تاریخ انتشار۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : 190627
رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روزمعلم؛

ما مسلمانان علم و دانش را بدون آنکه بخواهیم آن را به یک اهرم فشار و قدرت تبدیل کنیم در اختیار همه گذاشتیم

رئیس جمهور: اخلاق ما مسلمانان این گونه نبود که علم و دانش را درانحصار بگیریم. علم و دانش را رایگان و بی منت بدون اینکه بخواهیم آن را به یک اهرم فشار و قدرت تبدیل کنیم در اختیار همه گذاشتیم. کتاب دادیم ، دانشجو پذیرفتیم، استاد فرستادیم و به هیچ عنوان به فکر انحصار علم نبودیم .
ما مسلمانان علم و دانش را بدون آنکه بخواهیم آن را به یک اهرم فشار و قدرت تبدیل کنیم در اختیار همه گذاشتیم
 
 
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) آقای روحانی در مراسم سی و یکمین دوره بزرگداشت مقام معلم با انتقاد از انحصار طلبی غربیها در مقوله علم و دانش گفت: غرب ایرادش این است که هر علم و دانشی را که در اختیار دارد اول به دنبال انحصار است و‌ به خاطر منافع مادی در اختیار دیگران قرار نمی دهد . 

آقای روحانی ادامه داد : ‌اما اخلاق ما مسلمانان این گونه نبود و علم و دانش را رایگان و بی منت بدون اینکه بخواهیم آن را به یک اهرم فشار و قدرت تبدیل کنیم در اختیار همه گذاشتیم . اندیشمندان ، دانشمندان و بزرگان ما و کشورهای اسلامی در قرون متمادی علم را بدون هیچ منتی به غرب صادر کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه معلمان هم افتخار ما و هم آموزگار ما هستند افزود: همه معلمان در آموزش و پرورش ، دانشگاهها و ‌در حوزه ها که جای خود دارد، رسالتشان فهم و تبیین بهتر دین است اما نمی شود به هر
کسی گفت تو مجتهدی و می توانی اجتهاد کنی ؛ در این شرایط سنگ روی سنگ بند نمی شود .
 
آقای روحانی روز معلم را روز افتخار برای همه ملت ایران دانست و افزود: ما باید نور ایمان را در دل بچه ها بنشانیم و این بزرگترین خدمت ماست . 
رئیس جمهور این تفکر را که آزادی تحفه ای است که از غرب آمده درست ندانست و افزود: علم و دانش از زمانی که اسلام آمده تا قرن ها درقبضه مسلمانان بوده و تا قرنها کشورهای اسلامی مرکز علم و دانش دنیا بودند که از آن جمله می توان به مراکز علمی بزرگی مانند دانشگاه بغداد ، جندی شاپور و اندلس اشاره کرد.
 
وی گفت: آن بزرگمردی که این همه به علم و دانش احترام گذاشت، آن کسی که شاگرد بزرگ رسول اکرم (ص) بود،  اگر اسلام چیزی نداشت جز یک معلم و یک شاگرد، برای عظمت اسلام بس بود، برای افتخار این دین بزرگ بس بود که معلمی مانند رسول اکرم  (ص) ‌و دانش‌آموزی مانند امام علی (ع) دارد.

رئیس جمهور افزود: حالا که روز زینب (س) است کجا می توان بانویی با این همه عظمت پیدا کرد، استثنا کنیم مادرشان را، ببینیم مانند زینب را در تاریخ پیدا می‌کنیم؟
 
آقای روحانی با اشاره به فرازهایی از سخنان حضرت زینب سلام الله علیها افزود: این شهامت،  این بیان و جملات زیبا، هم علم و دانش،  قدرت روحی و هم شهامت
آخرین مرز تربیتی ما اینجاست؛ باید بتوانیم دختری شبیه زینب (س) در کلاس درسمان و فرزندی مثل امام حسین(ع) و حضرت علی اکبر(ع)، شهدای صدر اسلام و مرز بالای آن امیر(ع) و رسول خدا (ص) که مرزهای اخلاق ماست (تربیت کنیم)، مرز اخلاق، ایمان، شهامت و شجاعت ما امیر (ع) و زینب کبری (س) است.
 
رئیس جمهور در ادامه با گرامیداشت یاد علامه شهید مرتضی مطهری افزود: او نمونه کوچکی از شاگرد شاگردان
مکتب امیرالمؤمنین (ع) بود
و نخستین درسی که به ما آموخت گذشت بود، شهید مطهری انسانی با استعداد بود و چنانچه در قم می ماند می دانست که مرجع عالیقدر تقلید می شود زیرا ایشان از هر نظر سرآمد بوداما به تهران آمد چون حضورش در دانشگاه تهران، بین جوانان و دانشجویان ضرورت داشت و لازم بود دانشجویان دین را بیاموزند. 
 
وی افزود: شهید مطهری به ما آموخت که چگونه بیاموزیم و عالم شویم و متخلق به اخلاق اسلامی شویم و از خود بگذریم و هر بیماری جامعه را که روح و روان جامعه را آزار می دهد  بشناسیم و برای درمان آن داروی لازم را بفهمیم و بدانیم و تجویز کنیم. 
 
آقای روحانی همچنین یادگیری برخی زبانها در کنار زبان فارسی لازمه دنیای امروز دانست و افزود: امروز برخی از زبان ها زبان علم است که بدون مجهز شدن به آن زبان راه به اعماق علم نمی یابیم، کما این که اگر کسی به زبان عربی مسلط نباشد با فارسی نمی تواند در اعماق دین سیر کند، این زبان ویژگی هایی دارد که اگر قرآن را با ترجمه فارسی 10 بار هم بخوانیم با کسی که به زبان عربی مسلط است زمین تا آسمان فرق می کند.
 
 
 
 
https://taghribnews.com/vdccixqsm2bqoe8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی