تاریخ انتشار۲۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : 244555

درگذشت ۹۰ هزار حاجی در عربستان طی ۱۴ سال اخیر

در آستانه نخستین سالگرد فاجعه منا، یک روزنامه لبنانی به انتشار سندی لو رفته از وزارت بهداشت عربستان سعودی اقدام کرد که اثبات می‌کند ۹۰ هزار حاجی تنها طی ۱۴ سال در حوادث مختلف مربوط به مشعرالحرام، منا و سقوط جرثقیل، کشته شده‌اند.
درگذشت ۹۰ هزار حاجی در عربستان طی ۱۴ سال اخیر
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، روزنامه الاخبار لبنان با انتشار سندی  از وزارت بهداشت عربستان، نوشت: از چند هفته گذشته این اسناد در اختیار ما قرار گرفت و طی این مدت تحت بررسی دقیق بود. این اسناد شامل گزارش‌های وزارت بهداشت عربستان از آمار حجاجی است که طی ۱۴ سال گذشته جان باخته‌اند و قربانیان حادثه سقوط جرثقیل و منا را نیز شامل می شود.
 
روزنامه الاخبار نوشت: حج سال جاری هزار و چهارصد و شصت و چهارمین حج مسلمانان پس از وفات پیامبر اکرم(ص) و همچنین نود و سومین حج پس از تحویل مدیریت مناسک حج به عربستان سعودی به‌شمار می‌رود، حکومتی که ملک عبدالعزیز، آن را با شمشیر بنیان نهاد و بر خاک مقدس حکومت کرد.
 
طبق این گزارش، اسناد وزارت بهداشت عربستان تحت عنوان «حجاج درگذشته از همه ملیت‌ها» از سال ۱۴۲۳ تا ۱۴۳۷ ه.ق، که شامل نام، ملیت، عمر و تاریخ فوت آنها طی ۱۴ سال گذشته است، تصریح نکرده که این آمار متعلق به عمره‌گذران و حج تمتع است یا فقط حج تمتع.
 
۱۳۲۱ صفحه اسامی حجاجِ درگذشته، اسامی ۹۰۲۶۷ حاجی است که طی ۱۴ سال در سرزمین مقدس جان باخته‌اند؛ آماری که آمار فاجعه منا در مقابل آن ناچیز است. حتی اگر اینطور تصور کنیم که بسیاری از حجاج از سالخوردگانی بوده‌اند که تحمل فشار جمعیت را نداشته و مرگشان قضا و قدر الهی بوده اما این رقم از حجاج درگذشته مدهش است. 
 
طبق آمار رسمی عربستان، حجاجی که بر اثر ازدحام از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ جان باخته‌اند، حدود ۳۲۰۰ حاجی است. اگر آمار حوادث متفرقه در عربستان مانند آتش‌سوزی (محل اسکان حجاج)، فروریزی (ساختمان‌ها) و درگیری‌ها را که ما بین سالهای ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۵ رخ داده محاسبه کنیم، رقم به ۴۵۰۰ حاجی می‌رسد اما آمار پنهان شده نشان می‌دهد که مناسک حج تحت مدیریت آل سعود، فقط طی ۱۴ سال، بیش از ۹۰ هزار حاجی را کشته است.
 
معنای این آمار یک چیز است؛ آن اینکه عربستان فقط درباره فاجعه منا به افکار عمومی دروغ نگفته است، بلکه پنهان کردن و لاپوشانی، سیاست ثابت دهه‌های متوالی عربستان بوده است تا ناتوانی و شکست خود را بپوشاند و مدیریت حج را که عملا بعد از نفت، برگ دوم تقویت نقش منطقه‌ای و بین‌المللی عربستان است، در دست آل سعود نگاه دارد.
 
آمار حجاج درگذشته در اسناد فاش شده
در اسناد فاش شده، و برخلاف آنچه عربستان اعلام کرد، روشن شد، ارقامی که برخی طرف‌ها (از آمار اصلی کشته‌های منا) منتشر کردند، چندان دور از واقعیت نبود. عربستان می‌گوید تعداد کشته‌های منا ۷۶۹ نفر است اما خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند ۲۲۲۱ نفر. اما بر حسب آمار درز یافته، بیش از ۷۰۰۰ هزار نفر در حج ۱۴۳۶کشته شده‌اند که بیشترشان متعلق به مصیبت «منا» سپس «حادثه جرثقیل» است.
 
علاوه بر این، در اسناد، نزدیک به ۱۶۰۰ نفر تحت عنوان «ناشناس» ذکر شده‌اند که یا نام‌شان یا ملیت‌شان یا برخی هر دو، مجهول است.
 
فاجعه‌بارتر این است که به برخی با عبارت «تکه‌ها» یا «تکه‌های جمع شده» [از بدن حجاج] اشاره شده است.
 
این مسئله که بیشتر کشته‌ها متعلق به ایران هست نیز دقیق نیست. زیرا علاوه بر اینکه آمار بالایی «ناشناس» ثبت شده، اسناد نشان می‌دهد کشورهایی مانند مصر، پاکستان و اندونزی کشته های‌ زیادی داده‌اند؛ آماری که نزدیک به تعداد قربانیان ایران است یا برخی بیشتر.
 
بر اساس این آمار، سوالی که مطرح می‌شود، درباره رضایت دادن کشورهای اسلامی به مدیریت آل‌سعود بر حرمین شریفین است، حال آنکه، چندین دهه شاهد اهمال آل‌سعود در حق میراث اسلامی به سود طرح‌های عمرانی شاهزادگان و شکست آنان در اداره مناسک حج و محافظت از جان حجاج و عمره‌گذاران هستیم و ثابت شده که آنان «خدمت حرمین» را برای طرح‌های سیاسی خود و آل سعود مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند، تا با آن تفکر وهابی تکفیری را به جوامع اسلامی صادر کنند.
 
 اگر تا دیروز دلیل محکمه‌پسندی برای شکست و لاپوشانی ریاض نبود، الان این سند در مقابل افکار عمومی در جهان اسلام است و حداقل بخشی از این مدعاها را ثابت می‌کند حال آنکه بخش بزرگتری هنوز به دست عربستان مخفی شده است.
 
 
https://taghribnews.com/vdccp0qip2bq0p8.ala2.html
مرجع : آنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی