تاریخ انتشار۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : 164770

علل و اهداف رژیم صهیونیستی در یورش به غزه

شکست ارتش رژیم صهیونیستی و موشک باران عمق سرزمین اشغال شده اعتبار و آبروی این رژیم پوشالی را از بین برده است.
علل و اهداف رژیم صهیونیستی در یورش به غزه
 تارنمای فلسطینی ˈفلسطین الیومˈ سوم مردادماه نوشت: شمار کشته شدگان ارتش اسراییل در نبرد غزه به ۶۱تن و شمار زخمی های این رژیم نیز به ۱۳۴ تن رسید.
پیش از آن نیز تارنمای «امت نیوز» اردن عصر سی ویکم تیرماه به نقل از شبکه ۲تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ۱۵ سرباز اسراییلی برای فرار از شبح و تاریکی مرگ در غزه و جنگیدن با فلسطینی ها اقدام به خود زنی و شلیک به خود کردند.
همچنین تارنمای «النشرة» لبنان یکم مرداد گزارش کرد: سربازان صهیونیست وحشت زیادی از نیروهای مقاومت دارند و با وجود در اختیار داشتن تجهیزات بسیار پیشرفته همچنان از رفتن به میدان های جنگ و رویارویی با نیروهای مقاومت هراس دارند.

سربازان و افسران رژیم صهیونیستی با نوعی درماندگی و وحشت اعلام می کنند که نیروهای مقاومت مانند «شبح» بر آنان می تازند و آنان نمی دانند از کدام طرف مورد حمله قرار گرفته و به چه سویی باید پاسخ دهند.

رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از وحشت و هراس بیشتر سربازان و نیروهای خود اخبار جنگ را بسیار کنترل شده و با سانسور منتشر می کند، زیرا بیم آن دارد که سربازانش بیش از این وحشت زده شوند و شمار بیشتری از آنان از میدان های جنگ فرار کنند.

اگر چه مقام های رژیم صهیونیستی مدعی بودند که یورش به غزه باعث خواهد شد تا خطرهایی که امنیت ملی رژیم صهیونیستی را تهدید می کند، کاسته شود اما در واقع آنچه باعث شد تا رژیم صهیونیستی تصمیم حمله به باریکه غزه را بگیرد نیاز به ترمیم قدرت بازدارندگی این رژیم در برابر جنبش های مقاومت و به ویژه حماس بود.

در این پیوند تارنمای مرکز مطالعات «الجزیره» قطر گزارش کرد: با توجه به آنچه در مراکز تصمیم گیری و محافل راهبردی تل آویو می گذرد، می توان گفت: رژیم اسراییل با یورش به غزه خواسته است به اهداف مشخصی دست یابد. برجسته ترین هدفی که رهبران این رژیم را واداشت تا باریکه غزه را آماج یورش های خود قرار دهند، ترمیم قدرت بازدارندگی این رژیم در برابر گروه های مقاومت بود؛ چرا که رژیم صهیونیستی بر این باور بود که قدرت بازدارندگی این رژیم تا حدی فرسوده شده و نیاز به ترمیم دارد.

همچنین رژیم صهیونیستی به توافق ۲ گروه فتح و حماس به عنوان یک خطر راهبردی برای تل آویو نگاه می کند، از اینرو، این رژیم تلاش کرد تا در مسیر توافق این ۲ گروه سنگ اندازی کند، چرا که شکاف و اختلاف داخلی میان گروه های فلسطینی قدرت مانور این رژیم را در برابر این ۲ جنبش افزایش می دهد.

هنگامی که رژیم صهیونیستی تصمیم یورش به غزه را گرفت بر این باور بود که دگرگونی های منطقه طی سه سال پیش سبب شده است تا جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ضعیف شود. این عامل باعث شد تا رژیم صهیونیستی تصمیم به یورش به باریکه غزه و حمله هوایی به این منطقه را بگیرد. رژیم اشغالگر قدس هرگز این فکر را نکرده بود که احتمال دارد حماس طی این سه سال بتواند از پشتیبانی برخی کشورهای منطقه برخوردار باشد و بتواند در مسیر اهداف تل آویو در یورش به غزه سنگ اندازی کند. دولتمردان رژیم اشغالگر قدس به طور گسترده به نتایج حمله دولتمردان مصر به گروه حماس و ویران کردن تونل ها از سوی مصر دلگرم شده بودند. این رژیم بر این باور بود که تخریب تونل ها به دست دولت مصر سبب شده است که حماس نتواند به هیچ گونه سلاحی دست یابد.

شرط بندی بر موضع گیری دولت مصر سبب شد تا رژیم اسراییل نتواند از شمار و برد موشک ها اطلاعات دقیقی داشته باشد. رژیم صهیونیستی هرگز فکر نمی کرد که حماس از چنان قدرت موشکی برخوردار باشد که عمق سرزمین اشغال شده را هدف قرار دهد. در چنین شرایطی بود که رژیم صهیونیستی برای زمین گیر کردن گروه مقاومت اسلامی فلسطین باریکه غزه را هدف قرار داد.

تحلیلگران صهیونیست بر این باورند که روند جنگ غزه نشان داد که اسراییل درباره قدرت مقاومت فلسطین و انگیزه بالای این گروه در نبرد با اسراییل اطلاعات دقیقی در اختیار ندارد.

در این پیوند، «ارییه شاویت» تحلیلگر روزنامه «هاآرتص» نوشت: گروه کوچک و فقیری مانند حماس توانست اسراییل و ارتش بزرگ آن را به چالش کشد. همچنین فناوری در سطح پایین و قدیمی غزه توانست با فناوری ارزشمند و مدرن اسراییل رویارویی کند.
شاویت افزود: روند جنگ غزه نشان داد که ارزیابی اسراییل از قدرت جنبش حماس نادرست بود. با وجود اینکه حمله های موشکی این گروه سبب نشد تا شمار زیادی کشته شوند، اما این جنبش توانست به حاکمیت اسراییل لطمه وارد کند.

در این زمینه تارنمای «الرسالة نت» لبنان نوشت: «اوی سیخارو» روزنامه نگار رژیم صهیونیستی گفته است دستگاه اطلاعاتی در ارزیابی قدرت و هدف گروه حماس دچار اشتباه شد. اسراییل با این فرضیه که حماس به زودی زمینگیر خواهد شد دست به یورش زد، اما عکس چنین چیزی سبب شوکه شدن اسراییل شده است.

ضربه هایی که گردان های «عزالدین قسام» و دیگر گروه های مقاومت فلسطین به ارتش رژیم صهیونیستی وارد کردند بار دیگر امید را به سنگر مقاومت و کسانی که در مسیر حل مساله فلسطین تلاش می کنند، برگردانده است.  گروه حماس موفق شد با موشک باران سرزمین اشغال شده فلسطین چنان ترس و هراسی را میان شهروندان رژیم صهیونیستی به وجود آورد که شهرک نشینان راهی پناهگاهها شوند. این گروه ماهیت پوشالی ارتش رژیم صهیونیستی را آشکار کرد.

تحلیلگران بر این باورند که شکست ارتش رژیم صهیونیستی و موشک باران عمق سرزمین اشغال شده اعتبار و آبروی این رژیم پوشالی را از بین برده است؛ به طوری که هم اکنون جنگ غزه به باتلاقی برای سردمداران این رژیم تبدیل شده است و نظامیان آن را به کام خود فرو می برد. 



https://taghribnews.com/vdccm0qsx2bqem8.ala2.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی