تاریخ انتشار۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : 258352
رییس جمهوری در هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری:

گفتگو کوتاهترین و کم هزینه ترین راه برای حل اختلاف میان دولتها است/ ایران به جهانیان نشان داد که کشور صلح و دوستی است

رییس جمهوری ، گفت و گو را کوتاهترین و کم هزینه ترین راه برای حل اختلاف میان دولتها دانست و با تاکید بر اینکه ایران کشور صلح و دوستی است، اظهارداشت: ما به صلح، آشتی، برادری، همزیستی افتخار می‌کنیم و امروز زمانی نیست که بین ملت‌ها، دیوار کشید هر چند که برخی یادشان رفته است که سالیانی پیش، دیوار برلین فرو ریخت.
گفتگو کوتاهترین و کم هزینه ترین راه برای حل اختلاف میان دولتها است/ ایران به جهانیان نشان داد که کشور صلح و دوستی است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری تصریح کرد: اگر دیواری هم بین ملت‌ها باشد، باید برداشت و دنیای امروز، دنیایی نیست که بین ملت‌ها و مردمان سرزمین‌های مختلف فاصله ایجاد کرد. امروز روز همسایگی است همه از لحاظ فرهنگی، علمی و تمدنی همسایه یکدیگر شده‌ایم و هستیم و جهان ارتباطات و فناوری اطلاعات فاصله‌های ملت‌ها را کمتر کرده است.
 
رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه امروز کسی نمی‌تواند در مقابل جهانی شدن بایستد، گفت: امروز روزی است که ملت‌ها از لحاظ فرهنگی به یکدیگر نزدیک‌تر شدند و قطع‌کردن پیمان‌های تجاری دنیا کمکی به اقتصاد، توسعه و رونق اقتصادی نخواهد بود.
 
روحانی تأکید کرد: امروز روز آشتی، نزدیکی و همزیستی مسالمت‌آمیز ملت‌هاست و روز ایجاد فاصله بین ملت‌ها نیست و اگر می‌خواهیم به صلح، ثبات و امنیت بیشتر دست یابیم، باید تعامل بین ملت‌ها را بیشتر کرده و مفاهمه را میان مردم ملت‌‌های مختلف افزایش داد.
 
رییس‌ شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: ملت ایران آثار افراطی‌گری، تجاوز و تروریسم را با همه وجود در منطقه دیده است .در اطراف ایران آتش افراط‌گری و تروریسم هنوز شعله می‌کشد و از نزدیک شاهد درد و رنج مردم عراق، سوریه، افغانستان، یمن و لیبی هستیم.
 
رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان اینکه دولت در سایه توافق برجام راه را برای میزبانی هر چه بیشتر از جهانگردان، آماده‌تر کرده است، اظهار داشت: امروز نیازمند نزدیکی، تعامل و وحدت بیش از پیش ملت‌ها و جهانیان با یکدیگر هستیم و دولت یازدهم تلاش دارد صنعت گردشگری را در ایران به سمت توسعه حرکت دهد.
 
روحانی با بیان اینکه گردشگری به عنوان پلی میان ملت‌های جهان، محسوب می‌شود، گفت: در این میان راهنمایان گردشگری پل‌های میان ملت‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌های جهانی هستند و گردشگری زمانی به کمال می‌رسد که راهنمایان آن با بیان و اخلاقی خوش، از گردشگران به خوبی استقبال کنند.
 
رییس‌ جمهوری اضافه کرد: راهنمایان گردشگری تاریخ و زوایای تمدن بشری را با بیان و تسلط خود به تاریخ به جهانگردان بیان می‌کنند و ابعاد و صورت‌های پشت پرده تمدن‌ها را برای گردشگران توضیح می‌دهند و بدون تردید اگر راهنمایان گردشگران نبودند، بهره معنوی و علمی گردشگران از سفر خود بسیار اندک می‌بود.
 
روحانی خاطر نشان کرد: راهنمایان گردشگری خادمان میراث گذشته و واسطه‌ای برای معرفی آثار تاریخی و افکار امروز جهان و نیز واسطه‌ای بین قرن‌های گذشته با نسل امروز هستند و تاریخ هزاران سال گذشته را به تاریخ امروز متصل کرده و اذهان نسل جوان را با تمدن کهن پدران و اجدادمان آشنا می‌سازند.
 
رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از اهداف بلند ما به عنوان ملتی بافرهنگ و تمدنی 7 هزار ساله پیوند مستحکم ملت‌ها با یکدیگر است.
 
روحانی با تأکید بر اینکه ملت ایران با سلاح کشتار جمعی مخالف است، خاطر نشان کرد: علی‌رغم اینکه ملت ایران قربانی سلاح کشتار جمعی است و متجاوزین صدامی علیه ما از سلاح شیمیایی استفاده کردند، اما هرگز به دنبال سلاح کشتار جمعی نرفته و نخواهیم رفت و آن را مخالف اخلاق و معیارهای دینی خود می‌دانیم.
 
رییس‌ جمهوری با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته به موفقیت بزرگی در زمینه تعامل با جهان دست یافته‌ایم، اظهار داشت: مذاکره ما با قدرت‌های بزرگ جهان در زمینه مسأله هسته‌ای به معنای آن بود که مفاهمه، تعامل و گفتگو کوتاه‌ترین، بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای رفع اختلاف میان دولتهاست.
 
روحانی افزود: در میز مذاکره با 6 قدرت بزرگ به توافقی دست یافتیم که نه تنها برای ما 7 کشور بلکه ره‌آوردش برای همه جهانیان آشتی، امنیت، ثبات و تعامل بیشتر بود.
 
رییس‌ جمهوری گفت: در پایه توافق هسته‌ای و برجام سفره خود را برای میهمانان و گردشگران خارجی باز کردیم و خوشبختانه در سال گذشته توریست‌های خارجی با حسن نظر به سمت ایران راهی شده و زمینه را برای گردشگری مهیا دیده‌اند.
 
روحانی در ادامه با اشاره به آمار سفر گردشگران خارجی به ایران در شش ماهه اول امسال نسبت به شش ماهه سال گذشته، گفت: در این مدت ،حضور گردشگران از فرانسه 104 درصد، از جمهوری چک 53.4 درصد، از هلند 43.3 درصد، از سوئیس 38.3 درصد، دانمارک 37.5 درصد، ایتالیا 33.8 درصد، انگلستان 33 درصد، لهستان 33 درصد، بلژیک 32.3 درصد، اتریش 28 درصد، اسپانیا 27.9 درصد، یونان 24.4، فنلاند 19.2 درصد، آلمان 16.6 درصد و روسیه 13.6 درصد رشد داشته و این نشانگر آن است که با برجام دروازه ایران به روی میهمانان خارجی بازتر از گذشته شده است.
 
رییس‌ جمهوری با اشاره به اقدامات دولت برای توسعه صنعت گردشگری، گفت: نوسازی ناوگان هوایی و نیز نوسازی و احداث شبکه های ریلی در سراسر کشور و در کنار احداث اتوبان‌ها و جاده‌ها، از جمله اقداماتی است که دولت در راستای توسعه صنعت گردشگری و جذب جهانگردان پیگیری می‌کند.
 
روحانی خاطر نشان کرد: گردشگران خارجی در سفر به ایران تنها آثار تمدن گذشته را مشاهده نمی‌کنند، بلکه در کنار آن با فرهنگ بالا و میهمان‌دوستی مردم ایران به خوبی آشنا خواهند شد.
 
رییس‌ جمهوری گفت: صنعت توریسم نه تنها کمک بزرگی برای اقتصاد کشور است، بلکه در کنار آن به امنیت و ارتقاء فرهنگ جهانی و نیز انسجام مردم جهان کمک کرده و راه را برای تعامل بیشتر بین ملت‌ها آماده‌تر می‌کند. از این‌رو جهانگردی دارای آثار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و حتی صلح، ثبات و امنیت برای منطقه و جهان است.
 
روحانی محیط زیست و میراث فرهنگی را دو سرمایه اصلی جهانگردی توصیف کرد و گفت: اگر محیط زیست کشورها آسیب ببیند بدون تردید، یکی از سرمایه‌های بزرگ جهانگردی لطمه دیده است لذا باید برای صیانت و حفاظت از محیط زیست سرمایه‌گذاری شود و همه باید تلاش کنیم از میراث فرهنگی گذشته نیز به خوبی صیانت کنیم.
 
رییس‌ جمهوری افزود: میراث فرهنگی گذشتگان در سراسر دنیا، سرمایه بشری برای همه ملت‌ها است و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود.
 
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه ملت ایران همواره در تاریخ ایران اسلامی شگفتی‌های بزرگی را خلق کرده است، به قرارگرفتن در آستانه سی و هشتمین سالگرد انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در این انقلاب بزرگ هیچ کشور، هیچ قدرتی و هیچ ابرقدرتی پشتیبان مردم ایران نبود و این مردم با اتکا به فرهنگ، دین و آرمان‌های بلند خود انقلابی مستقل و بدون وابستگی به قدرت‌های بزرگ خارجی و کاملاً مردمی را به ثمر رساندند.
 
رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین ثمرات انقلاب اسلامی ایران، استقلال سیاسی سرزمین ایران بود و یکی از بزرگترین دستاوردهای این انقلاب حاکمیت ملی مردم ایران بشمار می‌رود که در آن تمام مدیریت کشور بر مبنای دمکراسی، مردم‌سالاری و صندوق آراء قرار دارد و یکی از ثمرات مهم انقلاب اسلامی نیز عزت مردم بزرگ این سرزمین می‌باشد.
 
روحانی خاطر نشان کرد: مردم ایران در دوران دفاع مقدس و تجاوز هشت ساله رژیم بعثی صدام نیز همچنان با اتکا به اراده، استقامت و ایستادگی خود و بدون حمایت‌های کشورهای خارجی، توانستند این تجاوز را از کشور دفع کنند.
 
رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه ایران کشوری است که هرگز سابقه استعماری‌گری و استعمارشدن نداشته است، گفت: ایران هیچگاه مستعمره کشور دیگری نبوده و در طول ده‌ها و قرن‌های گذشته نیز هیچگاه مردم ایران به کشور دیگر و همسایگان خود تجاوز نکرده اند مردم ایران هیچگاه با مسأله‌ای به نام نژادپرستی خوی نداشتند و اقوام، ادیان و فرهنگ‌های مختلف در ایران همزیستی مسالمت‌آمیزی با یکدیگر داشته اند و در کنار مسجد، کلیسا و کنیسه وجود دارد و در پارلمان نیز در کنار نمایندگان مسلمان، نمایندگان مسیحی، یهودی و زرتشتی نیز حضور دارند.

 
روحانی افزود: در ایران یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان از همان آزادی برخوردارند که مسلمانان دارای آن هستند.
 
رییس‌ جمهوری با بیان اینکه ایران در طول تاریخ گذشته به علم و دانش جهانی خدمت کرده است، گفت: ایران در قرون گذشته در علم و دانش پیشگامی‌هایی داشته است به نحوی که هنوز هم کتب اندیشمندان و دانشمندانی همچون بوعلی سینا، زکریا و فارابی و خواجه نصرالدین طوسی به عنوان کتب علمی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی جهان مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
 
روحانی افزود: ایران از لحاظ هنری و فرهنگی نیز دارای سابقه درخشانی است و نه تنها به شعرای فارسی زبان خود افتخار می‌کند، بلکه کشورهای همسایه ما هم به شعرا و دانشمندان که با زبان فارسی شعر می‌سرودند افتخار می‌کنند. به نحوی که مردم ترکیه به مولانا و مردم پاکستان و شبه قاره هند به اقبال لاهوری که به فارسی شعر می‌سرودند، افتخار می‌کنند.
 
رییس‌ جمهوری گفت: مردم ایران در فرهنگ، علم و دانش، گام‌های پرخیر و برکتی برای جهانیان برداشته‌اند.
 
روحانی در ادامه خطاب به راهنمایان گردشگری که از حدود 40 کشور جهان به ایران آمده و در سالن اجلاس سران حضور داشتند، گفت: خاورمیانه مهد تمدن و گردشگری بود و آثار تمدنی و تاریخی در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان، ‌پاکستان و آسیای مرکزی و قفقاز، شاخص بوده و هست اما باید توجه داشت که تروریسم فقط جان انسان‌ها و رشد حرکت توسعه‌ای و اموال و اقتصاد کشورها و مردم را تهدید نمی‌کند، بلکه به آثار تمدن جهانی و تاریخی نیز صدمه می‌زند.
 
روحانی افزود: تروریسم آثار مهم تمدنی را در سوریه و عراق و سایر کشورها مورد هجمه خود قرار داده است و همانطور که اگر جان انسانی گرفته شود، قابل جبران نیست، نابود شدن آثار تمدنی گذشتگان نیز قابل جبران نمی‌باشد.
 
رییس جمهوری با بیان اینکه ایران کشوری است که برای ثبات و دفاع از مردم بی‌دفاع منطقه از همه توان خود استفاده کرده و خواهد کرد، گفت: اگر کمک ایران به مردم و ارتش های عراق و سوریه نبود، امروز در دمشق و بغداد، تروریست‌ها حاکم بودند و به جای گروه‌های تروریستی در این کشورها شاهد دولت‌های تروریستی بودیم.
 
روحانی تصریح کرد: مردم شجاع سوریه و عراق و حمایت مردم ایران از این ملت‌ها بود که امروز تروریسم در منطقه در حال افول است.
 
رییس جمهوری با تأکید بر اینکه ایران همواره به امنیت و ثبات منطقه و جهان کمک کرده است، گفت:‌ در هر کجای دنیا اگر هر ملت آزاده‌ای برای مبارزه با تروریسم از ما کمک بخواهد، با همه توان به آن مردم مظلوم در برابر تروریسم کمک خواهیم کرد چرا که تروریسم خطر بزرگی برای جهانیان، منطقه ما و همه انسان‌ها می‌باشد.
 
در ابتدای این دیدار خانم احمدی‌پور معاون رییس‌ جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با ارایه گزارشی از برگزاری هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری،گفت: دولت یازدهم براساس باور قوی و همراستا با اهداف سازمان ملل و سازمان جهانی گردشگری مصمم است زیرساخت‌های صنعت گردشگری را هر چه بیشتر تقویت کند.
 
وی افزود: برخورداری از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و تنوع آب و هوایی در کنار روحیه میهمان‌نوازی و ثبات سیاسی حاکم در ایران توانسته است، ایران را به لحاظ جذب گردشگر، در جایگاه ممتازی قرار دهد.
 
 
 
https://taghribnews.com/vdccp4qii2bqp18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی