر و پرفایده می دانیم که هدف آن کل جامعه کرواسی است و نه یک قوم یا یک قشر خاص .
حسن بگوویچ با تشریح سابقه دوستی و حمایتهای جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت کرواسی افزود: ما حتی قبل از تاسیس جمهوری کرواسی نیز شاهد اهدا چندین تخته فرش ایرانی به مسجد و مرکز اسلامی زاگرب بودیم و در ان زمان ایران روح و فکر مسلمانان کرواسی را باخود آشنا کرد بطوریکه هر مسلمان کروات که در مرکز اسلامی نماز می گذارد ناخودآگاه در هر سجده نام ایران را در ذهن خویش تداعی می کند .

آقاي بگوويچ در اين ملاقات با اشاره به اينكه زمان برنامه مبادلات همكاري هاي فرهنگي و هنري دو كشور در سال 2014 منقضي شده است آمادگي خود و دولت را براي تسريع در تمديد اين برنامه مبادلات اعلام کرد.
 
تقدير از مترجم كتاب شريف صحيفه سجاديه به زبان كرواتي
با هماهنگي رايزني فرهنگي كشورمان در كروواسي و در مراسمي در محل رزيدانس سفارت و با حضور آیت الله تسخیری و اعضای سفارت جمهوري اسلامي ايران در زاگرب از آقاي دكتر سعاده كانسو مترجم لبناني صحيفه سجاديه به زبان كروواتي تقدير شد.
دکتر سعاد کانسو لبنانی الاصل و از برجسته ترین جراحان قلب و پیوند قلب در کرواسی است که با تاسیس موسسه امام موسی کاظم (ع) با هزینه شخصی خویش، تاکنون بیش از 15 کتاب ارزشمند از زندگی و سیره عملی چهارده معصوم و نیز اثری ماندگار در خصوص اندیشه های امام راحل (ره ) را به زبان کرواتی ترجمه و منتشر نموده است .
وي نسخه اي از ترجمه ارزشمند خود را نیز به رهبر معظم انقلاب اهداء كرد.

نگاهی گذرا به جمهوری کرواسی
کرواسی امروزی، بخشی از امپراتوری اتریش _ مجار بوده که بعد از جنگ جهانی اول در سال 1918، کروات ها، صرب ها و اسلوونیايي ها کشوري پادشاهی را تشکیل دادند که از سال 1929 به عنوان یوگسلاوی شناخته شد .
پس از جنگ جهانی دوم، تحت رهبری قدرتمند "مارشال تیتو" به دولت کمونیستی مستقل فدرال یوگسلاوی تغییر نام داد. جمهوري كرواسي يكي از پنج جمهوري جدا شده از يوگسلاوي سابق است که   بدنبال بروز تحولات وسيع سال 1991 در بلوك شرق، به عنوان يك كشور مستقل پا به عرصه ی نظام بين الملل گذاشت و در آوریل 2009 به ناتو پیوست.
کرواسی مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را در سوم ماه اکتبر سال ۲۰۰٥، آغاز و در اواسط سال 2011 مذاکرات با اتحادیه ی اروپایی برای عضویت در این اتحادیه را به پایان رسانده و در نهم ماه دسامبر 2011 نیز قرارداد عضویت در اتحادیه را امضا نمود و متعاقب آن، همه پرسی عضویت به اتحادیه ی اروپایی در روز یکشنبه 2 بهمن (22 ژانویه 2012  در کرواسی برگزار شد و با تایید 66.24 % شرکت کننده گان، کرواسی  بعد از اسلوونی از اول ماه ژوئیه سال ۲۰۱۳ (تیرماه 1392) به عنوان دومین کشور از یوگسلاوی سابق وارد اتحادیه اروپا شد.
 
ساختار حکومتی و احزاب سیاسی:
 
رئیس کشور، رئیس جمهور  است كه خانم کولیندا گرابار-کیتاروویچ (به کرواتی: Kolinda Grabar-Kitarović) (زاده ۲۹ آوریل ۱۹۶۸) از ماه فوریه سال ۲۰۱۵ عهده دار این سمت می باشد که با رای مردم، برای یک دوره ی پنج ساله انتخاب می گردد (دوره ی بعدی در دسامبر 2019 برگزار خواهد شد). وظایف عمده ی رییس جمهور عبارتند از: عزل و نصب نخست وزیر،دستور برگزاری همه پرسی، مسئول برگزاری انتخابات مجلس، فرماندهی کل نیروهای مسلح و مواردی از قبیل عفو عمومی، اعطای نشان های دولتی، اعلان جنگ و صلح. آقای «تیخومیر اورشکوویچ»از  دسامبر 2015 به عنوان  نخست وزیر کرواسی انتخاب شده اند. نخست وزیر، رهبر حزب اکثریت و یا رهبر اکثریت ائتلاف احزاب بوده و توسط رئیس جمهور برای یک دوره ی چهار ساله منصوب می گردد .
رییس دولت (نخست وزیر بالاترین مسئول اجرایی کشور است که اداره ی تمامی ارگان ها به استثنا بخش های تحت اختیار رییس جمهور، برعهده ی وی است و جوابگوی عملکرد دولت در مقابل رییس جمهور و نمایندگان پارلمان می باشد.
پارلمان کرواسی موسوم به سابور(SABOR) می باشد و در حال حاضر رئیس و یا سخنگوی آن آقای «ژلیکو راینر»است.
مجلس دارای  151 کرسی است که نمایندگان آن  با رای مردم  به احزاب مختلف، برای یک دوره ی چهار ساله انتخاب می شوند. آخرین انتخابات در اواخر 2015 میلادی برگزار شد.
 
ادیان و مذاهب  درکرواسی:
 
کروات ها معتقدند، کاتولیک ترین ملت اروپای شرقی هستند. در کرواسی 24 جامعه دینی فعالیت می نمایند و قانون اساسی آزادی تبلیغات و ترویج دینی یا هر عقیده ای را تضمین کرده و هر نوع تحریک ضد دینی در این کشور ممنوع است. ادیان موجود در کرواسی عبارتند از : کاتولیک رومی 87.8 % ، ارتدوکس 4.4 ٪ ،سایر فرق مسیحی 0.4 ٪ ، مسلمان 1.3 ٪  ، گروههای نامشخص 0.9 ٪ ، و بی دین 5.2٪
. حدود 90 درصد از جمعیت 4.4 میلیونی کرواسی کاتولیک هستند و کلیسا تاثیرات قابل توجهی در بسیاری از بخش‌های اجتماعی این کشور دارد.
 
اسلام در کرواسی:
 
حضور اسلام در كرواسي مربوط به دوره‌اي است كه نيروهاي عثماني در مرزهاي شرقي كرواسي ظاهر شدند. گرچه ترويج اسلام از اواخر قرن 14(1384م) بواسطه دولت عثماني در منطقه بالكان آغاز و تا اواخر قرن 18 ادامه داشت ولي اين مسئله نيز روشن است كه اسلام 4 قرن پيش از نفوذ ترك ها در بعضي از مناطق كرواسي رواج داشته‌است. در مورد حضور مسلمانان در اين منطقه قبل از دولت عثماني، بويژه در منابع تاريخي مجاري تصريح شده كه در كرواسي اقوامي با نام هاي اسلامي در 30 منطقه از مناطق سريم و شرق اسلاونيا ساكن بوده‌اند كه اين مهم مكررا مورد تاكيد و توجه محققان و رهبران جامعه ديني مسلمانان كرواسي نيز قرار گرفته و مي گيرد .
 
 
 
 
 
https://taghribnews.com/vdccixqis2bq1m8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی