تاریخ انتشار۱۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۴
کد مطلب : 249677

آغاز فصلی دیگر در صحنه سیاسی لبنان

درخصوص انتخاب «میشل عون» به ریاست جمهوری لبنان، اکثر قریب به اتفاق تحلیگران وکارشناسان مسایل منطقه براین اعتقادند که: شکست سیاست های مداخله جویانه عربستان، علت اصلی چنین رویدادی محسوب می شود.
آغاز فصلی دیگر در صحنه سیاسی لبنان


 
بسمه تعالی

آغاز فصلی دیگر در صحنه سیاسی لبنان
 

      بعد از گذشت حدود دوسال و نیم، اینک کشور کوچک لبنان، شرایط تازه ای را در عرصه سیاسی تجربه می کند و با قرار گرفتن «میشل عون» در مقام ریاست جمهوری، بخشی از موانع موجود بر سر راه خود را برای رسیدن به شرایطی مطلوب پشت سر می گذارد.  


      کشور کوچکی که مساحت آن یک، صدوپنجاه و هفتم ایران است و جمعیت آن از 4ونیم میلیون نفر فراتر نمی رود، ولیکن در معادلات سیاسی ونظامی منطقه، نقشی بسیار مهم وتاثیر گذار ایفا می کند و به همین علت، تحولات و رویداد های داخلی آن نیز  مورد توجه بسیاری قرار می گیرد.   


        درخصوص انتخاب «میشل عون» به ریاست جمهوری لبنان، اکثر قریب به اتفاق تحلیگران وکارشناسان مسایل منطقه براین اعتقادند که: شکست سیاست های مداخله جویانه عربستان، علت اصلی چنین رویدادی محسوب می شود؛ همچنان که، دیگر ناکامی ها و ضعف های ریاض نیز در پیشبرد اغراضش در دیگر کشورهای منطقه، نوید تحقق خواسته های مردمی و  تأمین منافع ملی این کشور ها را به همراه دارد.


     انتخاب «میشل عون» به ریاست جمهوری لبنان، به معنای آنست که در مصاف ها و رقابت های سیاسی دوجریان« 14مارس» و « 8 مارس »،  جریان دوم  یعنی جریانی که به حزب ا.. لبنان نزدیک است، سرانجام توانسته ، نامزد موردنظر خود را به ریاست جمهوری لبنان برساند و  رقیب سرسخت را که مورد حمایت حکومت ریاض است، با شکست مواجه سازد.


     البته این پیروزی را نمی توان پیروزی نهایی جریان « 8 مارس » به شمار آورد؛ چراکه هنوز که هنوز است، موانع متعددی بر سرراه قرار دارد و جریان « 14مارس» و حامیان آن درصددند تا در عرصه انتخاب نخست وزیر و اعضای کابینه؛ خواسته  های خود را به کرسی بنشانند و  تا حد ممکن راهبردهای خود را برای کاهش تاثیرگذاری های حزب ا.. به اجرا درآورند.


       با اینحال می توان گفت که اصلی ترین جریانی که منادی تفرقه در لبنان وحامی مستقیم و غیر مستقیم گروهک های تکفیری در این کشور و  یا در دیگر کشور های منطقه بوده، در موقعیت بسیار ضعیفی قرار گرفته و به موازات ناکامی های گروهک های تروریستی وتکفیری در سوریه،  شانس خود را برای سیطره بر فعالیت های سیاسی واجرایی لبنان از دست داده است.


        انتخاب «میشل عون» به ریاست جمهوری این کشور، ضمن دادن چنین نویدی، چشم انداز مثبتی را نیز از آینده تحولات لبنان ترسیم می کند و این درحالی است که شواهد موجودحکایت از آن دارد که رژیم عربستان با تحمل شکست های آشکار در عرصه های سیاسی ومیدانی سوریه وعراق و از آن مهم تر، با ناکامی های خفت بار در جنگ علیه مردم یمن، از این به بعد توانایی لازم برای سرپا نگهداشتن، جریان های تکفیری و تفرقه افکن  را با عناوین فریبننده در لبنان ندارد.      
 


 
https://taghribnews.com/vdccmoqim2bq0e8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی